Ce vor românii de la aleșii europarlamentari: locuri de muncă, sănătate publică și luptă împotriva sărăciei - Eurobarometru
Cel mai recent Eurobarometru realizat de Parlamentul European înainte de alegerile din iunie indică principalele teme avute în vedere de votanți, atât la nivelul UE, cât și în privința României. Concetățenii noștri, la fel ca și cei din statele UE, sunt preocupați de sprijinul viitorilor europarlamentari pentru economie, sistemul de sănătate, dar și pentru combaterea sărăciei și a excluziunii sociale.
Principalele rezultate ale Eurobarometrului au evidențiat următoarele aspecte:
-
Peste opt din zece europeni (81%) consideră că votul este mai important în situația geopolitică actuală
-
Șase din zece cetățeni (60%) sunt interesați de viitoarele alegeri europene din 6 - 9 iunie, cu 11 puncte procentuale mai mult decât în același moment înainte de votul din mai 2019
-
73% dintre cetățeni afirmă că acțiunile UE au un impact asupra vieții lor de zi cu zi
-
Apărarea și securitatea UE sunt din ce în ce mai importante pentru cetățenii europeni
-
Sprijinul pentru economie și crearea de noi locuri de muncă, sănătatea publică și combaterea sărăciei și a excluziunii sociale îi preocupă pe numeroși votanți europeni
Ce vor alegătorii români
În ceea ce privește respondenții din România, 60% dintre aceștia afirmă că sunt interesați de alegerile din iunie 2024 (la fel ca în toamna anului 2023 și cu 11 puncte procentuale mai mult față de februarie/martie 2019).
De asemenea, 74% dintre cetățenii români spun că este probabil să voteze la următoarele alegeri europene (55% dintre români spuneau că este probabil să voteze înainte de alegerile din 2019), iar 68% cred că votul este mai important în actualul context geopolitic.
La finalul acestei legislaturi, 81% dintre cetățenii UE (80% dintre cetățenii din România) au o imagine pozitivă sau neutră față de Parlamentului European, în timp ce doar 18% au o imagine negativă (19% dintre respondeții români). În plus, majoritatea din UE (56%) ar dori ca PE să joace un rol mai important.
Temele indicate de cetățenii români pentru această campanie electorală sunt:
-
sprijinul pentru economie și crearea de noi locuri de muncă (42%),
-
sănătatea publică (37%),
-
lupta împotriva sărăciei și a excluziunii sociale (33%).
Totodată, cetățenii români consideră că, pentru a își întări poziția în plan global, UE ar trebui să se concentreze pe apărare și securitate (33%), pe securitatea alimentară/agricultură (31%) și pe competitivitate, economie și industrie (29%)