Grevă spontană la CFR. Peste 100 de trenuri au întârziat ore întregi
Grevă spontană în această dimineaţă în mai multe regionale ale CFR S.A.. Sindicaliştii din partea de infrastructură au oprit lucrul pentru două ore. Sunt nemulţumiţi de faptul că a expirat contractul colectiv de muncă. De cealaltă parte, conducerea CFR spune că protestul încalcă procedurile legale și că ei au propus încheierea unui acord până la semnarea contractului colectiv de muncă, dar fără rezultat.
ACTUALIZARE 14.18: 75 de trenuri mai sunt afectate de întârzieri la această oră din cauza grevei ceferiștilor. Greva spontană declanșată azi dimineață a paralizat circulația pe calea ferată ore în şir. Aproape două sute de trenuri nu s-au urnit din loc, iar mii de călători ori au aşteptat, ori au continuat drumul cu taxiul sau microbuzul. Ceferiştii au intreupt lucrul subit nemulţumiţi de salariile mici şi îngrijoraţi că statul nu dă suficienţi bani pentru întreţinerea şinelor şi a locomotivelor.
La Regionala Craiova, protestul spontan a prins în tren peste o sută de copii. Elevii unei şcoli din Bănie plecaseră de dimineaţă într-o excursie la Târgu Jiu. Garnitura s-a oprit, însă, în halta Coţofeni. În cele din urmă, trenul a avut doar o jumătate de oră întârziere, pentru că angajaţii CFR s-au lăsat înduplecaţi şi au permis trenului să continue cursa.
„Am stat liniştită, totuşi e vorba de 112 copii. Şi nu merita să facem... Adică noi îi încurajăm să cumpere bilete, să meargă cu trenul. Pentru grupul acesta s-a făcut un efort”, a spus o învățătoare.
Trenul care circula pe ruta Brad-Arad s-a oprit în câmp, la opt kilometri de destinaţie. După ce au aşteptat ore bune în tren, mulţi călători au plecat pe jos spre oraş.
„Patru ore de când am plecat şi de când stăm în tren aproape două ore. Fără apă, fără mâncare, în pustietate”, a spus un călător.
„Sunt medic rezident şi am fost de gardă acolo la Ineu azi-noapte, dimineaţă am urcat, trenul a plecat regulamentar la opt fără douăzeci, trebuia să aibe sosirea la nouă în gară”, a adăugat un alt călător.
23 de trenuri de pe întreaga regională Timişoara au fost de neclintit. Angajaţii au refuzat să intre în birouri sau să urce în garnituri. Principala lor supărare este legată de bani.
„Salariile sunt foarte mici. de exemplu eu, am salariul mai mic decât acum 30 de ani când m-am angajat. Am funcția de șef de tură, am 2040 de lei încadrare”, a spus Valentin Glăvu, angajat la CFR Simeria.
Regionala CFR Cluj a fost cea mai afectată de greva spontană. 49 de trenuri au fost blocate în gări. Protestul s-a încheiat puţin după ora 11.00, dar în urma lui au rămas întârzieri de peste patru ore la majoritatea curselor.
Proteste au fost şi la Braşov. 40 de curse au fost afectate.
„Majoritatea salariilor, 1450. Minim pe economie. Nu îţi convine, pleci noaptea de acasă, intemperii, frig, noapte, ce facem”, a spus un angajat.
N-au fost mai norocoşi nici călătorii din Moldova. Salariaţii CFR SA se plâng că de când a fost scos coeficientul de ierarhizare, mulţi au ajuns să trăiască din salariul minim pe economie.
„În mod normal dacă se respecta, nu se scotea coeficientul de ierarhizare, salariul trebuia să fie peste 3000 lei”, a spus un angajat la CFR.
Proteste au fost în toate cele opt regionale CFR.
ACTUALIZARE 12.10. Mai sunt 113 trenuri afectate de întârzieri. Protestul spontan a încetat pe regionalele Galați, Craiova, Cluj și Iași.
Garniturile au stat ore în şir înţepenite în gări, după ce mecanici de locomotivă, impiegaţi şi casiere au refuzat să mai intre la lucru. Ceferiştii sunt supăraţi pentru că azi-noapte le-a expirat contractul colectiv de muncă, iar negocierile pentru cel nou nu au dus la niciun rezultat.
ACTUALIZARE 11.00: 158 de trenuri au întârzieri din cauza grevei angajaților CFR de la infrastructură.
ACTUALIZARE 10.25: Marius Chiper, directorul general al CFR, a declarat că nu poate crește salariile până când nu este aprobat bugetul, ceea ce ar putea dura încă 2-3 săptămâni.
