Live

Comisia Europeană a anunțat pachetul „Fit to 55”. Se va interzice vânzarea de mașini noi pe benzină și motorină începând cu 2035

Data actualizării: Data publicării:
FOTO: Getty Images

Comisia Europeană a anunțat miercuri cadrul legislativ privind schimbările climatice, care e menit să ajute blocul comunitar să-și atingă obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 cu 55% până în 2030 și de a deveni neutru în materie de carbon până în 2050.

Actuala economie bazată pe combustibili fosili și-a atins limitele. Trebuie să mergem către un nou model, unul care este alimentat de inovație, energie nepoluantă și economie circulară. De aceea ne-am propus ca obiectivul nostru climatic să nu fie numai o aspirație politică, ci și să aibă o aplicabilitate juridică”, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Pachetul de propuneri adoptat de Comisia Europeană prevedere politici publice europene în materie de climă, energie, utilizare a terenurilor, transporturi și fiscalitate. Printre cele mai importante prevederi se numără:  

  • reducerea la zero a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi din Uniunea Europeană începând cu anul 2035, ceea ce ar însemna de facto interzicerea vânzării de noi automobile pe benzină şi motorină începând cu acea dată
  • impozitarea combustibilului pentru avioane
  • taxarea emisiilor pentru transportul maritim
  • instituirea unui așa-numit tarif la frontieră pentru carbon, care ar impune producătorilor din afara UE să plătească mai mult pentru importul de materiale precum oțelul și betonul
  • Comisia Europeană dorește, în același timp, ca statele membre să renoveze mai rapid clădirile care nu sunt considerate eficiente din punct de vedere energetic

Pentru a accelera trecerea la vehiculele electrice, Executivul comunitar a propus o reducere cu 55% a emisiilor de CO2 ale noilor autoturisme începând din 2030, comparativ cu nivelul din 2021, şi o reducere de 100% începând din 2035. Tot pentru a stimula vânzarea de automobile electrice, Comisia Europeană a propus o serie de măsuri legislative care ar cere statelor membre să instaleze staţii publice de încărcare de-a lungul drumurilor principale la o distanţă de maximum 60 de kilometri între ele, începând din 2025. Aceste măsuri sunt destinate să contribuie la atingerea obiectivelor climatice ale UE, dar de ele vor beneficia şi cetăţenii prin reducerea cheltuielilor energetice şi îmbunătăţirea calităţii aerului, potrivit Agerpres. 

„Provocarea care stă la baza tranziției ecologice a Europei este de a ne asigura că beneficiile și oportunitățile care decurg din aceasta sunt disponibile pentru toți, cât mai repede și mai echitabil posibil. Prin utilizarea diferitelor instrumente de politică disponibile la nivelul UE, ne putem asigura că ritmul schimbării este suficient, dar nu excesiv de perturbator”, a transmis Comisia Europeană.

Citește și: Comisia Europeană adoptă „Fit to 55”. Renovarea ecologică a clădirilor din întreaga Uniune împarte Europa în două

Propunerile făcut de Comisia Europeană vor permite accelerarea necesară a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră în următorul deceniu. Acestea combină: aplicarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în noi sectoare și consolidarea actualului sistem de comercializare a certificatelor de emisii al UE, utilizarea sporită a energiei regenerabile, o mai mare eficiență energetică, o dezvoltare mai rapidă a modurilor de transport cu emisii reduse, precum și a infrastructurii și a combustibililor care să le susțină, o aliniere a politicilor fiscale la obiectivele europene ale Pactului Verde European, măsuri de prevenire a relocării emisiilor de dioxid de carbon, dar și instrumente de conservare și dezvoltare a rezervoarelor naturale pentru depozitarea carbonului.

Pachetul nostru este o combinație între reducerile de emisii și măsurile de protejare a naturii. De asemenea, punem locurile de muncă și echilibrul social în centrul transformării. Asta arată valoarea pe care o va genera această tranziție și felul în care investițiile publice și private pot să facă din aceasta o realitate. Nu trebuie să uităm că o treime din planul Next Generation EU va susține proiecte ecologice și durabile în întreaga Europă”, a mai declarat Ursula von der Leyen.

