Transportatori rutieri: Intrarea în Schengen e „aşteptată de 13 ani şi 9 luni, cu pierderi de 22 de miliarde de euro”

Redacția Digi Economic Data publicării:
Romania Bulgaria Schengen
sursa: shutterstock.com/

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a salutat, joi, intrarea României în spațiul Schengen, o decizie „istorică” pentru România, care „oferă industriei de transport rutier și logistică din România și economiei României un potențial semnificativ de dezvoltare”. 

Într-un comunicat de presă, UNTRR menționează că „potențialul semnificativ de dezvoltare”, în urma intrării în spațiul de liberă circulație, „necesită implicarea decidenților politici și a autorităților relevante în adoptarea și aplicarea unor decizii rapide care să poată duce la reducerea semnificativă a timpilor de așteptare la aceste frontiere și pentru vehiculele comerciale”.

„Cozile de camioane de 7-20 km sunt frecvente la ieșirea din România spre Ungaria, ocazional la ieșirea spre Bulgaria, dar timpul de așteptare pentru a intra în România din Bulgaria pe la Ruse/Giurgiu frecvent atinge 36 de ore datorită autorităților bulgare care au împuternicit operatorului celor două parcări de pe centura orașului Ruse să gestioneze și coada virtuală obligatorie pentru autovehiculele comerciale în vederea trecerii frontierei spre România. La acestea, se adaugă și jumătatea de pod aflată în lucru pe partea bulgară pentru următorii doi ani, timp egal cu cel necesar construcției întregului pod acum 70 de ani, cu tehnologia de atunci, mult inferioară celei disponibile astăzi.

În România controlul autovehiculelor la frontiere este realizat de CNAIR, iar pe rețeaua națională, activitățile de control sunt realizate de ISCTR, cântărirea fiind una dintre activitățile comune. Industria este interesată ca activitățile de control să se desfășoare corect pentru asigurarea unei competiții loiale în piața de transport rutier. Având în vedere că ambele instituții se află în subordinea Ministerului Transporturilor, un acord ar trebui să poată fi atins și implementat cât se poate de rapid, ținând cont și de posibilitățile reale și echipamentele deja disponibile”, a transmis UNTRR.

Se mai precizează faptul că industria transporturilor rutiere din România este un contributor important la exportul de servicii al României, cu 7,82 miliarde de euro în 2023, „într-o țară care importă mai mult decât exportă din 1989 până în prezent”.

De asemenea, UNTRR mai menționează că piața transporturilor din România se poziționează pe locul 6 în Uniunea Europeană, iar în privința activităților de cross-trade (operațiuni de transport realizate între alte state membre decât cel de origine) și cabotaj (operațiuni de transport între două puncte aflate pe teritoriul aceluiași stat membru, altul decât cel de origine al transportatorului), România se află pe locul 3 după Polonia și Lituania. „În condițiile în care în Polonia a depășit din ianuarie 2023 cifra de un milion de angajați din afara UE, din care în transporturile rutiere peste 160.000, în timp ce în Lituania numărul angajaților non-UE din transporturile rutiere trece de 107.000, iar în România sunt doar 550 de angajați non-UE, în transporturile rutiere, din cota de doar 100.000 de angajați non-UE (“doar” pentru că în comparație cu Polonia, ar trebui să avem minim 500.000 de angajați din afara UE)”, conchide uniunea.