Ce urmează pentru muncitorii care lucrau în condiții similare sclaviei la fabrica din Brazilia a gigantului BYD?
Autoritățile din Brazilia au decis să oprească construcția fabricii BYD din Camaçari, statul Bahia, după ce inspecția muncii a constatat o serie de nereguli care periclitau integritatea fizică și psihică a muncitorilor de pe șantier. Cei 163 de muncitori descoperiți de Ministerul Muncii în „condiții asemănătoare sclaviei” au fost mutați în hoteluri, în timp ce autoritățile negociază cu BYD și Jinjiang Group măsuri suplimentare pentru protecția acestora, au declarat oficialii.
Inspectorii muncii au descoperit că persoanele erau obligați să muncească forțat și au fost supuse unui tratament degradant de către firma de construcții Jinjiang Construction Brazil.
„I-am găsit lucrând în condiții similare sclaviei. Angajatorul le-a reținut pașapoartele și nu le-a plătit salariile. Cei care doreau să-și rezilieze contractele aveau stipulate costuri exorbitante în eventualitatea unei plecări. Mai mult, spațiile de cazare erau insalubre, nu aveau saltele, dormeau pe jos și exista o singură baie la 31 de muncitori”, au declarat inspectorii brazilieni, potrivit BBC.
Ancheta a dezvăluit că firma a reținut pașapoartele a 107 dintre muncitori, scrie Reuters.
Investigațiile legate de sclavie pot avea consecințe grave pentru angajatori în Brazilia, inclusiv restricționarea accesului la împrumuturi bancare. Jinjiang a negat acuzațiile, în timp ce BYD a anunțat că a întrerupt relațiile cu Jinjiang. Ambele companii colaborează cu autoritățile în cadrul investigației.
Jinjiang a declarat, într-o postare pe rețelele sociale repostată de un purtător de cuvânt al BYD, că descrierea condițiilor muncitorilor drept „asemănătoare sclaviei” este inexactă, în timp ce un executiv BYD a afirmat că mass-media și alte grupuri „denigrează în mod deliberat mărcile chinezești și țara, subminând relațiile dintre China și Brazilia”.
Dacă cele două companii sunt găsite vinovate de exploatarea muncitorilor în condiții asemănătoare sclaviei, ar putea fi adăugate pe „lista neagră” a Braziliei. Numele companiilor sunt incluse pe listă doar după epuizarea tuturor căilor de apel, proces care poate dura ani. Odată adăugată, o companie rămâne pe listă timp de doi ani. Pe lângă riscurile majore de imagine, companiile de pe „lista neagră” nu pot obține anumite tipuri de împrumuturi de la băncile braziliene.
Companiile pot evita includerea pe „lista neagră”, semnând un acord cu guvernul prin care se angajează să își schimbe practicile și să compenseze muncitorii ale căror drepturi au fost încălcate.
Separat, procurorii federali pot formula acuzații penale împotriva directorilor executivi. Acuzațiile de trafic de persoane și menținerea muncitorilor în condiții asemănătoare sclaviei pot atrage pedepse de până la opt ani de închisoare pentru fiecare infracțiune.
Procurorii federali au cerut deja autorităților să transmită dovezile adunate împotriva BYD și Jinjiang Group, conform unei declarații.
Brazilia reprezintă cea mai importantă piață a BYD la nivel global. În 2015, gigantul a deschis prima fabrică în São Paulo, unde produce șasiuri pentru autobuze electrice. Anul trecut, compania auto chineză și autoritățile braziliene au semnat un acord pentru construirea unei fabrici de vehicule electrice.
Încep negocierile
Inspectorii de muncă negociază cu cele două companii pentru compensații destinate muncitorilor, care ar putea include plata salariilor restante și a compensațiilor de concediere. Muncitorii vor beneficia, de asemenea, de ajutor de șomaj.
„Eforturile autorităților guvernamentale în acest moment se concentrează asupra victimelor și pe garantarea drepturilor acestora”, a declarat Mauricio Krepsky, fost șef al Diviziei de Inspecție pentru Eradicarea Muncii în Condiții de Sclavie (DETRAE), un organism guvernamental.
Victimele pot alege să rămână în Brazilia sau să se întoarcă în țările lor de origine, a explicat Ludmila Paiva, co-fondatoare a I-MiGRa, o organizație non-profit care dezvoltă proiecte și cercetări pe tema traficului de persoane.
În cadrul unei întâlniri de joi, BYD a fost deja de acord să cumpere bilete de avion și să acopere până la 120 de dolari pentru întoarcerea în China a șapte angajați programați să plece pe 1 ianuarie.
Negocierile dintre autorități și companii se pot întinde pe luni întregi, în funcție de complexitatea cazului, de numărul victimelor implicate și de modul în care firmele cooperează cu autoritățile.