Avantajele tehnicilor chinezești de îmbunătăţire a memoriei. Cum îi pot ajuta pe copii
Mulți dintre copii se nasc genii, arată studii recente, doar că această capacitate se pierde în timp, din cauză că nu le este sunt stimulată atenția, gândirea, creativitatea. Există câteva tehnici chinezești și japoneze care îi pot ajuta pe copii să își recapete aceste abilități. Astfel, ei pot face calcule mai repede, pot citi rapid, pot memora mult mai ușor. Aflați cum dintr-un interviu cu Marius Teodor Zamfir, psiholog clinician.
Reporter: Ați adus un abac/soroban. Explicați-ne care este rolul lui.
Marius Teodor Zamfir: Sorobanul sau abacul chinezesc este o tehnică de calcul și aritmetică mintală. Prin această tehnică copilul învață să calculeze rapid chiar de la o vârstă foarte fragedă: copii chiar de 4-5 ani pot învăța să facă calcule cu milioane, cu sute de milioane într-un timp poate chiar record, fantastic. De obicei, cei care văd filmulețe cu acești copii cred că sunt genii, dar nu sunt așa. Orice copil poate dezvolta această capacitate.
Cum dezvoltăm emisfera cerebrală dreaptă a copiilor
Reporter: Arată că o socotitoare obișnuită. Care este diferența?
Marius Teodor Zamfir: Este foarte asemănătoare cu o socotitoare, numai că ei au îmbunătățit foarte mult tehnica. Aici avem unitățile: 1, 2, 3, 4 și ele se ridică pentru a reprezenta cifrele și cea de sus reprezintă 5. Dacă avem 5 și cu 4 fac 9. Întotdeauna folosim de la 0 la 9 cifrele și în felul acesta putem calcula foarte rapid. Pe lângă asta acest aparat dezvoltă foarte mult emisfera noastră dreaptă care în sistemul nostru de învățământ din păcate este destul de privată. Emisfera dreapta este responsabilă de imaginație, de creativitate, de intuiție, or noi pierdem lucrul acesta când intrăm în învățământul de masă pentru că foarte mult sistemul de învățământ - și nu doar de la noi din țară, ci din orice țară - folosește emisfera cerebrală stângă, unde avem analiză, avem gândire.
Cursuri în copilărie, beneficii pentru toată viaţa
Reporter: Practic nu este doar un instrument de calcul, ci dezvoltă niște abilități care vor folosi tot restul vieții.
Marius Teodor Zamfir: Da, noi asta vrem să facem. Ceea ce am implementat noi acum este un curs de dezvoltare neuropsihologică pentru a dezvolta funcțiile unei persoane. Școala, în general, dezvoltă niște abilități generale și atunci noi vrem să dezvoltăm niște funcții cu care să rămânem toată viața. În general o persoană, dacă are o problemă psihologică, noi facem evaluarea și evaluăm în general memorie, atenție, gândire, viteză de procesare, procesare viziospațială. Acestea sunt niște funcții care de fapt însumează funcționalitatea persoanei respective, cât de funcțională mai e persoana respectivă și noi, crescând aceste funcții la un copil, îl putem aduce la o funcționalitate foarte înaltă.
Deci scopul acestui curs este de a învăța să învățăm, pentru că în cursul nostru această socotitoare, acest abac japonez reprezintă doar 30% din curs, pentru că noi vrem doar să creștem viteza de procesare, atenția distributivă cu acest instrument, pentru că aritmetica și în general aritmetica mintală poate o folosim pasager în viață, până în liceu, cel mult facultate, dar ceea ce rămâne este viteza de procesare, atenția distributivă și toate tehnicile de memorare și de fotocitire cu care noi continuăm au nevoie de această viteză de procesare crescută.
Cum dezvoltăm emisfera cerebrală dreaptă
Reporter: Dar ce se întâmplă în momentul în care un copil învață de mic această tehnică și apoi merge la școală și este învățat așa cum se învață în mod normal?
Marius Teodor Zamfir: Da, cred că va gândiți la faptul că se va plictisi. Totuși, el dezvoltând mai bine niște funcții, școala pentru el nu va mai fi o corvoadă. Și eu am 3 copii acasă și îi văd, avem lecții, teme, ne prinde și 10 noaptea să facem teme, dar implementând acest sistem, pentru copil școala va fi mult mai ușoară pentru că în loc să ne ia 2-3 ore să ne facem lecțiile, noi dezvoltând niște funcții de sinteză, de analiză, de atenție, putem să ne facem lecțiile în 20-30 de minute.
Metoda de citit rapid
Reporter: Ați menționat fotocitirea. Ce este mai exact?
Marius Teodor Zamfir: Este o capacitate a noastră, a tuturor, de a citi fotografic. Lucrul acest s-a descoperit în sindromul savantului idiot sau în sindromul persoanelor cu autism înalt funcțional. Filmul Rainmain, care este un fil de marcă în domeniul acesta, este făcut după un caz real. Persoana respectivă citea într-un mod total dubios, lua cartea, se uita așa, de jos, și îi lua 5-6 secunde să citească o pagină și memora cam 98% din ce citea.
Noi suntem învățați să citim greșit, prin laringe, laringele vibrează și ne blochează de fapt viteza de procesare cu care lucrează creierul. Creierul are o viteză de procesare fantastică. Dacă ați urmărit filmulețele cu oamenii care au ajuns să exerseze destul de mult cu acest abac chinezesc îi veți vedea că în 10-15 secunde fac 20-30 de calcule din 2-3 cifre. Mintal! Este o viteză de procesare fantastică și în momentul în care viteza de procesare ajunge la nivelul ăsta, tu poți să ajungi să citești niște cuvinte în fracțiuni de secundă și e un paradox: cu cât citim mai repede, memorăm mai mult.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News