Marile branduri din modă folosesc tot mai des modele virtuale. Fotomodelele umane se plâng că sunt chemate la scanări, nu la pictoriale
Branduri renumite din lumea modei, precum Levi’s, Calvin Klein sau Tommy Hilfiger au început să folosească modele generate de computer pentru a-și prezenta produsele pe site, profitând de faptul că este mai ușor în felul acesta să arate cum se potrivesc hainele lor pe modele de diferite rase, vârste sau dimensiuni. Acest trend este resimțit deja în lumea fotomodelor reale, care spun că, mai nou, nu mai sunt chemate pentru ședințe foto clasice, ci pentru scanarea corpului. Ele se plâng că sunt plătite doar o singură dată pentru scanare, iar imaginile generate, care intră în proprietatea companiilor, pot fi ajustate și utilizate la nesfârșit, scrie The Guardian.
Levi’s este cel mai recent brand de modă care a încheiat un parteneriat cu firma LaLaLand.ai, care furnizează modele virtuale, create de programe de inteligență artificială, care pot fi ajustate în funcție de preferințele clientului.
"Customizează fiecare avatar; de la coafură, la tipul de corp și dimensiunea acestuia, la culoarea pielii pentru a ajunge la clienții pe care îi dorești. Poți selecta dintr-o gamă largă de gesturi, emoții și alte trăsături pentru a îmbunătăți imaginea", sună anunțul companiei care furnizează modele virtuale.
Amy Gershkoff Bolles, șefa departamentului digital al companiei Levi’s, spune că modelele virtuale nu le vor înlocui complet pe cele reale ci vor servi drept "supliment" pentru a ajuta brandul să prezinte pe site haine destinate clienților de diferite mărimi, vârste și rase.
"Când spunem supliment ne referim la faptul că modelele generate de inteligența artificială vor fi folosite în paralel cu cele umane pentru a extinde numărul de modele pentru fiecare produs. Suntem încântați de ideea ca fiecare consumator să poată vedea modele care reflectă fiecare combinație de tip de corp, vârstă, dimensiune, rasă și enticitate", a spus aceasta.
Michael Musandu, fondatorul companiei LaLaLand.ai, care s-a născut în Zimbabwe și trăiește acum în Olanda, spune că a creat acest soft în parte pentru că vedea foarte rar modele care arătau ca el.
"Orice bun tehnolog, în loc să se plângă de o problemă, va construi un viitor în care să aibă parte de reprezentare", a declarat Musandu.
Modelele virtuale sunt mai ieftine
Acesta a adăugat că înțelege de ce o companie nu angajează, pur și simplu, modele reale de diferite dimensiuni, vârste sau rase.
"Nu este fezabil pentru un brand să fotografieze nouă modele pentru fiecare produs pe care îl vând, pentru că asta presupune să angajeze nu doar modele ci și fotografi, hairstyliști sau specialiști în machiaj pentru acele modele", a spus Michael Musandu.
Acesta nu este singurul care oferă astfel de sercivii. Deep Agency este o altă companie, tot din Olanda, care furnizează modele virtuale pentru un abonament de 29 de dolari pe lună.
Abonații primesc 12 modele care pot fi ajustate în funcție de preferințe.
"Modelele își pierd dreptul de a-și folosi propria imagine"
Însă astfel de practici nu sunt pe placul fotomodelelor reale. Sara Ziff, care conduce o fundație ce reprezintă drepturile fotomodelelor, spune că, în ultima vreme, a primit numeroase plângeri.
"Primim tot mai multe apeluri de la modele care, după ce au fost chemate să li se scaneze corpurile, au aflat că drepturile privind corpurile lor sunt deținute acum de o companie, ceea ce înseamnă că își pierd dreptul de a-și folosi propria imagine", spune Ziff.
"Am auzit aceste lucruri în special de la modelele de probă, care sunt îngrijorate că informațiile lor personale vor fi folosite și capitalizate fără permisiunea lor", spune ea.
Un model de probă este folosit în timpul procesului de creare a hainelor, ca un manechin uman, pentru ca designerii să vadă cum se potrivesc produsele pe un corp real.
Summer Foley, un astfel de model din New York, spune că primește, de obicei, 400 de dolari pe oră pentru serviciile ei.
"Dacă cineva vrea să îmi scaneze corpul, aș dori să fiu plătită de fiecare dată când imaginea scanată este folosită", spune modelul de 25 de ani. "Este coprul meu, muncesc mult pentru a-mi păstra aceste măsuri. Nu poți să mă scanezi și să îmi folosești imaginea la nesfârșit fără ca eu să mai fiu plătită", spune ea.
Michael Musandu, de la LaLaLand.ai, spune că algoritmii care genrează modelele sale virtuale folosesc doar date deținute de companie. Însă este de acord ca dacă un model virtual este inspirat de o persoană reală, atunci aceasta ar trebui să fie compensată.
Editor : D.R.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News