Kooperativa 2.0. De la bloggeri, la afaceri de succes
Antreprenoriatul presupune curaj şi fructificraea oportunităţilor. În România există poveşti de succes, construite prin muncă şi determinare. Sunt ale oamenilor care nu au făcut compromisuri și au depus eforturi pentru a reuşi. Oamenii cu inițiativă sunt eroii campaniei „România Fast Forward” de la Digi24.
Scrisul pe net, expunerea în online poate aduce bani. Blogul a devenit pentru unii oameni sursă importantă de venit. Câteva cuvinte bine ticluite pot modifica un comportament de consum, pot schimba decizii de achiziţie, pot impune trenduri. Câţiva antreprenori au văzut oportunitatea în formarea unei comunităţi de blogging şi au ajuns să atragă în online mari companii pentru publicitate. Aşa a apărut Kooperativa.
Sergiu Voicu jurnalist Digi24: Astăzi vorbim despre comunicare, despre brand, despre viteză şi internet. România are una dintre cele mai mari vitteze la internet din întreaga lume. Românii accesează internetul în medie cam de 20-30 de ori pe zi. Vorbim astăzi cu unul dintre cei mai influenţi bloggeri din România pentru că ei formează opinii pe internet. Salut, Cristian China. Chinezu'. De unde începe povestea ta?
Cristian China-Birta, fondator și asociat „Kooperativa”: Am început în urmă cu vreo 31 de ani la... oi. Atunci mi-am dat seama, când unchiu-meo mi-a zis băi, nu vii cu mine la oi? Mă ajuţi şi îţi dau nişte bănuţi?... Am muncit extrordinar de mult atunci şi am făcut o grămadă de bani. Nu mai ţin minte cât, dar atunci, la vârsta aia de 11 ani, mi se părea ceva senzaţional. De atunci numai cu enorm de multă muncă am reuşit să fac bani în viaţa asta.
- Primii bani la oi, dar primul business când a început cu adevărat până ai ajuns să fii un blogger atât de cunoscut?
- Primul business a început în cămin în 1993
Cu lecţia învăţată la oi a plecat în viaţă şi pe drum a făcut multe: a vândut cafea la plic, a scris la ziar, a făcut comunicare politică, până a descoperit, în 2007, toată puterea cuvântului scris pe net- bloggingul. Dar îi descoperea şi valoarea de marketing.
- Dar când ai simţit că se pot face bani din postările pe pagini de internet?
- Am simţit că se pot face bani în momentul în care am văzut la americani nişte lucruri în care vedeam oameni care ziceau: ia uite ce biscuţi frumoşi am, eu îi recomand. Și vedeam lumea în comentarii: i-am cumpărat, sunt buni. Şi am zis: ia stai, mă, şi am început să îmi pun întrebări.
„Un blogger profesionist câştigă probabil undeva între 1000 şi 2000 de euro pe lună fără probleme. Un blogger activ şi profesionist”, spune Vlad Dulea, fondator și asociat la „Kooperativa”.
„Am o microcomunitate a mea pe blog și pe rețelele sociale de oameni care au încredere în mine, care știu ce le recomand de obicei și la care e mult mai ușor să ajung eu față de mass-media, care ajunge la un număr mai mare de oameni, dar care nu sunt neapărat la fel de relevanți”, explică Alexandru Ion, social media editor.
„Timp de doi ani de zile am băgat aproape 8 mii de euro în ce făceam ca blogger. Lumea zicea cum să bagi 8 mii de euro? Mai ales la nivelul ăla! Chiar dacă spaţiul este gratis, ai nevoie de investiţii”, spune Cristian China-Birta, fondator și asociat la „Kooperativa”.
„Blogul nu este doar un site, este o meserie, este proiectul tău, trebuie să te ocupi de el, să te dedici, dacă vrei să faci ceva în direcţia asta cu blogul, trebuie să fie second job sau poate chiar un job principal”, subliniază Irina Manole, digital account manager.
