Apar noi reguli privind inspecţia tehnică periodică a maşinilor. Va fi introdusă noţiunea de defecţiuni minore care nu vor mai cântări atât de mult iar inspecţia poate fi trecută chiar şi cu ele.
În această categorie ar fi probleme care nu ţin de siguranţa vehiculului sau normele de poluare.
De genul unui bec ars, pe care inspectorul te pune să-l schimbi pe loc ca să facă poză maşinii cu luminile aprinse.
În cazul defecţiunilor majore este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile. Noile reguli vor fi introduse în mai, dar vor fi valabile peste un an, din mai 2018.
Noile prevederi, conform textului Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică:
Până la data de 20 mai 2018 Ministerul Transporturilor comunică Comisiei Europene o descriere a certificatului de inspecţie tehnică periodică, a anexei la certificatul de înmatriculare/înregistrare şi a ecusonului de inspecţie tehnică periodică.
În cazul în care la inspecţia tehnică periodică se constată doar deficienţe minore, se consideră că inspecţia a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecţiei.
În cazul în care la inspecţia tehnică periodică se constată deficienţe majore, se consideră că inspecţia nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecţie a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecţia iniţială.
În cazul în care la inspecţia tehnică periodică se constată deficienţe periculoase, se consideră că inspecţia nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecţie a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecţia iniţială.
Persoana care prezintă vehiculul la inspecţia tehnică periodică este informată cu privire la orice deficienţe care au fost identificate la vehicul şi care necesită remediere.
Staţiile de inspecţie tehnică periodică comunică electronic R.A.R. informaţiile necesare pentru generarea certificatelor de inspecţie tehnică periodică, iar R.A.R. transmite electronic staţiilor de inspecţie tehnică periodică certificatele de inspecţie tehnică periodică în vederea emiterii acestora.
După primirea informaţiilor din certificatele de inspecţie tehnică periodică, R.A.R. le transmite în format electronic autorităţii naţionale de înmatriculare.
Clasificarea deficienţelor, conform textului de lege:
deficienţe minore – deficienţele care nu au un efect semnificativ asupra siguranţei vehiculului sau impact asupra mediului, precum şi alte neconformităţi minore;
deficienţe majore – deficienţele susceptibile să compromită siguranţa vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic, precum şi alte neconformităţi mai importante;
deficienţe periculoase – deficienţele care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au impact asupra mediului.
Ce înseamnă deficienţe minore:
Dispozițiile detaliate cu privire la efectuarea ITP-ului sunt incluse în Ordinul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 2.133/2005.
Printre altele, deficiențe minore sunt plăcile cu numărul de înmatriculare deteriorate, pedala de frânare cu îmbrăcămintea uzată, lipsa capacului de la rezervorul lichidului de frână, geamurile fisurate, oglinzile deteriorate sau sistemul de dezaburire deteriorat, explică avocatnet.ro. De asemenea, mai sunt încadrate ca deficiențe minore sursa defectă de lumină, suportul roții de rezervă aflat într-o stare necorespunzătoare, scurgerile de ulei de transmisie și dispozitivele antifurt defecte. Potrivit ordinului citat, defectele minore nu implică o reexaminare a mașinii, însă este necesar ca acestea să fie remediate într-un timp cât mai scurt.