„N-am avut niciun avertisment din partea liderilor sindicali. Noi suntem într-un proces de negociere început în luna februarie pentru semnarea unui nou contract colectiv de muncă. Am parcurs etapele legale care să ne permită semnarea acestui contract și asigurarea unui buget de venituri și cheltuieli care să permită o creștere salarială pentru toți angajații noștri, creștere care va fi undeva la 22.5%. Am intuit acest mod de acțiune al angajaților aseară târziu când am terminat negocierile cu liderii sindicali care au refuzat să semneze un act adițional propus de noi de prelungire a actualului contract pe o perioadă de 30 de zile până rezolvăm aprobarea bugetului. Conform prevederilor legale nu putem acorda o creștere salarială fără un buget aprobat conform reglementărilor. La nivelul companiei am elaborat proiectul de buget, el a fost aprobat de CA, a fost susținut și validat de AGA prin aprobarea dată de Ministerul Transporturilor pe acest buget. El a plecat acum de la noi din minister, se află pe circuitul de realizare la Ministerul Muncii și Finanțelor și în scurt timp conform procedurilor de funcționare ale guvernului va intra într-o hotărâre de guvern care va fi propusă spre aprobare. În mod normal în 2-3 săptămâni, bugetul ar trebui să fie aprobat”, a spus Chiper.
Directorul CFR a adăugat că de la ora 15.00 se vor relua negocierile cu liderii sindicali.
ACTUALIZARE 10.11: 142 de trenuri sunt afectate de greva de la CFR.
ACTUALIZARE 09.30: Mecanicul de locomotivă Liviu Șuteu a declarat că este „foarte nemulțumit” de cum poartă negocierile în numele lor liderii de sindicat.
„Nu poți să pui responsabilitatea unui lăcătuș de revizie, șef de tren, mecanic de locomotivă cu responsabilitatea unui muncitor necalificat care dă cu mătura. Dacă un mecanic doarme, vă dați seama ce ar fi acolo, ar fi o catastrofă, s-ar duce trenul în râpă. Absolut deloc nu sunt reprezentat de lideri și de federație. Negociază pentru ei nu pentru noi. Am încercat (n.red să îi schimbăm) și nu am reușit. De zece ani de zile sunt tot ei la putere, nu putem să facem nimic”, a spus angajatul CFR.
Liviu Șuteu a adăugat că ceea ce își doresc protestatarii este reintroducerea coeficientului de ierarhizare și statutul angajaților.
„Am văzut liderii de sindicat care au intrat pe post și spun că nu suntem mulțumiți de salarii și că vrem să ni se mărească salariile, nu asta vrem noi. Noi dorim să se reintroducă coeficientul K, pe care l-am avut înainte și cu ajutorul liderilor de sindicat și a experților sociali care sunt plătiți cu 5.000 de lei pe lună de administrație și care zic că ne reprezintă pe noi, am pierdut acest coeficient. E un coeficient de ierarhizare în funcție de clasă, care se aplică la salariu minim de economie. Nu e spor, e un coeficient de ierarhizarea claselor. De ce l-am pierdut? Pentru că așa au vrut liderii de sindicat și administrația”, a spus mecanicul de locomotivă.
De asemenea, mecanicul a atras atenția că s-a ajuns în situația în care nu au locomotive să tragă trenurile.
„Am ajuns la ultima picătură, Am văzut o doamnă care vorbea la dumneavoastră la știri că nu poate ajunge de la Cluj la serviciu. Părerea mea e că ar trebui să se mulțumească că încă mai poate merge cu trenul, motivul fiind lipsa pieselor de schimb la locomotivă. Am ajuns noi ca mecanici să ne cumpărăm becuri, șuruburi”, a spus Liviu Șuteu.
ACTUALIZARE 09.20: 145 de trenuri sunt afectate de greva spontană de la CFR. Garniturile fie au întârzieri, fie sunt blocate pe traseu. Este vorba despre patru trenuri din București, 356 din Cluj, 40 la Brașov, 20 la Iași, 22 la Galați, 3 la Craiova și 20 la Timișoara.
ACTUALIZARE 09.06: 81 de trenuri sunt afectate de greva de la CFR. Trenul internațional București-Viena este oprit la Simeria. Protestul a început la 07.00 dimineața, în Cluj, când toate trenurile au fost oprite și de atunci călătorii așteaptă să plece. Este vorba despre greva angajaților la infrastructură, cei care controlează traficul feroviar, astfel că fără ei trenurile nu își pot urma traseul.
Sunt întârzieri de circa 80 de minute, inclusiv la curse importante precum Sighet-Cluj Napoca, București-Cluj, Cluj-Budapesta, Cluj-Teiuș.
Angajații sunt hotărâți să prelungească protestul dacă cererile lor nu primesc răspuns.
Marius Mureşan, lider sindical regional la Cluj, a explicat la Digi24 că sunt nemulțumiți de faptul că a expirat contractul de muncă colectiv azi-noapte și în cele 45 de zile pe care le-au avut la dispoziție pentru negocieri cu CFR nu au reușit să ajungă la un acord.
„În nenumărate rânduri i-am avertizat pe cei de la companie că pot apărea manifestații necontrolate ca cele de astăzi dacă nu se încheie contractul colectiv de muncă. S-a ajuns ca la calea ferată aproape jumătate din salariați să lucreze pe salariul minim și aici a fost cea mai mare nemulțumire. Noi am cerut să fie o creștere echitabilă pentru toți. Dacă la funcționarii de bază au crescut undeva în jur de 16% să fie transpusă și corelată cu activitatea și munca depusă și de ceilalți”, a spus liderul de sindicat.
