Aproximativ 100.000 de angajaţi germani vor avea dreptul la primă, şi plata se face către cei care sunt membri unui sindicat. În total, Volkswagen va plăti 720 de milioane de euro către angajaţi, cam cât a făcut profit operaţional Renault.
Dar pentru constructorul german nu este un efort. Profitul a urcat cu peste 40 la sută, până la 21,7 miliarde de euro.
Prima este mare, totuşi în scădere de la 7.500 de euro cât a fost în 2011, un an în care profitul companiei a fost mai mic. Dar în acest caz prudenţa germană este de vină.
Acest gen de participaţie la profit este stabilită prin contractul colectiv de muncă. A fost stabilită pentru a substitui creşterile salariale cerute insistent de sindicate în 2010.
A fost găsită această formă de premiere convenabilă pentru ambele părţi. La nivel european, Germania este ţara care, în ultimele două decenii, a avut cea mai redusă rată de creştere reală a salariului.
Directorii au avut salarii diminuate
Nu toţi angajaţii Volkswagen au primit prime. Directorii companiei au încasat salarii cu 20 la sută mai mici în 2012. Martin Winterkorn, al doilea om în conducerea Volkswagen, a primit 14,5 milioane de euro, cu 3 milioane de euro mai puţin.
În România, participaţia anagajţilor la profit este rar întâlnită. Chiar şi în vremurile în care profitul nu lipsea, nu se acordau astfel de stimulente. În parte pentru că legisalţia este ambiguă. Nu există prevederi exprese care să permită plata către angajaţi individual, ci către asociaţii sau acţionari.
Firmele se feresc de astfel de plăţi de teamă că fiscul poate considera că au încercat să diminueze profitul şi impozitul aferent.