În era vitezei, în România trenurile merg cu 50 de kilometri la oră, iar autostrăzile n-au unit încă marile oraşe, iar asta e o mare oportunitate de afaceri. Companiile aeriene low-cost încep să se bată pe cursele interne şi nu este nimic să opună rezistenţă.
Alternativa propusă de companiile low-cost
În septembrie 2015, doar TAROM zbura pe cursele interne din România. Acum, după doar patru luni, pentru banii românilor ce vor să călătorească în ţară simplu şi rapid se bat patru companii.
Wizz Air a anunţat astăzi că intră pe cursa Bucureşti-Cluj şi va cere doar 39 de lei pe bilet. Cel care vrea să călătorească în prezent pe această rută are următoarele variante: merge șapte ore cu maşina, ia avionul de la TAROM şi plăteşte minim 150 de euro, ori ia trenul, merge 10 ore şi plăteşte 100 de lei.
Compania Wizz Air va face cursa Bucureşti-Cluj de 6 ori pe săptămână.
Aceeaşi situaţie a apărut şi pe Bucureşti-Timişoara. În urmă cu câteva zile RyanAir a decis să intre pe cursele interne după ce investeşte o sută de milioane de euro într-o nouă bază la aeroportul din Timişoara. Preţul biletului este de 20 de euro. Adică, de circa opt ori mai ieftin decât la Tarom.
De la Bucureşti până la Timişoara, drumul cu maşina personală durează undeva la șapte ore şi orientativ, benzina ar face circa 200 de lei, adică dublu decât preţul pe care anunţă Ryanair că-l va aplica. Teoretic cu trenul ar trebui să fie mai ieftin, dar tot nu sparge oferta operatorilor low-cost. Pe această cursă CFR-ul taxează călătorii cu 105 lei, adică cu 15 lei în plus faţă de oferta RyanAir şi în plus, pe calea ferată la destinaţie se ajunge după nouă ore.
O distanţă aproape egală cu cea Timişoara-Bucureşti este între Roma şi Milano, oraşe legate de trenuri de mare viteză la care totuşi biletul costă minim 60 de euro.
Pe cursele interne din România, în războiul preţurilor nou-intrat este şi Blue Air. A ales luat cursa Bucureşti-Iaşi.
TAROM, în pericol
Până în momentul de faţă pare că operatorii low-cost nu vor să intre în competiţie directă. Blue Air a luat Iaşiul, RyanAir a luat Timişoara iar Wizz Air, Clujul. Din panoplia marilor oraşe lipseşte Constanţa, dar spre oraşul de la mare există autostradă din Bucureşti iar timpul de călătorie este redus.
Deocamdată operatorii nu se calcă pe picioare. Dar toţi calcă pe teritoriul TAROM. Câtă vreme ceilalţi îşi fac planul să-i fure clienţii, Tarom face reforme.
Dacă acum pare a fi un uriaş potential de creştere pe cursele interne, Tarom a trebuit sa renunte la o parte dintre ele in trecut fiindcă nu le-a putut face profitabile. În faţa expansiunii Blue Air, TAROM totuşi a clipit: a redus preţurile pe cursa Bucureşti-Iaşi, dar nu cât să vină cu o ofertă mai ieftină.