Live

Alegerile se apropie, partidul pro-Kremlin își diversifică tertipurile pentru a-și asigura victoria

Data publicării:
Boris Vișnevski, candidat al partidului liberal Iabloko în Sankt Petersburg, a descoperit ca are doi contracandidați cu același nume și aproape aceeași înfățișare Foto: Profimedia Images

Acelaşi nume, aceeaşi barbă şi aceeași tunsoare: un opozant rus a descoperit că doi contracandidaţi de-ai săi îi seamănă leit, în mod ciudat. Este un subterfugiu al puterii menit, potrivit lui, să creeze confuzie și să-i debusoleze pe alegători. Pe de altă parte, potrivit unui studiu, trollii ruși se infliltrează tot mai mult în comentariile de pe site-urile de știri internaționale, pentru a influența și opinia publică occidentală. Cert este că pe măsură ce se apropie alegerile din Rusia, care au loc luna aceasta, mașinăria pro-Kremlin își diversifică metodele pentru a-și impune candidații.

În contextul stagnării economice şi al scandalurilor de corupţie, partidul Kremlinului, Rusia Unită, se bucură de numai 27,3 la sută dintre opiniile favorabile ale electroatului, potrivit institutului de sondare a opiniei publice VŢIOM.

Cu toate acestea, Rusia Unită ar urma să câştige alegerile, pentru că vocile critice la adresa Kremlinului, care ar fi putut profita de această nemulţumire a populaţiei, sunt supuse unei presiuni crescânde înainte de alegeri. Autorităţile ruse vizează în special mişcarea opozantului Aleksei Navalnîi, aflat în detenţie, dar și-au diversificat totodată acțiunile prin care pun în surdină vocile critice.

Cultivarea „sosiilor”

Candidat în alegerile pentru parlamentul regional din Sankt-Petersburg, Boris Vişnevski, opozant cunoscut şi membru al partidului Iabloko, de orientare liberală, se confruntă cu alţi doi „Boris Vişnevski”, care, la fel ca el, poartă barbă scurtă grizonantă şi au o chelie similară, a relatat luni agenția France-Presse, preluată de Agepres.

„Este o fraudă. Aceşti oameni participă la alegeri nu pentru a fi aleşi sau pentru a-şi prezenta programele, ci pentru a-i debusola pe alegători”, spune opozantul de 65 de ani. El susține că a aflat despre existenţa acestor „sosii” după ce a primit duminică macheta unui viitor afiş electoral. Pe acesta se pot vedea fotografiile celor trei candidaţi una lângă alta, iar asemănarea este izbitoare.

Potrivit opozantului, cei doi bărbaţi chiar şi-ar fi schimbat special numele şi înfăţişarea pentru a-l înfrunta în alegeri. „Îl cunoşteam puţin pe unul dintre cei doi. Este Viktor Bîkov, membru al partidului Rusia Unită, aflat la putere. Înainte de a deveni 'Boris Vişnevski' el nu avea barbă, o fotografie cu el poate fi găsită pe site-ul partidului”, a declarat el.

Mișcări politice „parazit”

Pe de altă parte, o anchetă a publicaţiei Novaia Gazeta arăta că al doilea bărbat, un anume Aleksei Şmeliov, şi-ar fi schimbat de asemenea numele, înainte de alegeri.

Abordată în legătură cu acest subiect, preşedinta Comisiei Electorale Ruse, Ella Pamfilova, a condamnat recurgerea la asemenea practici. „E o bătaie de joc la adresa alegătorilor”, a spus ea. „Consider că este pur şi simplu ruşinos”, a reacţionat ea la postul de radio Kommersant FM. Pe de altă parte, Pamfilova a recunoscut că nu este ilegal.

La alegerile precedente, opoziţia a denunţat prezenţa unor candidaţi „anonimi”, al căror rol ar fi fost să le paraziteze candidaturile. O altă tehnică a fost înfiinţarea de mişcări politice destinate să divizeze votul contestatar.

Scrutinul pentru reînnoirea parlamentului regional din Sankt-Petersburg va avea loc în perioada 17-19 septembrie, în paralel cu alegerile legislative din Rusia.

Trollii manipulează opinia publică în Occident

Secţiunile de comentarii lăsate de cititori de la importante site-uri de ştiri occidentale au fost infiltrate de trolli pro-ruşi care încearcă să manipuleze opinia publică, a relevat un studiu britanic, citat de agenția germană dpa.

Potrivit cercetătorilor, această operaţiune majoră de influenţare ar fi avut ca ţintă online 32 de instituţii media din 16 ţări. Printre „ținte” au fost site-urile The Washington Post şi Fox News din SUA, Daily Mail, Daily Express şi The Times din Marea Britanie.

Aproape 250 de postări răspândeau opinii provocatoare, opinii pro-Kremlin sau opinii anti-Occident în comentarii la subiecte relevante pentru Rusia, cum ar fi tensiunile din Crimeea.

De ce are nevoie Rusia de opinii favorabil din Occident

Actuala campanie ar fi escaladat începând din 2018, însă cel mai recent a exploatat retragerea SUA şi a Marii Britanii din Afganistan.

„Acest raport evidenţiază ameninţarea la adresa democraţiei noastre din partea dezinformării susținute pe internet de statul rus. Marea Britanie colaborează strâns cu aliaţii săi internaţionali pentru a contracara trollii Kremlinului care răspândesc minciuni”, a spus ministrul britanic de externe, Dominic Raab.

Comentariile trollilor proruşi sunt deseori postate rapid şi primesc un număr neobişnuit de mare de aprecieri, în special pe site-uri care le permit cititorilor să se exprime prin opţiunile de 'like' şi 'dislike'. Aceste reacţii sunt apoi folosite în mod selectiv ca bază în relatări ale presei din Rusia pentru a sugera că opinia publică occidentală aprobă politicile Kremlinului sau îşi exprimă nemulţumirea faţă de guvernele occidentale.

Deşi unele dintre comentarii ar putea proveni de la utilizatori occidentali, cercetătorii sunt de părere că există semnale în aceste date care indică un anume grad de inautenticitate în unele conturi, ceea ce sugerează că este vorba de un efort coordonat. 

Editor : Luana Pavaluca

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Editorial The Guardian, despre alegerile anulate din România: „Kremlinul se dedică din ce în ce mai mult tehnicilor de război hibrid”

Ambasada Rusiei acuză SUA că intervin direct în alegerile din România. „Rusia nu recurge la amenințări, șantaj sau manipulari”

Ministrul Ivan spune că au fost eliminate rețele complexe de conturi false. „Nu mai pot fi folosite pentru propagandă electorală”

Conturi „ciudate” care laudă candidații la prezidențiale. Care este diferența dintre un „troll” și un „bot” și cum pot fi folosiți

Partenerii noștri