Producătorul de locomotive electrice Softronic din Craiova vrea să construiască un nou tren ultramodern, care să circule din Craiova la Atena, în Grecia, pe coridorul paneuropean IV, care leagă Londra de Istanbul. Însă, există un mare impediment: calea ferată Craiova-Calafat nu este electrificată.
„Problema electrificării este rezolvată la nivelul Europei de foarte multe ţări care în fiecare an construiesc sute sau mii de kilometri de căi ferate electrificate. Cel mai ieftin transport este cel electric, este în același timp și foarte prietenos cu mediu pentru că nu poluează”, spune Radu Zlatian, consultant Softronic.
Pe tronsonul Craiova-Calafat se circulă exact ca acum 100 de ani. Trenurile merg şi astăzi cu locomotive diesel.
Calea Ferata Craiova-Calafat a fost construită în urmă cu peste un secol şi are o lugime de 107 kilometri. Distanţa este parcursă în peste trei ore pentru că pe acest tronson se circulă cu o viteză medie de aproape 30 de kilometri pe oră.
CFR a făcut în urmă cu câţiva ani trei studii de fezabilitate, care aratau ca este nevoie de cel puţin 500 de milioane de euro pentru modernizare. Până acum nu s-a găsit finanţare.
„Totul depinde de modul de finanțare și de programul de finanțare, masterplanul care s-a aprobat la Buxelles. Asteptăm și noi și ne dorim această electrificare, în primul rând fiind o bucată care face legătura între Occident și Orient, dar întreruptă de Craiova-Calafat”, spune Popa Ingineru, director CFR Craiova.
Costurile de construcţie ale unui tren ultramodern sunt de cinci milioane de euro. Acesta poate circula cu 160 de kilometri pe oră, însă în România nu prea are unde să prindă această viteză din cauza stării proaste a liniilor.