După ce afirma recent că practica europeană în domeniu este ca demnitarii unei țări să aibă la dispoziție 3-5 aeronave, ministrul Transporturilor s-a răzgândit. România va cumpăra anul acesta o singură aeronavă destinată demnitarilor - și aceea va fi una folosită, a spus miercuri ministrul Dan Costescu.
"Nu am spus niciodată că demnitarii noștri, indiferent care ar fi ei — președinți, parlamentari, miniștri sau prim-miniștri — au nevoie de acest număr de aeronave. Am spus altceva: și anume că aceasta este practica europeană. Este altceva! Noi suntem o țară membră a Europei, dar nu una dintre cele mai bogate. Deci, noi, ca să fie toată lumea liniștită, vom cumpăra în acest an un singur avion", a spus Costescu.
Avionul cumpărat va fi unul deja folosit și aceasta din considerente de siguranță. ”Va fi un avion folosit și din motive de siguranță, pentru că trebuie cunoscut istoricul, 3-4 ani să zboare, dar aeronava care va fi cumpărată va fi una folosită”, a spus el.
Preşedinţia României a rămas fără avion în 2013, în urma unui scandal între Traian Băsescu şi ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu.
„Un buget pentru costurile de aeronavigabilitate în valoare de 22 de milioane de lei. Plătim şapte milioane de euro doar costuri de mentenanţă, fără costurile de operare”, spunea Relu Fenechiu în februarie 2013.
„Asta e o minciună. Acel avion, în lipsa deciziei de a fi vândut, stătea în hangar cu aceste costuri. Faptul că, atunci când aveam deplasări, îl închiria preşedinţia, îi mai ducea un ban”, a spus şi Traian Băsescu în martie 2013.
Înainte de aeronava Airbus 310, preşedinţii României au circulat cu un Boeing 707, moştenit de pe vremea lui Nicolae Ceauşescu. Avionul a fost scos din uz în 2010, pentru că nu avea drept de a ateriza pe aeroporturile din Europa din cauza zgomotului prea mare. Pentru cursele efectuate de preşedinte se făcea totuşi o excepţie.
În absența unui avion propriu Președinția a închiriat în ultimul timp aaeronave de dimensiuni mai mici de la compania Toyo Aviation deținută de miliardarul egiptean Tarek El Feki.