- Câţi bani ai făcut prima oară?
Cristian China-Birta, fondator și asociat „Kooperativa”: Prima oară l-am ajutat pe un prieten, dar l-am ajutat în sensul că tot el trăgea de mine şi am făcut 75 de euro pe un articol. (...) Am făcut enorm de multe greşeli. Întâi am învaţat puterea cuvântului.
Blogul este purtător de mesaj, aduce influenţă şi în ecoul pe care îl produce în spaţiul online stă valoarea sa de marketing.
Cristian China-Birta, fondator și asociat: Nu faci bani din blog, faci bani din businessul pe care îl construieşti în jurul blogului. Ăsta e un mindset pe care l-am învăţat în timp şi pe care îl propovăduiesc peste tot oricărui blogger care e dispus să mă asculte: că trebuie să gândească business.
Cristian a văzut acest potenţial înainte altora. A trecut la organizare. Aşa a apărut Kooperativa, în 2012. Numele îi dă semnificaţia... asociere.
„Kooperativa a fost iniţial doar o agenţie de bloggers relations. Având această experienţă de a lucra cu bloggerii ştim exact ce trebuie făcut, cu cine, când astfel încât să iasă cât mai bine”, spune Vlad Dulea, fondator și asociat la „Kooperativa”.
„Cooperativa de lucru împreună a bloggerilor” o numește Cristian China-Birta, fondator și asociat.
- Unde-s mulţi puterea creşte?
- Aşa a fost calculul. E adevărat, puterea creştea, dar şi munca, spune „Chinezul”.
„E foarte important în lumea asta să știi să te bagi în seamă și să te prezinți oamenilor și să îți construiești un brand personal”, subliniază Alexandru Ion, social media editor.
„La un moment dat, am zis de ce să nu transformăm asta, partea asta, că suntem mulţi, ne înţelegem bine, ştim şi business şi am făcut un mic business, o reţea de site-uri şi de bloguri. La un moment dat ne-am trezit, păi stai un pic, că noi facem servicii de agenţie, practic. Hai sa transformăm Kooperativa 2.0 într-o agenţie. Şi suntem acum agenţie exclusivă de social media”, povestește Cristian China-Birta, fondator și asociat.
Kooperativa 2.0 face legătura între cei activi în mediul online şi companiile care vor să-şi promoveze produsele.
„Nu avem contracte de exclusivitate cu nimeni, lucrăm cu majoritatea bloggerilor importanți din România”, spune Vlad Dulea.
„Pentru noi nu e greu, pentru că fiecare dintre noi cunoaşte bloggeri...Noi ştim ce să le cerem, vorbim cu fiecare pe limba lui, când îi dau mail îi dau personalizat, asta ca să mă asigur cumva că îmi răspunde şi că e răspunsul pe care eu îl vreau şi încerc să păstrez relaţia cu el”, arată Irina Manole, digital account manager.
„Spre deosebire de alte companii - ele activează într-o singură industrie - , noi avem contact cu toate industriile, pentru că toată lumea trebuie să se promoveze online. Nu faci campanii în social media, sunt foarte puține șanse să ai o companie care să obțină profit! Toată lumea e în social media, avem deja aproape 10 milioane de conturi în România, clar trebuie să fii și tu acolo”, menționează Cristian Florea, social media manager.
Cristian China-Birta, fondator și asociat: „Internetul nu e gratis niciodată. E faza aia cu uite eu am făcut o campanie şi nu am dat niciun ban niciunui blogger, zic unii clienţi. Da, şefu', dar timpul pe care l-ai petrecut să gestionezi campania, nu te costă nimic?”
Irina Manole, digital account manager, explică: „Noi nu promitem lucruri foarte mari clientului înainte. Noi promitem rezultate măsurabile şi ne asigurăm că putem ajunge la ele, dacă le depăşim - cu atât mai bine, iar dacă un blogger nu ajunge nici la rezultatele pe care noi le-am promis clientului, în situaţia asta încercăm să facem noi ceva pe parcursul campaniei, pentru că îmi dau seama din timp dacă nu merge aşa cum trebuie”.