Bruxelles-ul consideră că, deși beneficiile politicilor UE în materie de climă depășesc în mod clar costurile acestei tranziții pe termen mediu și lung, politicile climatice riscă să exercite pe termen scurt o presiune suplimentară asupra gospodăriilor vulnerabile, a microîntreprinderilor și a utilizatorilor de mijloace de transport. Prin urmare, conceperea politicilor din pachetul „Fit for 55” repartizează în mod echitabil costurile de combatere a schimbărilor climatice și de adaptare la acestea. Astfel, Comisia Europeană a propus o tranziție echitabilă din punct de vedere social prin Fondul Social pentru Climă. Acesta e menit să ofere statelor membre o finanțare specifică pentru a ajuta cetățenii să finanțeze investițiile în eficiența energetică, în noi sisteme de încălzire și răcire și în mobilitatea mai curată.

Fondul ar urma să fie finanțat din bugetul UE, utilizând o sumă echivalentă cu 25% din veniturile preconizate din comercializarea certificatelor de emisii pentru combustibilii destinați clădirilor și transportului rutier. Acesta va oferi statelor membre o finanțare de 72,2 miliarde euro, pentru perioada 2025-2032, pe baza unei modificări specifice a Cadrului Financiar Multianual. Cu o propunere de a recurge la o finanțare echivalentă din partea statelor membre, fondul ar mobiliza 144,4 miliarde euro pentru o tranziție echitabilă din punct de vedere social.

Mai departe, aceste propuneri ale Comisiei Europene vor trebui discutate cu cele 27 de state membre, dar şi cu Parlamentul European, ceea ce ar putea conduce la ajustări importante ale pachetului. 

Se așteaptă o opoziție puternică de la unii dintre lideri industriilor europene, precum companiile aeriene și producătorii de vehicule, precum și de la statele membre din est care se bazează foarte mult pe cărbune, conform BBC News.

Un diplomat al UE a declarat pentru Reuters că succesul pachetului se va baza pe capacitatea sa de a fi realist și echitabil din punct de vedere social, în timp ce nu va destabiliza economia.

Vom cere o schimbare profundă de la actorii industriilor noastre, dar o facem pentru un motiv întemeiat. O facem pentru a da omenirii o șansă să lupte cu schimbările climatice", a declarat Frans Timmermans, vicepreședintele Comisiei Europene însărcinat cu aplicarea European Green Deal. 

Măsurile, considerate a fi cel mai ambițios plan al UE de combatere a schimbărilor climatice, au fost denumite pachetul „Fit for 55”, deoarece acestea ar pune blocul comunitar pe drumul cel bun în scopul de a-și îndeplini obiectivul în 2030 de reducere a emisiilor cu 55% față de nivelurile din 1990.

Până în 2019, UE și-a redus emisiile cu 24% față de nivelurile din 1990. În septembrie 2020, Comisia Europeană și-a stabilit planul pentru a reducere cu 55% emisiile de CO2 până în 2030 și a declarat că cel puțin 30% din bugetul pe termen lung al UE de 1,8 miliarde euro va fi cheltuit pentru măsuri care privesc schimbările climatice. Obiectivele fac parte dintr-un efort global de combatere a schimbărilor climatice prin reducerea poluării atmosferice, în special a emisiilor de dioxid de carbon. Acordul climatic de la Paris, semnat în 2015, își propune să mențină creșterea temperaturii globale cu mult sub 2 grade Celsius și, de preferință, la o creștere maximă de 1,5 grade Celsius, pentru a preveni cele mai grave efecte ale schimbărilor climatice.

Editor : Marco Badea

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

Radu Drăgușin l-a impresionat pe antrenorul lui Tottenham: ce a spus Ange Postecoglou după 4-0 cu Manchester City

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Mesaj în română postat de Ursula von der Leyen: „România și Bulgaria aparțin pe deplin spațiului Schengen”

CE aprobă schema de ajutoare de stat a României pentru sprijinirea întreprinderilor mari consumatoare de energie

Ursula von der Leyen a acordat primul ajutor unui pasager care a suferit o urgenţă medicală în timpul zborului. Șefa CE este medic

Parlamentul European a validat-o pe Roxana Mînzatu ca vicepreşedinte al Comisiei Europene

Partenerii noștri