Ce anume nu funcţionează sau funcţionează prost în Suedia şi aţi vrea să schimbaţi?
În primul rând, şomajul în rândul tinerilor este o problemă dificilă pentru Suedia. Un sfert dintre tinerii noştri sunt şomeri sau caută loc de muncă. Punem accent pe educaţia vocaţională, să îmbunătăţim rezultatele elevilor, şi să reducem costurile angajării tinerilor.
Cum colaboraţi cu sindicatele?
Avem o cooperare intensă cu ei. Avem discuţii regulate cu sindicatele şi asociaţiile patronale despre cum să înlesnim angajarea tinerilor, de exemplu cum să îmbunătăţim sistemul educaţional, piaţa forţei de muncă pentru a fi mai flexibilă şi să ofere mai multă siguranţă pentru cei angajaţi deja. Deci purtăm negocieri intense cu sindicatele şi asociaţiile patronale.
Şi care speraţi că va fi răspunsul lor?
În Suedia avem o tradiţie lungă a modelului suedez, bazat pe acorduri între sindicate şi asociaţiile patronale. De exemplu, noi nu avem salarii minime garantate prin lege, ele sunt stabilite prin negocieri între cele două părţi. De aceea este important să avem discuţii permanente cu actorii pieţei forţei de muncă pentru îmbunătăţirea ei.
Strategia pe care o promovaţi trebuie implementată până în 2020. Dar Suedia, cel puţin văzut din Europa de Est, este o societate care funcţionează foarte bine. Cum credeţi, cum speraţi că va fi societatea suedeză în 2020, după implementarea acestei strategii?
Suedia este în topul ţărilor în competitivitate, inovaţie şi aşa mai departe. Şi bineînţeles, suntem mândri de asta. Dar toate ţările, chiar şi Suedia, trebuie să-şi fortifice poziţiile în inovaţie, creativitate şi aşa mai departe. De aceea am elaborat o strategie pentru a îmbunătăţi deprinderile antreprenoriale şi inovatoare, pentru că avem nevoie de mai multe companii start-up. Mai mulţi antreprenori, mai multe locuri de muncă pentru tineri şi pentru imigranţi. De aceea trebuie să reducem costurile şi greutăţile legislative, să îmbunătăţim sistemul educaţional atât pentru tineri, cât şi pentru oamenii mai în vârstă în învăţământul superior. Trebuie de asemenea să acordăm o atenţie mai mare educaţiei vocaţionale. Studiem acum sistemul german al educaţiei vocaţionale. Ei au redus în mare măsură şomajul tinerilor, de aceea educaţia vocaţională este un ţel nou pentru guvernul suedez.
Suedia este o ţară scumpă. Cum o promovaţi printre turişti ca să vină aici?
Suedia este foarte atractivă pentru vizitatorii străini. A crescut numărul nopţilor petrecute de străini în ultimii zece ani. Turiştii sosesc în majoritate din ţări europene, dar şi din Rusia, ca să vadă minunata capitală Stockholm, dar şi natura din nordul ţării sau sud. Există o agenţie finanţată de guvern şi de companii private, numită Visit Sweden, care are ca ţel promovarea Suediei în străinătate, pentru a atrage şi mai mulţi vizitatori. Dar are şi ţelul de a populariza Suedia ca brand în lume, să se vorbească mai mult despre Suedia inovativă, Suedia frumoasă, natura Suediei, Suedia verde, deci agenţia Visit Sweden este foarte importantă pentru noi.
Cum cooperaţi cu ministerul de resort român?
Mă întâlnesc des cu colegii mei europeni la Bruxelles, de curând m-am întâlnit cu ministru industriei la Bruxelles, am discutat viitorul politicii industriei.