Video Planul ambițios al Japoniei de a construi un lift spațial până în 2050. „Nu există suficient oțel pe Pământ”
Japonia vrea să construiască un lift spațial cu ajutorul căruia navele să fie lansate pe orbită și să ajungă astfel mult mai repede și mai departe în spațiu, relatează Science Alert.
O călătorie spre Marte este estimată la 6-8 luni, cu o navă spațială lansată de pe Terra. Oamenii de știință cred că un lift spațial ar putea duce astronauții pe Planeta roșie în 3-4 luni sau chiar în 40 de zile.
Conceptul de ascensoare spațiale nu este nou, dar proiectarea unei astfel de structuri nu ar fi o operațiune ușoară. Dar o companie japoneză, Obayashi Corporation, crede că are expertiza pentru a construi un lift spațial.
Cunoscută pentru construirea celui mai înalt turn din lume, Tokyo Skytree, Obayashi Corporation a anunțat în 2012 că va merge și mai sus, cu propriul său lift spațial. Compania anunța atunci că va începe construcția proiectului de 100 de miliarde de dolari până în 2025 și că ar putea începe operațiunile spațiale încă din 2050.
Yoji Ishikawa, autorul raportului privind liftul spațial, spune acum că Obayashi nu va începe construcția liftului spațial anul viitor, dar că este „angajată în cercetare și dezvoltare, design, încheierea de parteneriate și promovare”.
Lansarea oamenilor și a obiectelor în spațiu cu rachete este extrem de costisitoare. De exemplu, NASA a estimat că cele patru misiuni lunare Artemis vor costa 4,1 miliarde de dolari per lansare.
Este nevoie de mult combustibil pentru a ajunge în spațiu, dar combustibilul este greu, ceea ce crește cantitatea de combustibil de care are nevoie o navă. Este un cerc vicios.
Cu un lift spațial, nu ar mai fi nevoie de rachete sau combustibil, ceea ce ar scădea considerabil costurile.
Potrivit unor modele realizate pe computer, ascensoarele spațiale ar transporta încărcătura pe orbită cu ajutorul unor vehicule electromagnetice care ar putea fi alimentate de la distanță - cum ar fi cu energie solară sau cu microunde - eliminând nevoia de combustibil la bord.
Există și alte beneficii în afară de costuri: nu există niciun pericol ca o rachetă să explodeze, iar vehicule electromagnetice ar avea emisii zero.
Ishikawa a spus că Obayashi Corporation consideră că un lift spațial ar fi un nou tip de proiect de lucrări publice, de care ar beneficia întreaga omenire.
În momentul de față, unul dintre cele mai mari obstacole în calea construirii unui lift spațial este materialul din care ar urma să fie construit acesta.
Pentru a rezista la tensiunea uriașă, tubul ar trebui să fie foarte gros dacă ar fi făcut din materiale tipice, cum ar fi oțelul. Cu toate acestea, „nu există suficient oțel pe Pământ” pentru a-l construi, a spus Christian Johnson, un expert care a publicat anul trecut un raport despre conceptul lifturilor spațiale.
Raportul lui Ishikawa sugera că Obayashi Corporation ar putea folosi nanotuburi de carbon. Este mult mai ușor și mai rezistent în comparație cu oțelul, așa că liftul spațial ar putea fi mult mai mic, a spus Johnson. Dar există o problemă: nanotuburile de carbon sunt scurte, iar liftul spațial ar trebui să fie lung de 35.000 de kilometri.
Așa că ar putea fi nevoie de un material cu totul nou, spune Ishikawa.
Iar acestea nu sunt singurele probleme. Liftul ar trebui amplasat într-un loc în care să nu poată fi distrus nici de oameni, nici de fenomene naturale precum uraganele. Sunt multe obstacole și e puțin probabil ca un lift spațial să fie funcțional până în 2050, mai ales că Ishikawa estima că va fi nevoie de 25 de ani pentru a-l construi.
El spune acum că estimarea pentru 2050 nu a fost niciodată bătută în cuie și că totul depinde de evoluția tehnologiei necesare.
„Nu este scopul sau promisiunea noastră”, a spus el.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News