În Oradea, tot mai mulţi locatari au renunţat la repartitoare. Sunt blocuri întregi din care aceste instrumente au fost scoase, în speranţa că facturile la încălzire vor scădea.
Aşa a procedat şi doamna Vilma, care a renunţat la repartitoarele pe care le-a montat acum şapte ani. Promisiunea de atunci că facturile vor fi mai scăzute nu s-a confirmat în timp. Dimpotrivă. "Niciodată n-au corespuns contoarele citite din apartamente cu cititul de la intrarea în bloc a căldurii, deci factura a fost mărită de către intreprinderea respectivă. Cu contor să zic că am plătit 350, şi acum fără contor 280."
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România a luat poziţie fermă în ceea ce priveşte contoarele de căldură. "Au erori foarte mari, ale căror limite pot ajunge la 24%, erori recunoscute şi de Biroul Român de Metrologie. Erorile acestor aparate sunt produse de factori interni (poziţia senzorilor etc.), dar şi de factori externi (ex. corpuri învecinate caloriferului, acoperirea anticorozivă a caloriferului (...) curenţii de aer, debitul agentului termic etc.)", se arată într-un comunicat al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor.
Doamna Vilma a renunţat la repartitoare în urmă cu doi ani. Este lucrul la care îndeamnă acum şi Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România.
"Faptul că repartitoarele de căldură sunt mai imprecise decât un termometru de cameră, iar noi suntem nevoiţi să achităm facturile de căldură pe baza măsurătorilor înregistrate de aceste repartitoare (...) nu ţine de protecţia consumatorilor, nici de sănătatea şi siguranţa populaţiei. Toate aceste motive, dar şi multe altele ne fac să afirmăm că repartitoarele determină costuri nereale. (...) Acesta este motivul pentru care noi spunem NU repartitoarelor de căldură."