Consolare pentru zilele în care simţiţi că este infernal la serviciu. Există angajaţi care abia au timp să respire la propriu. O navă enormă, cât trei terenuri de fotbal puse cap la cap a aruncat ancora de curând la Constanţa. Muncitorii din port au fost nevoiţi să descarce şi să încarce un container pe minut. Şi chiar şi aşa operaţiunea a durat o zi şi jumătate.
Ora 02:22 de minute. Din întunericul nopţii iese silueta unui gigant de fier. Nava Panama lungă de 300 de metri trebuie dusă la cheu în portul Constanţa. Durează mai mult de o oră, dar vaporul este aşezat la milimetru.
Nu e timp nici de clipit în terminalul de containere din portul Constanţa Sud-Agigea. Cinci macarale gigantice sunt puse imediat pe poziţia de lucru.
Între timp se face dimineaţă şi sute de angajaţi îşi intră rapid în rol.
În doar 36 de ore trebuie încărcate şi descărcate peste 2.200 de containere.
Toate mişcările sunt coordonate din turnul de control unde controlorii de trafic au sub ochi trei monitoare pe care curg informaţii ca la bursa de pe Wall Street. Trebuie să fie atenţi la fiecare virgulă ca să nu provoace un dezastru.
Claudiu Drăgan, dispecer: Tot ce se întâmplă în terminal este în timp real. Se înregistrează în sistemul de operare al terminalului în timp real. Totul este live. Și este ca un joc de strategie, cu timpul îl înţelegi foarte foarte bine.
Este momentul în care intră în acţiune cei de care atârnă la propriu toată greutatea: meseriaşii, cum sunt numiţi cu respect macaragii de colegii lor. Mută containere de zeci de tone şi de la distanţă pare un joc de tetris. De fapt, este infernal de greu şi cere o concentrare teribilă.
Ionel Beculescu, macaragiu: Un centimetru, maxim doi ai marja de eroare.
Nici angajaţii de la sol nu o duc mai bine: înfruntă vânt tăios şi ger nemilor iarna.
Ciprian Dobre, chief foreman terminal containere: Practic pe aici intră vântul şi frigul în Constanţa, odată cu marfa!
Muncitorii din Portul Constanţa Sud - Agigea reuşesc să depăşească însă toate provocările şi termină cu bine descărcarea navei enorme, nici nu avea loc nici să treacă prin canalul Panama înainte să fie lărgit.
Nava are o lungime egală cu trei terenuri de fotbal, iar la capacitate maximă poate transporta peste 9.000 de containere cu marfă din toate colţurile lumii.
Ca să deplasezi un astfel de colos pe oceanele planetei ai nevoie de o forţă pe măsură. Motorul navei Cosco Shipping Panama produce suficientă energie cât să alimenteze două dintre cele mai cunoscute oraşe turistice din România: Sinaia şi Sighişoara.