Proprietarul navei nu a răspuns apelurilor lansate de Federaţie şi i-a lăsat pe oameni fără bani, apă, alimente şi combustibil.
Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: "Am avut o acţiune în Instanţă pentru recuperarea salariilor marinarilor şi a cheltuielilor portuare. Acum, lucrurile s.au clarificat şi urmează ultima parte - vânzarea navei".
Autorităţile române speră ca banii obţinuţi să acopere toate datoriile pe care le-a făcut armatorul.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "Pe data de 8 august va avea loc licitaţia de vânzare a acestei nave. Preţul de pornire este undeva la 280.000 de dolari. Mai bine de jumătate din această sumă reprezintă salariile neplătite de armator. Restul banilor înseamnă taxe portuare, alimente pentru navigatori şi mici reparaţii suportate de navă."
Reprezentantul ITF România este sigur că nava se va vinde fără probleme pentru că starea ei tehnică este destul de bună.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "Kusva 1, sub pavilion Zanzibar este o navă tip cargo, de 2.200 de tone. a fost construită în urmă cu 20 de ani însă, potrivit experţilor, după mici reparaţii, ar mai putea fi exploatată cel puţin 10 ani de acum încolo."
Potrivit experţilor evaluatori ai Centrului de Pregătire a Navigatorilor, Kusva 1 a fost subevaluată. Însă, dacă ar fi vândută la fier vechi, profitul viitorului proprietar ar fi destul de mare.
Adrian Mihai, evaluator nave : "La preţul de scrap, având în vedere greutatea unei asemenea nave, este în jur de 1.000 de tone greutatea navei goale, asta înseamnă 1.000 de tone, ar trebui ca preţul să fi undeva în jurul a 500.000 de dolari."
Cargoul Kusva 1 a sosit în Portul Constanţa Sud Agigea în luna august 2013. Cei 11 marinari au intrat, atunci, în grevă pentru că armatorul i-a abandonat.
La un an de zile distanţă, Kusva 1 a venit în Portul Constanţa şi mai are doar trei membri ai echipajului la bord, adică personalul de siguranţă.
Elşad Suleymanov, marinar: "De un an stăm aici. Vrei să mergi acasă? Da. Vreau să merg acasă!"
Kusva 1 este prima navă ce va fi scoasă la licitaţie anul acesta după ce, în iunie, ITF a obţinut, în instanţă, dreptul de a vinde cargoul Nicolay Meshkov, sub pavilion Belize.
reporter: Oana Manoilă
operator: Cătălin Vârban