BUSINESS CLUB. Bani europeni pentru aeroporturi-fantomă

Data publicării:
aeroport bani

255 de milioane de euro, mai bine de jumătate din investițiile analizate de auditori, au fost inutile, arată raportul Curții de Conturi Europeană.

Jumătate din aeroporturile ridicate nici măcar nu aveau nevoie de finanţare din partea Uniunii Europene. Dar au primit-o oricum, deoarece Comisia Europeana nu prea ştia unde se duc banii și câtă nevoie e de ei, arată auditorii.

Aşa s-a ajuns ca, după ce s-au pompat bani în proiecte măreţe, acestea au ajuns aeroporturi fantomă. Majoritatea sunt insuficient folosite, chiar şi în zilele cele mai pline. Calculele au fost umflate încă din stadiul de proiect, arată Euractiv.

S-au estimat aproape 180.000 de pasageri pe an la aeroportul din Cordoba. Anul trecut, traficul a fost de nici 7.000.

Aceeaşi situaţie a fost observată la mai mult de jumătate din investiţiile analizate. În Polonia, cu banii europeni s-au ridicat 3 aeroporturi-fantomă. Au fost pozitionate fără niciun pic de logică economică în spate, în zone unde nu erau necesare, unde pasagerii sunt puțini.

Astăzi, aeroporturile nu se pot susţine financiar, dar pentru ridicarea lor s-au canalizat 100 de milioane de euro. Sunt investitii neviabile, care nu puteau exista dacă banii UE erau drămuiți cu atenție.

În raportul Curții de Conturi se arată că șapte dintre aeroporturile făcute cu bani europeni ar putea fi închise, fiindcă merg în pagubă. Dar sunt salvate cu noi perfuzii de bani. Spania, Italia şi Grecia le ţin în viaţă cu ajutoare de stat, direct din buzunarul contribuabililor.

Între 2005 şi 2012, aeroportul Kastoria din Grecia a avut nevoie de ajutoare de 7,7 milioane de euro. El a generat mai puțin de 200.000 de euro, deci nici 3% din cât i-a dat statul. În această situaţie s-a ajuns şi pentru că pe mâna unor instituții au ajuns sume mari de bani. Nu era neapărat necesar să-i şi cheltuiască, dar auditorii arată că atitudinea generală a fost să investească în proiecte de umplutură, deși ar fi putut la fel de bine să direcționeze sumele către alte sectoare, unde, poate, investițiile ar fi fost mai eficiente.

Factura pentru statele membre a fost umflată şi de faptul că foarte multe construcții au fost finalizate după un lung șir de amânări, care au costat alte o sută de milioane de euro.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Vine o vreme așa cum nu a mai fost de mulți ani, anunță meteorologii ANM. Cum va fi de Crăciun
Digi FM
Cu frumoasa lui familie, pe covorul roșu. Richard Gere, fericit alături de soția sa și de fiul lui cel mare...
Pro FM
Eros Ramazzotti, apariție rară în public. Starul italian în vârstă de 61 de ani, fotografiat pe străzile din...
Film Now
Tom Holland o caută periodic pe Zendaya pe Google: „Așa mă asigur că suntem bine”
Adevarul
Dacii au construit cel mai rezistent drum pavat din România. Cât va costa restaurarea lui, după două mii de...
Newsweek
Pensionarii cu pensie mică și grupe de muncă, victorie uriașă în instanță. Când iau bani mai mulți?
Digi FM
Cameron Diaz revine la Hollywood după o pauză de mai bine de 10 ani. Cum arată azi celebra actriță din „Masca”
Digi World
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut: "A fost...
Digi Animal World
Un cadou total neașteptat de Crăciun. Reacția angajaților unui magazin când au găsit un șarpe în brazii...
Film Now
Ralph Macchio, onorat cu o stea pe Hollywood Walk Of Fame: „Înseamnă totul pentru mine”. Cum arată azi...
UTV
Lidia Buble, inselata de fostul iubit: detaliul neasteptat care i-a dezvaluit adevarul despre „Maria”