Secretul unei afaceri de succes din IT-ul românesc: Zitec
IT-ul este noul segment pe care România se dezvoltă puternic. Peisajul este dominat de multinaţionalele care deschid centre aici, în căutare de specialişti, însă există şi multe companii româneşti, mai mici sau mai mari, care reuşesc să îşi facă loc într-un mediu extrem de concurenţial. Un jucător care a crescut constant este Zitec, un producător local de aplicaţii online. Antreprenorul Alexandru Lăpuşan este cel care a pus pe picioare acest business şi cu el a stat de vorbă Sergiu Voicu, în cadrul proiectului Digi24 „România Fast Forward”.
„Cine controlează codurile, controlează Universul”, scrie pe unul dintre pereții firmei.
„Tehnologia va controla lumea în care trăim, iar cine nu va înţelege asta va trebui să lase business-ul pentru alţii”, explică antreprenorul Alexandru Lăpușan.
A pornit cu acest gând de la început, când a fondat Zitec, în urmă cu 14 ani, cu mai puţin de 3.000 de euro. Puţini bani, dar multe idei şi înţelegea de atunci încotro se îndreaptă lumea.
La Zitec este promovată o structură a organizaţiei în care fiecare membru al echipei este important. Un egalitarism care însă vrea de fapt să cultive creativitatea. Iar această cultură se vede peste tot, în relaţiile dintre oameni, în modul de organizare a spaţiului de lucru.
Spațiu de lucru neconvențional
„Să intrăm într-un submarin, este un gen de spaţiu care sparge monotonia unui spaţiu de birouri, ca să nu te simţi ca la fermă. Și aici au loc şedințe de proiecte, poţi să citeşti ceva, să vorbeşti la un telefon. Și evident chiar să te odihneşti dacă ai nevoie”, explică Alexandru Lăpușan, în timp ce îi arată reporterului „submarinul”.
Este un loc atipic pentru orice sediu de birouri, dar care vine ca un răspuns la pasiunile pe care le au angajaţii.
Dintr-un alt colț al biroului răsare silueta unui iaht.
- Voi chiar aveţi o pasiune cu bărcile?
- Da, din nişte stâlpi ai clăririi am făcut o barcă cu săli de întâlniri.
- Şi în timpul liber?
- Da, anul trecut echipa noastră a câştigat campionatul de sailing IT regatta.
- Suntem navigatori performanţi?
- Mai avem de învăţat.
Au pasiuni comune, se distrează împreună, iar rezultatele se văd şi la serviciu. O companie care a reuşit în 13 ani de existenţă să ajungă la o cifră de afaceri de peste 4 milioane de euro, cu 36 % mai mare faţă de 2015.
- Concret, ce dezvoltați?
- Concret, dezvoltăm aplicatii software, de obicei aplicații online, aplicații mobile, iar in ultima vreme inclusiv aplicații care sunt livrate pe anumite device-uri. Mulți o văd ca pe o piedică, faptul că nu suntem specializați pe o anumită industrie, pe un anumit tip de client, noi o vedem ca pe un avantaj, explică Alexandru Lăpușan.
„De exemplu, aplicaţia de Black Friday al unui important retailer din România. Pentru acesta am dezvoltat o aplicație personalizată pentru nevoile lui. Ne putem mândri că nu a avut nici măcar un minut de downtime. Adică deşi au fost zeci de mii de utilizatori în acelaşi timp site-ul a fost funcţional”, explică Adina Nichițean, director de soluții de comerț electronic.
Compania a câştigat anul trecut cel mai important premiu al industriei de IT din România.
Dar ca echipa să fie tot mai performantă, antreprenorii au decis să ofere celor aproape 130 de angajaţi cursuri speciale de pregătire.
Colaborare cu Agenția Spațială Europeană
„Toţi colegii beneficiază de suport de dezvoltare profesională. Fiecare coleg are un mentor care îl ajută să se dezvolte atât profesional, cât şi personal”, spune Florentina Greger, director de resurse umane.
„La cursurile celelalte de fun şi well-being încercăm să îi învăţăm pe oameni să se relaxeze”, spune Ionuț Cociaș, specialist în strategii de dezvoltare.
Îl cunoaştem acum unul dintre membrii echipei, poate pe cel mai tânăr. Pe Andrei Bordeianu, programator, îl găsim într-o sală de jocuri. Îl provoacă pe reporterul Digi24 la un tenis de masă. Așa aflăm că este în Zitec de doi ani, că a venit aici la un internship, un internship de trei luni în care a învăţat să practice PHP.
PHP este un limbaj de programare la care IT-iştii Zitec sunt atât de buni, încât au pus compania pe locul 3 în Europa, după numărul de specialişti certificaţi în domeniu pe care îi are.
