Politico: Cât de dure vor fi noile sancțiuni UE împotriva Rusiei. Embargoul total al petrolului rusesc plutește în aer
Oficialii Uniunii Europene stabilesc ultimele detalii ale planului prin care Europa să renunțe la importurile de petrol din Rusia, scrie Politico. Proiectul ar putea fi prezentat statelor membre UE, cel mai devreme, săptămâna viitoare, dar nu este încă clar cât de mult va fi dispus blocul comunitar să taie fluxul principal de venituri ale lui Vladimir Putin.
Veniturile de pe urma petrolului sunt esențiale pentru Rusia în vederea finanțării războiului din Ucraina, dar teama diplomaților care doresc să aplice o lovitură decisivă Kremlinului este că măsurile europene vor fi mult prea diluate pentru a câștiga sprijinul țărilor mai ezitante, precum Germania și Ungaria.
O interzicere imediată și totală a livrărilor de petrol rusesc nu este o opțiune acceptabilă pentru Germania, care a transmis celorlalte capitale din UE că este dispusă să întrerupă importurile de petrol, dar numai cu anumite condiții care sunt acum discutate cu Comisia Europeană.
Berlinul nu a dat semne că ar putea să renunțe la gazul rusesc. Ministrul de externe al Germaniei, Annalena Baerbock, a spus miercuri că „importurile de petrol vor fi înjumătățite până la vară și vor fi reduse la 0 până la finalul anului”.
Potrivit unor oficiali și diplomați UE, orice decizie de a impune embargou petrolului rusesc va diferenția între diversele sortimente de petrol livrat și felul în care este transportat – cu petrolierul sau prin conductă. În 2020, dintr-un total de 2,8 milioane de barili de țiței în stare brută exportați pe zi de Rusia în Europa, 0,7 milioane au fost livrați prin conducte și restul pe apă.
Rafinăriile europene sunt configurate special pentru a procesa țițeiul rusesc
La fel ca în cazul sancțiunilor recente împotriva cărbunelui rusesc, se iau în considerare perioade de tranziție care vor oferi țărilor UE destul timp să se pregătească pentru sistarea importurilor din Rusia.
În ceea ce privește calitatea și tipul de petrol rusesc care urmează să fie interzis în Europa, rafinăriile din UE sunt în mare parte configurate pentru a lucra cu un sortiment de petrol rusesc numit „Urals crude” (țiței Ural) – un amestec de țiței greu din regiunile Ural și Volga și țiței mai fin din vestul Siberiei. Dacă țițeiul Ural va fi ținta sancțiunilor, ar fi un semn că UE ia în serios aceste măsuri.
Rusia mai exportă și cantități mari de păcură și alte produse folosite pentru obținerea motorinei, furnizând cam 10% din necesarul de diesel al Uniunii Europene – un subiect sensibil pentru un embargou înainte de vârful sezonului de vară în care consumul de motorină va fi foarte mare.
Dar „dacă interdicția va include prea multe excepții, restul lumii își va da seama”, a spus un diplomat UE.
„O oprire a importurilor este logică”, a spus și David Mühlemann, expert în schimbul de mărfuri de la ONG-ul elvețian Public Eye. „Ar fi eliminată o piață uriașă pentru petrolul rusesc care nu ar putea fi înlocuită peste noapte”, a spus expertul care a evidențiat lipsa infrastructurii necesare exportului de petrol atât în Rusia, cât și în țările care ar putea cumpăra produsul.
Rolul pe care alegerile din Franța îl joacă în adoptarea sancțiunilor
În timp ce ultima ofensivă a Rusiei în estul Ucrainei crește presiunea pentru UE de a impune sancțiuni, Bruxelles-ul a făcut tot posibilul să nu atragă atenția asupra embargoului având în vedere că este un subiect aprins de discuție în Franța unde Emmanuel Macron se luptă cu liderul extremei drepte Marine Le Pen pentru postul de președinte, turul doi al alegerilor urmând să aibe loc duminică.
Dacă Europa ar interzice țițeiul Ural, cel mai apropiat substitut disponibil ar fi țițeiul din Iran sau Arabia Saudită. Experții spun, însă, că provocarea principală ar fi una logistică – petrolul rusesc era livrat direct prin conducte către rafinării, evitând astfel întârzierile care pot apărea pe rutele maritime.
„Multe rafinării din Europa pot avea și 60 de sortimente diferite de țiței în rezervoare; face parte din flexibilitatea industriei combustibililor lichizi”, a explicat Alain Mathruen, director de comunicații al FuelsEurope, asociația europeană a rafinăriilor petroliere.
Comisia Europeană a purtat negocieri foarte complicate cu statele UE pentru a formula o propunere care să fie acceptabilă pentru toate cele 27 de capitale.
Nu doar Germania și Ungaria sunt reticente să interzică importurile de petrol din Rusia
Ministrul de externe al Ungariei, Péter Szijjártó, a amintit la începutul săptămânii că Budapesta nu va sprijini nicio sancțiune împotriva petrolului și gazelor rusești. Îngrijorările Ungariei sunt de natură economică, nu politică, potrivit mai multor diplomați, ceea ce ar putea să semnaleze că ungurii ar fi dispuși să facă un compromis politic dacă UE ar oferi o soluție pentru pierderile financiare pe care le va suferi.
În timp ce Germania și Ungaria au fost foarte vocale cu privire la opoziția lor față de interzicerea importurilor de petrol și gaze rusești, un alt grup de state europene sunt și ele îngrijorate de consecințele adoptării unor astfel de măsuri, inclusiv Austria, Cehia, Slovacia și Bulgaria.
„Întrebare este: Dacă interzicem petrolul, cine va fi mai afectat, Rusia sau UE? Rusia vinde petrol altor țări și își va procura fondurile în acest fel”, a spus un diplomat de top din Europa centrală.
Chiar și data când UE va impune sancțiunile este neclară. „Nu vom face asta peste noapte”, a spus un oficial UE. „De aceea, este vremea să luăm un loc și să stabilim toate detaliile, mai ales dacă vedem că situația de pe teren din Ucraina se înrăutățește.”
Citește și: Petrolierele invizibile ale Rusiei. De ce vasele rusești au început să dispară de pe radar
Editor : Raul Nețoiu
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News