Câți oameni lucrează la Guvern? Răspunsul la această întrebare este foarte greu de oferit, dat fiind faptul că oficialii guvernului au evitat întotdeauna să ofere date și cifre concrete la cererile pe care jurnaliștii le-au făcut. Cu toate acestea, se pot face anumite deducții din unele documente oficiale care poartă antetul Guvernului României.
Din Raportul de activitate pe anul 2021 al Secretariatului General al Guvernului, spre exemplu, rezultă că pe parcursul acelui an au fost redactate și înregistrate declarații de avere și de interese pentru un număr de 1125 de demnitari, respectiv 1991 de funcționari. Dintre aceștia, 100 de demnitari și 350 de funcționari nu au știut sau nu au reușit să completeze corect declarațiile, motiv pentru care au primit consilierii de la SGG.
În 2021 au existat 4823 cereri de concediu de odihnă aprobate și au fost emise 722 certificate de concediu medical. Din raportul de activitate pe anul 2020 al SGG reiese că numărul total al concediilor de odihnă a fost mai mic, de 4326 cereri aprobate, cu 523 certificate de concediu medical emise.
Tot în anul 2021 au fost eliberate, cu ajutorul SPP, 135 de cartele magnetice de acces pentru angajaţii Secretariatului General al Guvernului şi ai celorlalte instituţii care au sediul în Palatul Victoria și au fost reactivate 811 cartele magnetice de acces. Au fost emise, de asemenea, 261 de cartele magnetice de acces temporar, pentru invitați și vizitatori.
Din același raport de activitate pe 2021 reiese că s-au confecţionat 692 legitimaţii de carton, dintre care pentru demnitari - 248 legitimaţii, pentru colaboratori S.G.G – 224 legitimaţii, iar pentru salariaţi – 220 legitimaţii.
Din numărul total al angajaților Guvernului, doar patru persoane au fost luate în evidență în 2021 ca gravide pentru a se informa Inspectoratul Teritorial de Muncă al Municipiului București. Pe parcusul anului 2020, au fost șapte gravide luate în evidență.
Pe adresele de corespondență ale Secretariatului Genereal al Guvernului au fost primite 14.803 scrisori, faxuri și e-mailuri. Un număr dublu față de anul precedent, când au fost înregistrate și prelucrate 7059 de documente din categoria petițiilor prin scrisori, fax și email.
Cât privește audiențele oferite în anul 2021, SGG notează că s-au prezentat și au înregistrat memorii de la 1289 de persoane (361 persoane fizice și 733 persoane juridice).
Precizăm că Raportul de activitate pe anul 2022 al SGG încă nu a fost dat publicității.
Câte instituții publice sunt în România?
Un alt document intern de la Secretariatul General al Guvernului dezvăluie amploarea fenomenului instituțiilor de stat din România. Sunt 58 de instituții de stat considerate ordonator principal de credite. Între acestea, toate ministerele din cadrul Guvernului, Administrația Prezidențială, Camera Deputaților, Senatul, SRI, SIE, SPP, Consiliul Legislativ etc. Toate acestea au la rândul lor nu mai puțin de 1639 de entități publice subordonate. Spre exemplu, în subordinea Ministerului Economiei sunt 14 unități subordonate (societăți cu capital de stat), dintre care mai bine de jumătate sunt în faliment. Și ele continuă să existe. La Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului sunt 9 entități subordonate, dintre care una se află în insolvență, șase nu au avut activitate și două au un număr foarte redus de personal. Exemplele pot continua.
România are al doilea cel mai mare aparat bugetar din Uniunea Europeană, care generează cheltuieli de personal de 120 miliarde de lei pe an, a declarat zilele trecute miinistrul Finanţelor, Marcel Boloş. ”Suntem pe locul al doilea în UE, având ponderea dintre cheltuielile de personal şi veniturile curente ale statului de aproximativ 35%”, a spus ministrul Boloș. Ministerul Finanțelor arăta, anul trecut, că salariile celor 1,3 milioane de bugetari au consumat 4,2% din PIB în primul semestru din 2022, echivalentul a 58 miliarde de lei.