Sunt atât de buni, încât au ajuns să colaboreze la un proiect cu Agenţia Spaţială Europeană, agenţie ce încearcă să recupereze distanţa faţă de NASA.
„Un proiect prin care testăm un nou tip de senzor spaţial, construim o cameră neagră prin care acel senzor este testat pe toate axele”, explică Alexandru Lăpușan.
Programatorii români vor să conceapă un soft care să urmărească şi să înregistreze fenomene optice din spaţiu, un sistem de detecţie a oricărei sursă de lumină.
350 de proiecte, în 15 țări, pe trei continente
Şi la fel ca o sursă de lumină, au venit şi soluţiile Zitec pentru companii mari din întreaga lume. IT-iştii au reuşit să implementeze 350 de proiecte în 15 ţări de pe trei continente.
40% din contractele Zitec vin din străinătate. Cele mai multe sunt cereri dinspre Statele Unite, Canada, şi Marea Britanie. Firma a reuşit însă să intre şi pe pieţele arabe, în Qatar, Arabia Saudită, sau Egipt.
Alexandru Lăpuşan nu s-a mulţumit doar să îşi vândă serviciile şi aplicaţiile în aceste ţări, a decis chiar să şi investească în alte afaceri, să devină „business angel”.
„Am investit în opt start-up-uri până acum, unul singur este românesc, restul sunt prin toate colţurile lumii. Am investit în două din Silicon Valley, două din New York, unul din Londra, unul din Amsterdam. Din ele avem trei care sunt OK, celelalte s-au dus în zona în care se duc start-up-urile când nu se simt bine”, spune Alexandru Lăpușan.
În toamna trecută compania a decis să îşi extindă şi mai mult portofoliul prin achiziţionarea Inotec, o echipă ce oferea servicii complete de web-design, dezvoltare şi marketing digital. O firmă care înregistrase cu un an înainte un business de 300 de mii de euro. Asta a însemnat o extindere şi pe piețe precum Franța şi Belgia și în industrii precum modă, construcții, auto sau media, acolo unde Inotec avea proiecte în implementare.
Producătorul de aplicaţii online Zitec a reuşit nu doar să investească în proiecte mai mici, dar a atras şi el o investiţie. Una mare, de peste 1,7 milioane de euro din partea eMAG.
„Înseamnă în primul rând o recunoaştere a ceea ce am făcut noi aici. Într-o firmă românească. O firmă care nu a avut un spate, nu a lucrat cu statul, nu are contracte aranjate cu statul, o firmă care vinde foarte mult în străinătate”, spune Alexandru.
Impulsul financiar va ajuta creşterea echipei şi formarea unui departament specializat în fonduri europene. Nu au decis încă dacă această extindere va fi cu un nou sediu într-un alt oraş sau poate chiar în altă ţară.
Mediu pentru cultivarea ideilor
Antreprenorii vor să păstreze, indiferent de cât de mare va ajunge firma, acelaşi mediu de lucru relaxant pentru angajaţi.
„Fiecare membru din echipă poate să vină cu o propunere de aplicaţie. De la un dispozitiv hardware cu care să te joci cu pisica ta de acasă, până la o aplicaţie care îţi spune unde se duc banii tăi”, spune Adina Nichițean, director de departament la Zitec.
„Noi nu punem colegii să facă nimic, ei fac pentru că le pasă şi se implică. Nu stăm să facem un pontaj cine a venit şi la cât, asta este responsabilitatea echipei în care lucrează”, continuă Adina Nichițean.
„Ieşim la restaurante, la carting, avem diverse grupuri, unul care aleargă, unul care joacă tenis”, explică Andrei Bordeianu, programator.
Pe Ionuț Cociaș, specialist în strategii de dezvoltare, îl găsim cu o chitară electrică în mână.
- Ce legătură are muzica cu această companie?
- Noi avem o trupă în interiorul Zitec, formată în special din programatori.
Se numește „ZiBand” și vă invităm să-i ascultați live cu piesa „Geta de la facturare”:
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Și excentricitățile continuă. „Suntem poate dintre puţinele firme care am intrat într-o zonă neconventională şi avem propria noastră marcă de bere. Nu poate fi cumpărată de la magazin. Este doar pentru prieteni, clienţi, colaboratori”, spune și arată antreprenorul Alexandru Lăpușan.
Zitec nu îşi coboară pretenţiile nici când vine vorba de profitul înregistrat de activitatea principală, cea de producere de aplicaţii şi softuri online. Ultimele date oficiale arată un profit net de circa 2,7 milioane lei în 2015, dublu față de anul precedent.
- Etichete:
- programatori
- firme de it
- zitec
- firme romanesti de succes
- spatiu neconventional
- alexandru lapusan
- succes romanesc
- it-isti romani de succes
- companii profit din it
- inotec
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News