Cădere a importurilor de GNL prin terminalele grecești. Clienții europeni preferă gazele mai ieftine, venite prin Turcia

Sorin Andone Data publicării:
Terminal plutitor GNL
Sursa: profimedia.ro

Importurile de gaz natural lichefiat (GNL) prin terminalul grecesc de Revythoussa scad vertiginos, clienții preferând gazul mai ieftin ce vine prin conducte, relatează Energypress.eu .

Livrările de GNL importate în terminalul Revythoussa, de lângă Atena, se așteaptă să rămână scăzute în luna mai, după ce în aprilie, pentru prima dată în ultimii cinci ani, fluxul de intrare în instalație a fost zero. După ce, în iarnă, terminalul a reprezentat o alternativă salutară la gazul rusesc. Importurile de GNL la instalația Revythoussa au rămas scăzute în ultimele luni, deoarece importatorii de gaze au manifestat o preferință clară pentru gazul "turcesc", care poate veni din două surse: Rusia și Qatar. Cel de origine rusă intră pe piața greacă prin punctul Sidirokastro, situat la granița greco-bulgară.

Rusia livrează gaz în Turcia prin SouthStream, iar firmele turcești îl revând clienților finali din estul și sudul Europei, astfel că acest gaz nu intră sub sancțiunile impuse de UE. Doar două transporturi de GNL sunt așteptate să acosteze la terminalul de GNL Revythoussa în luna mai, în loc de trei, așa cum fusese programat, ceea ce reprezintă încă un nivel scăzut.

În februarie, două din cele cinci transporturi de GNL programate au fost anulate, în timp ce, în martie, au fost anulate două din patru transporturi. Potrivit datelor furnizate de operatorul rețelei de gaze DESFA, care operează terminalul Revythoussa LNG, în primele patru luni ale anului 2024, au venit cantități de 6,7 milioane MWh de GNL, la jumătate față de 13 milioane MWh programate inițial. În Grecia mai este un terminal de GNL care acum devine operațional, la Alexandroupolis, de care România este direct interesată, pentru că se leagă de țara noastăr prin coridorul sudic.

De aici, am putea să aducem gaze, Trasngaz fiind parte dintr-un acord de companii regionale de trasnport care vor să creeze ruta fizică care să alimenteze estul Europei cu GNL, anume Bulgaria, Slovacia, Ungaria, Ucraina și Republica Moldova.