Vlad Dulea detaliază: „Fiecare brand se adresează unui target și noi identificăm influencer-ii care se potrivesc cel mai bine pe targetul respectiv și gândim și modul în care să comunicăm ceea ce vrea să transmită brandul, astfel încât prin influencerul respectiv să ajungă la publicul respectiv informația cât mai corectă și cât mai bine”.
Cristian China-Birta, fondator și asociat, pune punctul pe i: „Moneda principală a bloggerului e credibilitatea. Cum înveţi asta? Furându-ţi-o!”
Sunt niște mii de bloguri, nu sunt toate active. Pe blog, inițiative am avut de-a lungul timpului. 2500 de bloggeri care au participat la articole și avem constant cam 40-50 de articole înscrise la o campanie. Sunt campanii de conștientizare, nu neapărat conștientizarea aceea civică, ci conștientizare față de un produs, un serviciu, o situație, un eveniment, atragem atenția asupra lor, prezentăm nu neapărat aspecte pozitive, putem fi și critici atunci când e nevoie”, spune Alexandru Ion, social media editor.
Tranziţia de la oameni care publică pe un blog la cea de oameni de afaceri s-a produs destul de rapid.
„Există faza aia: cel mai mişto lucru al meu ca antreprenor ştii care e? Că pot să aleg oricând să muncesc 25 de ore în cele 24 ale zilei. Munca antreprenorului e enorm de complicată, nu e chiar aşa cum vede lumea din exterior”, spune Cristian China-Birta.
„Știu ce înseamnă să lucrezi, am lucrat şi la stat, şi la particular, peste tot , dar mi-a plăcut independenţa asta pe care ţi-o dă antreprenoriatul”, mărturisește Vlad Dulea.
„Acum sunt directorul agenției, așa popmpos spus, nu știu dacă chiar conduc Kooperativa. Eu am grijă ca lucrurile să meargă bine”, arată Cristian Florea, social media manager.
„Eu mă ocup de implementare, adică pun în aplicare planul editorial şi mă ocup de relaţionarea cu bloggerii”, spune Irina Manole.
„Kooperativa pentru mine e în primul rând primul meu job”, spune Alexandru Ion, social media editor.
Cum arată Kooperativa în cifre?
„Kooperativa în cifre înseamnă în momentul ăsta o echipă de 10 oameni, acoperă toată gama de servicii social media, la nivel de cifră de afaceri suntem pe la 200 de mii de euro, într-un an şi jumătate de funcţionare. Avem obiective foarte mari, noi vrem în 5 ani de zile să facem o cifră de afaceri de 1 milion de euro”, spune Cristian China-Birta.
„Suntem probabil cea mai vizibilă agenție specializată în campanii cu bloggeri și în social media”, arată Vlad Dulea.
Kooperativa 2.0 a avut peste 500 de campanii concepute şi derulate, a lucrat cu peste 200 de branduri. Iar publicitatea în social media abia începe să-şi arate adevăratul potenţial.
„Nu mă văd făcând altceva”, mărturisește Irina Manole, digital account manager.
„E important să știm să lucrăm fiecare dintre noi la brandul personal ca oamenii să asocieze conținutul pe care noi îl promovăm pe blog, pe YouTube, cu o persoană. Așa brandurile pot ajunge mult mai ușor la consumatori”, explică Alexandru Ion, social media editor.
„Cred că e cel mai fain lucru care mi se întâmplă în cei 10 ani de blogging. Am cunoscut o grămadă de oameni foarte faini, am devenit prieten cu foarte mulţi dintre ei, am asociaţi în firmă acum din zona de blogging. E senzaţional să ai o meserie în care să cunoşti oameni, o grămadă de oameni, la unii te uiţi cu gura căscată, de la alţii înveţi, cu alţii te împrieteneşti, cu unii te râzi. Noi asta facem ca bloggeri, cunoaştem oameni, avem experienţe”, spune Cristian China-Birta.