De asemenea, Marius Mureșan a explicat că s-au purtat discuții înainte de ora 07.00 cu angajații de la CFR Cluj și li s-a explicat ce înseamnă un protest spontan, dar ei au fost hotărâți să oprească lucrul.
„Dacă e un protest necontrolat poate să dureze mai mult. Nu pot să zic. Depinde de starea lor de fapt. Azi de la ora 15.00 ne întâlnim cu cei de la CFR pentru continuarea negocierilor”, a adăugat liderul de sindicat.
Greva afectează circulația feroviară. O călătoare a povestit la Digi24 că trebuia să plece din gara din Cluj, dar trenul nu a mai plecat. După 50 de minute de așteptare a primit diverse explicații „ba nu e locomotivă, ba nu e alimentată”, iar abia la casa de bilete i s-a spus că este grevă spontană.
„Trebuia să plecăm cu un tren internațional la ora 6.44. Noi nu contestăm dreptul oamenilor de a cere salarii mai mari și le respectăm dreptul la protest. Ceea ce contestăm azi e că nu ne-a anunțat nimeni că e protest spontan, stăteam în tren și așteptam. Am aflat din întâmplare că e protest. Mi-am sunat o colegă care urma să vină cu trenul de 7.35 și fiind la casa de bilete mi-a spus: nu stiți, nu se dau bilete că este grevă și atunci am coborât din tren, am mers la cei trei șefi pe rând, care ne-au trimis de la unul la celălalt spunând că nu este vina lor. Am decis să mergem cu mașina personală. Am cerut o hârtie în care să ni se justifice întârzierea și acum suntem aproape de serviciu, E vorba despre trenul internațional de Budapesta. Pleacă mereu cu întârziere”, a spus Roxana Găucan.
CFR condamnă protestul
Compania le-a atras atenția angajaților că protestul „încalcă procedurile legale”. De asemenea, CFR a precizat că protestul are loc deși conducerea a anunțat că în bugetuyl pentru 2017 este inclusă și o creștere salarială de 22,5%. De asemenea, compania spune că a propus încheierea unui acord până la semnarea contractylui colectiv de muncă, dar nu s-a concretizat.
„Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA informează că o parte dintre angajaţii feroviari au declanşat un protest spontan începând cu ora 07.00, acţiune care afectează graficul de circulaţie al trenurilor. Călătorii sunt rugaţi ca înainte de efectuarea călătoriei să solicite informaţii despre întârzierile care se înregistrează în traficul feroviar la staţiile şi agenţiile CFR din Bucureşti şi din ţară, la telefon 021/9521.
Acest protest are loc în contextul în care administraţia şi federaţiile sindicatele reprezentative se află deja în negocieri pentru semnatare noului Contractul Colectiv de Muncă 2017-2018, negocieri în cadrul cărora conducerea CFR SA a anunţat că în bugetul companiei pentru anul 2017 este inclusă o creşterea a fondului de salarii cu 22,5%, creştere care se va regăsi, în urma negocierilor cu partenerii sociali, în salariile angajaţilor.
Menţionăm faptul că, administraţia a propus partenerilor sociali încheierea unui ACORD până la semnarea CCM pentru perioada 2017/2018 pentru a asigura astfel protecţie socială angajaţilor, relaţii de muncă echitabile, precum şi un cadru normal şi legal de funcţionare a companiei după expirarea pe 21 martie 2017 a contractului colectiv de muncă.
Reamintim că până în prezent conducerea CFR SA a parcurs toate etapele necesare demarării negocierilor cu federaţiile sindicale reprezentative (semnatare ale contractului colectiv) şi a respectat termenele legale pentru elaborarea şi promovarea bugetului companiei pentru acest an, proiectul fiind deja avizat de Consiliul de Administraţie (CA) şi aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) şi transmis ministerelor pe circuitul de avizare şi aprobare, prin emiterea hotărârii de guvern.
Compania Natională de Căi Ferate “CFR” SA menţine deschis dialogul social şi negocierile transparente cu reprezentanţii federaţiilor sindicale pe marginea definitivării Contractului Colectiv de Muncă (CCM) pentru perioada 2017-2018, astăzi fiind programată o nouă rundă de negocieri începând cu ora 15.00.
De asemenea, compania atrage atenţia salariaţilor că acestă formă de protest încalcă procedurile legale, aduce grave prejudicii companiei, prin înregistrarea de pierderi financiare, şi afectează transportul pasagerilor care şi-au procurat deja biletele pentru efectuarea călătoriei, conform graficului de circulaţie din Mersul Trenurilor.
Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA cere scuze pasagerilor pentru disconfortul creat de acest eveniment şi îi asigură că se depun toate eforturile astfel încât să asigurăm condiţii optime de reluare a circulaţiei trenurilor”, se arată în comunicatul CFR.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News