Live

Proiect: O nouă taxă pentru mașinile din București. S-ar strânge 120 de milioane de euro

Data actualizării: Data publicării:

Şoferii care au maşini înmatriculate în Bucureşti ar putea plăti o taxă de poluare. Propunerea aparţine Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de autoturisme, care vrea, în primă fază, o campanie de conştientizare a populaţiei asupra nivelului de poluare. Prin taxa locală, specialiştii APIA vor ca autoturismele să se diferenţieze în funcţie de nivelul de poluare.

25.000 de oameni au murit în România, în doar un an, din cauze asociate poluării. Sunt date oficiale strânse pentru anul 2015, publicate în 2018. Cu acest argument, producătoriii şi importatorii de autoturisme cer o nouă taxă pentru maşinile din Bucureşti, pentru a stimula înnoirea parcului auto din Capitală.

Măsurile propuse de Comitetul de Mediu al APIA au în vedere o analiză a ceea ce se întâmplă prin Europa, multe alte oraşe adoptând măsuri similare cu cele propuse de noi. Am pornit de la faptul că Bucureştiul este unul dintre oraşele cele mai poluate din România, vedeţi şi procedura de infrigement adresată României pe acest subiect şi este unul dintre cele mai aglomerate oraşe din lume din punct de vedere al traficului” spune Marius Tudor, secretar general APIA.

De asemenea, specialiştii APIA propun şi aplicarea unei taxe pentru maşinile înmatriculate în alte judeţe.

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de autoturisme propune şi introducerea unei taxe de congestie pentru maşinile care nu sunt înmatriculate în Bucureşti, dar care tranzitează Capitala. Taxa medie pe zi ar urma să fie de 3 euro, iar sumele colectate ar urma să fie introduse în Fondul pentru Aer Curat.

Este doar o idee. Ea trebuie dezbătută şi trebuie văzut dacă este susţinută sau nu de către cei care decid şi de către populaţie. Până la urmă poate fi o taxare foarte mică, dar care să facă diferenţa între nivelul de poluare al maşinilor”, spune secretarul general al APIA.

Avocaţii spun însă că o taxă de intrare în oraş ar fi ilegală.

Cred că taxa respectivă intră în contradicţie inclusiv cu dreptul naţional, dar şi european şi ne referim aici la libera circulaţie a persoanelor. Aplicând o asemenea taxă ar fi cumva incidente dispoziţiile din tratatul UE, dar şi din legislaţia naţională sau chiar din Constituţie. Oricum avem acest precedent cu privire la taxa de intrare în Mamaia, ce a fost declarată ca nefiind legală”, spune Adrian Cuculis, avocat.

Șoferii sunt nemulțumiți de această idee:

-Nu e normal. Numai şi numai taxe. Asta e la noi în România, numai taxe. Şi drumurile? Drumurile praf. N-avem decât să zburăm pe sus ca să putem merge bine.

-Sunt destule taxe. Nu sunt suficient? Nu mi se pare normal, mai ales că suntem la 5 minute de Bucureşti, în condiţiile în care faci o oră.

Conform calculelor APIA, veniturile anuale ce pot fi colectate la Fondul pentru Aer curat ar urma să se ridice la aproximativ 120 de milioane de euro, raportate la numărul de autoturisme care intră în Bucureşti.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

UE introduce norma de poluare Euro 7, care măsoară și uzura frânelor şi a anvelopelor

Tanczos Barna: În 2022 sigur nu va exista taxă auto, de mediu sau primă înmatriculare. Vedem în 2023

Ministrul Mediului: Nu se va introduce nicio formă de taxă auto anul acesta

România ar putea avea o taxă pe poluare. Ministrul Mediului: “Poluatorul plătește sau toată țara”

Partenerii noștri