Vine clientul la voi sau mergeţi voi către client?
Vlad Dulea: Suntem un caz fericit în care vin clienţii către noi
Orice antreprenor face şi sacrificii ca să ajungă la un anumit nivel. În cazul tău?
Cristian China-Birta: Dar de ce vorbeşti aşa urât? Eu nu am sacrificat familia de nicio culoare, e la mine no 1. Îţi doresc să mă suni după ora 6 sau în weekend şi vezi dacă îţi răspund. Am familie, am trei copii acasă, am o nevastă senzaţională, de ce să sacrific asta? Sacrifici nervi!
Care e cheia succesului?
Irina Manole: Să scrii şi să fii permanent şi constant. Să fii acolo tot timpul. Să scrii lucrurile care ţie îţi plac, ceea ce te reprezintă pe tine, să nu vrei să fii altcineva sau să pari altcineva. Blogul să fie oglinda ta, oamenii să te vadă acolo cum eşti tu sau ce vrei să transmiţi, dar nu să vrei să pari altceva doar ca să câştigi din blog. Nu o să poţi.
Cristian Florea, social media manager: Mie bloggingul mi-a adus foarte multe avantaje. În primul rând am învățat să scriu corect, pentru că eu, sincer, când m-am apucat de blogging nu știam să scriu foarte bine, adică mai ratam câte o cratimă, mai aruncam câte o virgulă în plus. M-a învățat să fiu mai organizat. Am cunoscut foarte mulți oameni cu experiențe diferite din domenii diferite.
Care e avantajul de a fi antreprenor?
Vlad Dulea, fondator și asociat: Libertatea, în primul rând. Ăsta e primul lucru pe care îl văd eu cel mai important, faptul că îţi dă libertatea de a decide ce să faci, cum să faci, când să faci.
Cristian Florea, social media manager: Salut, sunt Cristian Florea, sunt blogger din 2008, scriu despre subiectele care mă pasionează pe mine, adica social media în general, dar și despre sport, pe plan secundar, și gadgeturi. Sunt la Kooperativa de 5 ani și fac foarte multe campanii cu bloggeri, asta îmi place mie să fac cel mai mult.
Irina Manole, digital account manager: Scriu pe blogul meu de 2 ani despre o alimentaţie sănătoasă, pentru că sunt vegetariană, şi despre un stil de viaţă echilibrat şi frumos, lucru care pe mine mă pasionează, iar în acelaşi timp scriu şi despre social media, pentru că sunt blogger şi particip la foarte multe evenimente din domeniu.
Alexandru Ion, social media editor: Numele meu este Alexandru Ion, sunt blogger de 4 ani, iar în agenția Kooperativa 2.0 lucrez de doi ani și jumătate. Am un blog generalist cu subiecte dedicate zonei de timp liber și adresate studenților.
„Sunt Vlad Dulea, fondator şi asociat al agenţiei Kooperativa 2.0. Sunt antreprenor din 2003 în IT. Am făcut primul blog personal în 2009 şi am înfiinţat agenţia de social media Kooperativa 2.0 în 2012 împreună cu Cristian China Birta”.
Cristian China-Birta, fondator și asociat: „Numele meu este Cristian China-Birta şi sunt blogger de 10 ani, un blogger bătrân aş putea zice .... Am scris peste 13 mii de articole în cei 10 ani de zile, cunosc tot ce se poate cunoaşte despre social media, pentru că am făcut social media, una peste alta, când vine vorba de blogging şi de social media, sunt cel mai bun!”.
- Etichete:
- blog
- cristian china birta
- blogger
- bloggeri
- blogging
- afaceri de succes
- bloguri
- romania fast forward
- kooperativa 2.0
- chinezu
- afaceri blogguri
- afaceri pe internet
- vlad dulea
- irina manole kooperativa
- cristian florea kooperativa
- alexandru ion kooperativa
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News