România furată. RATB merge pe jantă

Data actualizării: Data publicării:
ratb autobuze

Măcinată de scandaluri privind deturnarea fondurilor, cu o flotă învechită, fără un sistem informatic şi dependentă de subvenţii colosale din partea municipalităţii, Regia Autonomă de Transport Bucureşti a ajuns într-un punct de cotitură. RATB trebuie să se transforme în societate comercială, iar piaţa transportului în comun trebuie liberalizată, potrivit prevederilor europene în domeniu. În caz contrar, România riscă să plătească penalităţi de peste 150.000 de euro pe zi. 

1871 a fost anul în care primul tramvai a traversat, tras de cai, străzile Bucureştiului. Douăzeci de ani mai târziu, Capitala avea prima linie electrică de tramvaie între Obor şi Cotroceni. La mai bine de 120 de atunci transportul public bucureştean e pe cale să devină istorie, deşi, oficial, este unul dintre cei mai mari operatori locali de transport din Uniunea Europeană.

„Aceleaşi firme, de 26 de ani, câştigă contracte cu RATB-ul”, afirmă Florian Tudor Ivan, președintele coordonator al Sindicatului Transportat.

Au existat pedepse pentru o serie întreagă de oameni care au depăşit cadrul legal. Dar, nu... Se stingeau astea şi lucrurile o luau iară de la început”, spune Sorin Oprescu, fost primar general.

În aceste condiţii, situaţia parcului auto s-a degradat de la an la an.

„Funcţionăm într-un sistem de avarie, pentru că parcul este un parc minim”, afirmă Vasile Petrariu, preşedintele Sindicatului Transportatorilor din Bucureşti.

În lipsa pieselor de schimb, autobuzele trase pe dreapta au fost dezmembrate piesă cu piesă pentru ca celelalte să fie reparate.

Este o canibalizare până la urmă”, spune Adrian Câmpeanu, fost director general RATB.

RATB funcţionează doar datorită unei subvenţii colosale primite de la municipalitate, veniturile proprii fiind infime. Specialiştii atrag, însă, atenţia că subvenţia nu se acordă legal.

De la 1 ianuarie 2019, Parlamentul European cere desfiinţarea regiilor sau transformarea acestora în societăţi comerciale şi organizarea de licitaţii pentru atribuirea contractelor de transport public de persoane.

Va plăti o taxă de enfrigement, o penalizare, care, va fi undeva la 100.000 - 160.000 de euro pe zi”, afirmă Ioan Radu, Academia de Studii Economice.

Viitorul RATB, odată cu liberalizarea pieţei transporturilor, este, în aceste condiţii, sumbru.

„Mâine, să spunem că, ipotetic, ar veni un operator privat, s-a terminat. S-a terminat, intră în faliment”, afirmă Sorin Oprescu, fost primar general.

Nimeni nu a făcut, însă, niciun studiu referitor la modalitatea de funcţionare a RATB după transformarea în societate comercială.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Se oprește curentul în Ajun și de Crăciun în județul Ilfov. Lista străzilor care nu vor avea lumină în...
Digi FM
Un american și-a dus soția la un magazin din Brașov, iar imaginile sunt virale. Reacția acestuia când vede...
Pro FM
Închisoarea l-a schimbat complet pe Sean „Diddy” Combs. Rapperul „a slăbit” și „a albit” în cele trei luni de...
Film Now
Tom Hanks insistă că „e într-o formă bună”, în ciuda apariției care i-a îngrijorat pe fani. S-a zvonit că...
Adevarul
Amantlâc în fotbalul mare: viitoarea nevastă i-a bătut la ușă amantei în miez de noapte
Newsweek
Bucura Oprescu care a garantat indexarea pensiilor reconfirmată ministrul muncii. Își ține cuvântul?
Digi FM
Fiica lui Mircea Diaconu rupe tăcerea după moartea actorului: „Nu a murit de cancer de colon”
Digi World
O vedetă TikTok a murit la doar 19 ani din cauza unei boli foarte rare care afectează doar câteva sute de...
Digi Animal World
Cum arată câinele care valorează un milion de euro. A fost conceput și născut în România: „A câștigat toate...
Film Now
Jennifer Lopez, fotografiată la cumpărături cu Emme, pe care a prezentat-o cu pronume neutru acum doi ani
UTV
Andreea Balan si George Burcea, impreuna la serbarea fiicei lor, Ella. Au lasat in urma certurile pentru...