Schimbări radicale privind programa la română: profesorul va face selecţia
Data publicării:
Noua programă pentru limba şi literatura română are un scop clar: comunicarea în limba maternă, sensibilizarea şi exprimarea culturală. Nu va fi o listă de autori, ci doar sugestii. Profesorul va selecta, în funcţie de specificul clasei, nişte titluri din patrimoniul naţional, cum spune programa, sau pornind de la nişte sugestii. Nu trebuie să dau o listă pe care copiii s-o înghită pe nemestecate, a explicat, pentru News.ro, Mina Maria Rusu, coordonatorul grupului de lucru pentru elaborarea programei la limba şi literatura română din Ministerul Educaţiei Naţionale.
"Eu, ca dascăl, trebuie să dau posibilitatea copiilor din clasa mea eterogenă să poată să vadă patru-cinci cărţi pe care eu, profesor, le recomand. El va citi sau va frunzări cărţile şi va şti că, din patru cărţi, una i s-a potrivit sau poate două", spune profesorul universitar Mina Maria Rusu, inspector general în cadrul Direcţiei Generale Învăţământ Preuniversitar.
Coordonatorul grupului de lucru din Ministerul Educaţiei adaugă că noua programă pentru limba română nu oferă doar o listă de cărţi şi autori, pe care elevii să o înghită pe nemestecate.
"Lista este o sugestie, aşa cum a fost concepută este la alegere, nu vreau să îl fac dependent pe profesor de un şablon. El, profesorul, este absolvent de filologie şi are totodată practică pedagogică. El ştie exact ce lectură le-ar plăcea copiilor lui şi pe aceea o va alege prima. Şi a doua va fi tot una de gustul copiilor. Aşa, uşor, uşor, cu lecturi plăcute, copiii vor descoperi plăcerea lecturii şi apoi ar putea citi şi o lectură mai dificilă. Mai mult, suportul după care citesc este diferit, poate fi chiar şi internetul. Nu trebuie să dau o listă pe care s-o înghită nemestecat. De aceea, învăţăm romanul şi nu pornim de la numele unui roman. Limba română este singura disciplină care îmbină rigoarea ştiinţei cu frumuseţea artei. Lectura în sens larg înseamnă literatură ştiinţifică, beletristică, SMS. Datoria mea de dascăl este să îl ajut pe elev să capete pasiune pentru citit şi să scrie corect, chiar dacă scrie un SMS sau lecţia de la geografie", explică Mina Maria Rusu.
Potrivit noii programe, niciun text din manual nu se va cere ca atare la vreun examen, explică oficialul din Ministerul Educaţiei.
De exemplu, pentru clasa a V-a sunt propuse pentru ascultare ştiri, anunţuri, poveşti, poezii, ca punct de plecare pentru prezentări simple, descrieri, explicaţii, dialoguri.
Mina Maria Rusu prezintă sugestiile de lectură pentru elevii de 12-15 ani.
"Aş vrea să vedem câteva exemple de sugestii. Spre exemplu, pe LIFT-2 (Cadru european pentru studiul literaturii în învăţământul secundar, n.r.) există un cadru de referinţă pentru predarea limbii române pentru elevii de 12-15 ani. Sunt patru niveluri pentru elevi, cărţi şi didactică. Haideţi să ne oprim la sugestiile privind cărţile.
Nivelul 1: Mihai Eminescu, Făt -Frumos din lacrimă (1870); Ioan Slavici, Zâna Zorilor (1872); Ion Creangă, Amintiri din copilărie (1881); Petre Ispirescu, Legendele sau basmele românilor (1882); Arthur Conan Doyle, Ogarul din Baskerville (1892); Emil Gârleanu, Cea dintâi durere (1907); Tudor Arghezi, Cartea cu jucării (1931); J.K. Rowling, Harry Potter şi Piatra Filozofală (1997).
Nivelul 2: Mihail Sadoveanu,Ţara de dincolo de negură (1926); J.R.R. Tolkien, Hobbitul (1937); Ionel Teodoreanu, În casa bunicilor (1938); Radu Tudoran, Toate pânzele sus! (1954); Alexandru Mitru, Legendele Olimpului (1960); Vasile Voiculescu, Şarpele Aliodor/Ciorbă de bolovan (1966); Marin Sorescu, Unde fugim de-acasă? (1967); Mark Haddon - O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii (2003).
Nivelul 3: Ioan Slavici, Popa Tanda (1881); I.L. Caragiale, Două loturi (1901); Barbu Delavrancea, Hagi Tudose (1903); Ionel Teodoreanu, La Medeleni (1925); George Orwell, Ferma Animalelor (1945); Anne Frank, Jurnalul Annei Frank (1955); Alexandru Mitru, Din marile legende ale lumii (1963); Horia Aramă, Planeta celor doi sori (1986).
Nivelul 4: Alexandru Odobescu, Doamna Chiajna (1860); Mihail Sadoveanu, Neamul Şoimăreştilor (1915); Mihail Sadoveanu, Baltagul (1930); Dalton Trumbo, Johnny Got His Gun (1939); Grigore Băjenaru, Cişmigiu &Co (1942); Antoine de Saint-Exupery, Micul Prinţ (1943); Constantin Chiriţă, Cireşarii (1964); Mircea Cărtărescu, Enciclopedia Zmeilor (2005).
Toate aceste lecturi sunt sugestii. Profesorii pot opta pentru unul sau niciunul dintre autori. Pot completa lista, pot face o listă nouă, am dat nişte sugestii", a mai spus coordonatorul grupului de lucru.