Prinţul cu destin de martir. Monseniorul Vladimir Ghika s-a sacrificat pentru oameni
L-a urmat pe Hristos de la Paris, la Tokio, la Bucureşti şi până în închisorile comuniste. De astăzi până duminică, în programe speciale, Digi24 vă spune istoria unui sfânt. O poveste despre sacrificiu și despre puterea credinței.
Monseniorul Vladimir Ghika s-a născut în ziua de Crăciun a anului 1873 la Constantinopol, în familia domnitoare care a dat cei mai mulţi voievozi Ţărilor Române. Era fiul lui Ioan Ghika, general şi diplomat, şi al Alexandrinei Moret de Blaremberg.
„ Aparţinea aristocraţiei româneşti, pentru că era nepot de fiu al ultimului domnitor al Moldovei, Grigore Ghika, făcea parte din elitele intelectuale, făcuse facultatea de Ştiinţe Politice și diplomație, urmase cursuri de medicină, de chimie, de biologie”, spune academicianul Constantin Bălăceanu Stolnici.
Cu studii la Paris şi un doctorat în teologie obţinut la Roma, Monseniorul Ghika avea să fie un prelat atipic. În 1902, la vârsta de 29 de ani, se converteşte la catolicism, deşi se trăgea dintr-o familie cu o îndelungată tradiţie ortodoxă. Va lupta toată viaţa pentru unitatea Bisericii.
„Atmosfera din familie era că dacă sunt nobili, rostul lor pe lume este să fie în slujba poporului. De la început, asta era ideea, trimişi la studiu ca să fie în stare după aceea să-şi slujească ţara”, explică teologul Francisca Băltăceanu.
Îşi însoţeşte fratele, pe Dimitrie Ghika, diplomat de carieră, în misiunile sale îi ajută pe cei bolnavi, săraci și părăsiți, oriunde se aflau. Cu o dăruire dumnezeiască exemplară se dedică apostalatului laic și călătorește de la Tokyo la Sidney și Buenos Aires. Îi îngrijeşte pe bolnavii de holeră şi primeşte recunoştinţa Papei pentru sprijinul pe care îl dă victimelor cutremurului din Italia, de la Avezzano. Dar grija pentru nefericiții și săracii din țara lui devine adevarata sa vocație.
„Monseniorul Ghika a fost promotorul serviciului, între ghilimele, al SMURD-ului modern. La răscoala ţăranilor din 1907 s-a dedicat îngrijirii celor răniţi, a înfiinţat de asemenea primul dispensar gratuit pentru săraci. A primit decoraţiuni, din partea Regelui, o decoraţie militară, el care nu era militar, datorită slujirii sale în îngrijirea răniţilor în Războiul Balcanic”, precizează Francisc Doboş, purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucureşti.
„Face o cerere în Primul Război Mondial să fie angajat ca brancardier şi spune câtă experienţă are în îngrijit bolnavi. În al doilea război balcanic, când a fost epidemia de holeră, a fost la lazaretul de la Zimnicea, îi spăla pe holerici”, informează Francisca Băltăceanu, teolog.
Era omul lui Dumnezeu pe pământ încă de când nici nu făcea parte din clerul bisericii catolice. Este hirotonit preot abia la 50 de ani, la Paris, unde va sluji pentru străinii săraci şi marginalizaţi din cartierul Villejuif şi va locui, cu umilință, într-o baracă din lemn.
Cultura rafinată, spiritul de sacrificiu şi purtarea sa de o bunătate fără margini îi aduc la scurt timp titluri importante, deşi nu îşi dorea demnităţile bisericeşti. Participă la Congresele Euharistice şi face misionarism aidoma apostolulul Pavel.
„ S-a spus despre Monseniorul Ghika că este vagabondul apostolic. Se spunea despre calea Monseniorului Ghika că este calea ferată. Nu putea fi oprit. Nu putea fi oprit din această slujire a celor săraci”, spune Francisc Doboș.
Simţea însă că în ţara lui are cea mai importantă misiune. La izbucnirea celui de-Al Doilea Război Mondial, a ales să rămână în România, pentru a fi alături de săraci şi de bolnavi. Iar, în 1948, a refuzat să părăsească ţara căzută în mâinile comuniştilor, deşi trebuia să plece cu trenul regal, împreună cu fratele său Dimitrie şi alţi membri ai familiei în exil. Când toți plecau, el a rămas.
„El a avut o vocaţiune. Să rămână misionar într-o ţară comunistă, pe lângă românii lui, şi să-şi exercite şi funcţiile sacerdotale în condiţiile grele de atunci”, afirmă Constantin Bălăceanu Stolnici.
Cei care l-au cunoscut pe Monseniorul Ghika își amintesc chipul unui sfânt. Francisca Băltăceanu s-a spovedit în copilărie, pentru prima dată, la Monseniorul Ghika. Iar Constantin Bălăceanu Stolnici a primit de la Monsenior primele învăţături de morală creştină.
Monseniorul Ghika avea să plătească pentru bunătatea și credința sa, cu viața. Pe lângă actele de caritate care îl apropiau de oameni, a susţinut comuniunea cu Roma a Bisericii Catolice din România, într-o vreme în care regimul comunist a interzis orice legătură cu Vaticanul. Avea să fie arestat de pe stradă în 18 noiembrie 1952 și acuzat de înaltă trădare. A fost întemnițat la Jilava, bătut până la sânge ca să se lepede de credința sa și să-și trădeze preoții. A refuzat în numele lui Dumnezeu. A murit doi ani mai târziu, fără o lumânare la căpătâi.
„Poveştile credinţei”, o campanie Digi24 care a scos la iveală oamenii care au în inimă credinţa curată, oamenii luminaţi, cultivaţi, cei pentru care credinţa este un reper moral, o formă de bunăcuviinţă, o inspiraţie pentru ceea ce fac pentru ei şi, mai ales, pentru comunitate, dedică, în acest week-end, spații ample unui eveniment religios fără precedent - beatificarea monseniorului Vladimir Ghika - prinț, preot și martir român.
Într-o serie de materiale ce vor fi difuzate în Jurnalele de știri, Digi24 spune povestea credinței lui Vladimir Ghika, preot român ucis în închisorile comuniste.
- Etichete:
- portret
- vatican
- povestile credintei
- comunisti
- constantin balaceanu stolnici
- catolic
- vladimir ghika
- monseniorul ghika
- martir
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News