Video&Foto Primul tren produs de PESA pentru România va sosi în țară în vara 2025. Ce garnituri vor livra polonezii
Primul tren nou produs de polonezii de la PESA, achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), este programat să sosească în România la sfârşitul semestrului I al anului viitor, pentru a intra în teste în vederea autorizării de circulaţie.
Echipele de proiect RE-R1 (rame regionale electrice) şi RE-IR2 (rame interregionale electrice) ale Autorităţii sunt în fabrica PESA de la Bydgoszcz (Polonia) pentru a verifica stadiul producţiei celor 82 de trenuri contractate de la producătorul polonez, contracte semnate în decembrie 2023 şi, respectiv, ianuarie 2024.
„Producătorul (Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna - PESA - n. r.) a programat pentru sfârşitul semestrului I 2025 aducerea primului tren în România pentru testările în vederea autorizării de circulaţie. Trenurile vor fi predate spre exploatarea în serviciul public al României celor şase operatori sub contract pe 10 ani, după o metodologie care a ţinut cont de cota de piaţă a fiecăruia", a declarat, marţi, pentru Agerpres, preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.
PESA trebuie să livreze 62 de rame electrice de scurt parcurs
Pe 30 ianuarie 2023, reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai producătorului polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) au semnat contractul de achiziţie a 62 de rame electrice regionale (RE-R).
Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, iar finanţarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 - 2027, cu cofinanţare de la bugetul de stat.
Contractul este împărţit pe trei loturi, şi anume:
- Lotul 1 - 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord - Ploieşti Sud - Adjud, Iaşi - Paşcani - Suceava, Bacău - Paşcani;
- Lotul 2 - 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Braşov - Gheorgheni, Arad - Timişoara - Caransebeş, Huedin - Cluj - Bistriţa;
- Lotul 3 - 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord - Ploieşti Vest - Braşov, Bucureşti Nord - Roşiori, Bucureşti Nord - Bucureşti Obor/Fundulea, Constanţa - Feteşti.
Polonezii au câștigat și o licitație pentru trenuri de mediu și lung parcurs
De asemenea, PESA a câştigat şi licitaţia pentru achiziţia a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu şi lung parcurs RE-IR2, împreună cu serviciile de mentenanţă pe o perioadă de 15 ani.
Ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite în baza HG 1.453/2022, pe următoarele rute:
- Cluj Napoca - Sighişoara - Braşov;
- Cluj Napoca - Alba lulia - Simeria- Târgu Jiu - Craiova;
- Braşov - Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău - Paşcani - Iaşi/Suceava;
- Galaţi - Mărăşeşti - Bacău - Paşcani - laşi/Suceava;
- Galaţi - Brăila - Făurei - Feteşti - Constanţa (Mangalia);
- (Mangalia) - Constanţa - Feteşti - Brăila - Mărăşeşti - Bacău - Paşcani - Iaşi/Suceava;
- (Giurgiu) Bucureşti - Ciulniţa - Călăraşi.
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca - Oradea şi Craiova- Calafat, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate şi pe următoarele rute de circulaţie:
- Oradea - Cluj Napoca - Sighişoara - Braşov;
- Cluj Napoca - Alba lulia - Simeria- Târgu Jiu - Craiova - Calafat.
Primul tren nou cumpărat de România în ultimele decenii, pus în circulație la 20 noiembrie
Primul tren nou cumpărat de statul român în ultimii 20 de ani a efectuat prima călătorie comercială, cu pasageri la bord, miercuri, 20 noiembrie, pe traseul București (Gara de Nord) - Brașov. Garnitura este una Alstom Coradia Stream și face parte dintr-un de 37 de astfel de trenuri, care ar trebui să fie livrate până la finele anului 2025 și vor fi utilizate pentru curse de lung parcurs.
CFR are nevoie de tot mai mulți bani pentru repararea căilor ferate
Căile ferate se degradează mai repede decât pot fi reparate
Reacția unor japonezi care au venit să se plimbe prin România cu trenul
Pod feroviar sprijinit în stâlpi șubrezi de lemn
Un bărbat a murit în tren
Statul la stat. O instituție publică funcționează de 4 ani fără să facă nimic
Despăgubiri de 350.000 euro și închisoare cu suspendare în cazul tragediei din Bihor: doi tineri au murit, fetița lor scăpând cu viață
Discursul Elenei Lasconi, după ce a intrat în turul II al alegerilor prezidențiale
Ilie Bolojan anunță că PNL o susține „fără nicio negociere” pe Elena Lasconi, în turul II
Primul tren Alstom Coradia Stream a fost predat spre operare companiei CFR Călători, care a obținut contractul de servicii publice la licitația organziată de ARF. El va fi urmat de alte 11 garnituri care vor intra în parcul ARF şi vor fi operate tot de CFR Călători, pe rutele:
- Bucureşti – Constanţa;
- Bucureşti – Craiova;
- Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara;
- Bucureşti – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timişoara – Arad;
- Bucureşti – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
Celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia din contract vor intra în circulaţie tot în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice ce vor fi atribuite, prin licitație, către alți operatori feroviari și vor circula pe restul de magistrale feroviare electrificate:
- Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Iaşi;
- Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Suceava;
- Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Brăila – Galaţi;
- Iaşi – Suceava – Dej – Cluj Napoca;
- Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Cluj Napoca;
- Braşov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistriţa – Cluj Napoca;
- Bucureşti – Ploieşti – Braşov;
- Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a contractat de la Alstom Ferroviaria SpA 37 de rame electrice interregionale de lung parcurs printr-un contract încheiat în luna martie 2022, în urma unei licitații. Primul tren electric Alstom Coradia Stream a ajuns în România în decembrie 2023, iar până în noiembrie 2024 a fost supus mai multor teste necesare autorizării și omologării pentru circulația pe căile ferate din România. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 de trenuri electrice şi pentru serviciile de mentenanţă aferente pentru o perioadă de 15 ani este de 2,42 miliarde de lei, fără TVA.
Citește și:
Editor : B.E.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News