Operațiune la limită. Cum a forțat Bosforul o platformă românească
O platformă petrolieră românească de două ori mai lungă decât terenul pe care joacă Halep şi înaltă cât jumătate din turnul Eiffel s-a întors la Constanţa după nouă ani în care a căutat petrol şi gaze naturale în mările şi oceanele lumii. Drumul spre casă al mamutului a fost însă foarte greu. La Istanbul, platforma a trebuit demontată pentru că altfel nu trecea pe sub podurile de pe malul Bosforului. Chiar şi aşa, a avut loc la limită.
Proprietarii de cafenele și Fiscul se luptă în instanță pentru TVA la cafea și ceai
Copiii români de la țară, victimele sărăciei
Cod roșu de vreme extremă în România. Când va lovi viscolul
„Ne așteptăm la episoade mai severe” de iarnă. Vortexul polar și ciclonul Bert, explicate de climatologi
Ciolacu, criză de furie
Paradoxul din Educație: Performanță în învățământul de stat gratuit, cu bani din donații
Repartitoarele de căldură vor fi obligatorii de la 1 ianuarie 2025
Care este legătura dintre studii și nivelul de trai
Băsescu, despre un război nuclear: Putin nu-mi dă impresia că a plecat din lumea asta / Cine crede că Rusia va ceda teritoriu se înșală
Acum o săptămână, platforma de foraj Saturn trecea la limită pe sub podurile de peste Bosfor. O operaţiune delicată şi extrem de periculoasă, care a captat atenţia presei din Turcia şi a localnicilor care se opreau curioşi să vadă cum trece colosul strâmtoarea.
„O distanță între vârful piciorului și baza podului de câțiva metri, 2-3 metri, care este de fapt destul de puțin. Fundul este variabil, adâncimile variază continuu, iar poziția piciorului a trebuit ajustată tot timpul”, spune Vasile Ciochină, manager operaţiuni marine.
După peripeţiile din Turcia, platforma a ajuns, într-un final, acasă la Constanţa. Monstrul de metal a fost construit în 1986 şi are picioare înalte de 120 de metri, cu care se fixează pe fundul mării. Dimensiunile enorme au făcut ca manevrele de acostare să dureze patru ore.
„Nu are dispozitive care să o ajute, așa cum au navele, de aia a durat aşa de mult”, spune Vasile Chiochină.
Pe platforma petrolieră uriaşă activitatea nu se opreşte niciodată, nici când ajunge în port. Imaginaţi-vă forfota de pe Saturn, care poate primi un echipaj de 100 de oameni. Ca să ajungă pe el, echipa Digi24 a folosit aceeaşi metodă pe care o folosesc şi angajaţii colosului.
„Pentru că platforma este trasă la 5 metri distanță de cheu, singura variantă viabilă de transport pentru personal este cu această nacelă. Astfel, după aproape un minut, personalul ajunge la bordul platformei”, relatează Paul Greavu, jurnalist Digi24.
La bord este o adevărată uzină ce poate fora la adâncimi de 90 de metri.
„A lucrat în zona Turciei, în Marea Neagră, a lucrat în Marea Egee, în Marea Mediterană pentru Libia, Tunis, în Marea Nordului a lucrat, în Marea Rusiei, în Oceanul Arctic”, spune Vasile Nicolae, director de foraj Grup Servicii Petroliere.
Acum, inginerii vor pune platforma la punct, pentru că sunt anunţate noi contracte de forare.
„Vom săpa două sonde la adâncimi aproape limită, limita constructivă a platformei”, spune Vasile Ciochină.
Platforma uriaşă cântăreşte 53.000 de tone şi este una dintre cele 8 astfel de instalaţii de foraj ale grupului deţinut de un om de afaceri din Constanţa.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News