UPDATE Un fost angajat Boeing a denunțat ocolirea normelor de siguranță în fabricația avioanelor noi. A urmat o moarte violentă

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
boeing
Incidentele avioanelor noi de la Boeing au pus compania în colimatorul opiniei publice. Foto: Profimedia

Un fost angajat Boeing, care a fost găsit mort în martie, a acuzat compania de "nenumărate" încălcări ale legilor privind siguranța avioanelor, într-o mărturie dată chiar înainte de moartea sa.

UPDATE: Fitch Ratings a retrogradat perspectiva ratingului Boeing de la ”stabilă” la ”negativă”, pe fondul crizei de siguranţă care afectează producţia şi fluxul de numerar al producătorului de avioane din SUA, transmite Reuters.

Agenţia de rating, care a confirmat ratingul pe termen lung ”BBB-”, a declarat că ar putea stabiliza perspectiva dacă Boeing lichidează peste 100 dintre 737 MAX construite înainte de 2023 şi jumătate din stocurile sale de avioane 787 până la începutul anului 2025, împreună cu creşterea producţiei sale de avioane MAX spre 38 pe lună.

Retrogradarea perspectivei de către Fitch urmează unor măsuri similare ale agenţiilor S&P şi Moody's, la începutul săptămânii, privind fluxul de numerar insuficient.

Știrea inițială: John Barnett a pretins că firma a încercat să "elimine" inspecțiile de calitate la o fabrică ce produce avioane 787, scrie BBC.

Fost manager de control al calității, a dat o declarație formală împotriva producătorului de avioane. Moartea bărbatului în vârstă de 62 de ani, ar fi survenit în urma unei sinucideri cu armă de foc.

Boeing spune că a fost "întristată" de moartea domnului Barnett, dar a declarat că problemele pe care le-a ridicat au fost revizuite și rezolvate. 

Standardele de siguranță ale gigantului aerospațial sunt în prezent sub lupă, în parte din cauza unui incident în ianuarie, când o ușă neutilizată s-a desprins de pe un nou 737 Max la scurt timp după decolarea acestuia.

Transcrierea declarației lui Barnett a fost acum făcută publică de avocații săi. Documentul lung se întinde pe mai mult de 140 de pagini.

Barnett a lucrat pentru Boeing mai bine de 30 de ani. înainte de pensionare din motive de sănătate în 2017. Ulterior, a intentat un proces companiei, în care a acuzat că a fost supus unor represalii din partea managerilor, după ce a semnalat de mai multe ori vicii serioase legate de siguranță, o acuzație pe care compania o neagă.

Marea parte a declarației lui Barnett se concentrează din 2010 încoace, după ce s-a mutat de la fabrica Boeing din Everett, Washington, la una care era atunci nouă în North Charleston.

Fabrica a fost înființată pentru a ajuta la asamblarea Boeing Dreamliner 787, un avion ultramodern folosit în principal pe rute lungi.

El a declarat în timp pentru BBC și alte publicații că managerii de acolo ignoră în mod obișnuit procedurile formale, pentru a construi avioane cât mai repede posibil.

În sprijinul plângerii sale legale a spus că a fost "umilit, denigrat și tratat cu dispreț" de către managerii superiori, care l-au supus unei campanii de gaslighting și au creat un "mediu de muncă ostil" ca urmare a dezvăluirilor.

O parte importantă a mărturiei sale s-a concentrat pe presupusa falsificare a înregistrărilor referitoare la problemele din procesul de producție și în special la înregistrarea pieselor defecte sau necorespunzătoare.

El a pretins că angajații au fost sub presiune să ocolească procedurile stabilite, stabilite în propriul sistem de management al calității al Boeingului, pentru a economisi timp. Un aspect comun în fabrică, a spus el, a fost: "Nu avem timp să urmăm procesele, construim avioane".

Acest lucru, a spus el, a permis ca "o mulțime" de piese defecte să ajungă pe linia de producție, în timp ce altele pur și simplu dispăruseră. Acestea includ două secțiuni mari ale fuzelajului avionului, care "nu se găseau nicăieri".

Pericol de explozie

Într-un caz specific, el a pretins că un tub contaminat și defect proiectat pentru a funcționa într-un sistem de oxigen a fost luat dintr-un coș de gunoi și ar fi putut fi instalat pe un avion care era acum în serviciu.

Astfel de piese trebuia de obicei sterilizate cu atenție pentru a reduce riscul de reacții chimice nedorite. Fără asta, a spus el, exista riscul ca, dacă sistemul era activat, să provoace o explozie care ar fi putut duce la prăbușirea întregului avion.

El a sugerat că au existat "nenumărate" ocazii în care documentele au fost falsificate și a fost de acord cu sugestia avocatului său că fiecare încălcare a procedurii reprezenta o infracțiune penală și de mare gravitate.

Barnett a fost de asemenea foarte critic la adresa a fabricii din Carolina de Sud de a reduce inspecțiile de control al calității, din nou pentru a accelera procesul de fabricație.

"Presiunea din ultimii 15 - 20 de ani la Boeing este să elimine calitatea [inspecțiilor]. Când sunt aici în Charleston, acea presiune este pusă pe steroizi", a spus el.

Boeing a spus BBC: "Boeing a revizuit și a abordat problemele de calitate pe care le-a ridicat domnul Barnett înainte de pensionarea sa în 2017, precum și alte probleme de calitate menționate în plângere. Analiza inginerilor a determinat că problemele pe care le-a ridicat nu au afectat siguranța avionului".

De asemenea, a atras atenția asupra unei decizii luate anterior în cazul domnului Barnett, în 2020, în care Administrația pentru Siguranța și Sănătate în Muncă din SUA a concluzionat că Boeing nu a încălcat legea de protecție a denunțătorilor.

Constructorul a completat că "apreciem angajații care își fac auzită vocea, și avem sisteme pentru a-i încuraja să vorbească în mod confidențial sau anonim. Pentru a asigura siguranța, calitatea și conformitatea produselor noastre, investigăm toate acuzațiile. Apoi lucrăm cu prioritate pentru a le aborda și a face îmbunătățiri".

Procesul Barnett - Boeing este de așteptat să continue. Va fi dus mai departe de mama sa, Vicky Stokes, și de fratele său Rodney Barnett, ca reprezentanți ai averii sale.

Se așteaptă ca procesul să meargă în instanță în luna septembrie.