Ce drepturi aveți când folosiți cardul bancar în țările UE
Comisia Europeană a atras marți atenția într-o postare pe Facebook asupra drepturilor avute de consumatori în operațiunile transfrontaliere făcute prin utilizarea cardurilor bancare.
Care sunt principalele sfaturi ale Comisiei Europene?
Taxe aplicabile la plăți transfrontaliere. Când efectuați o plată transfrontalieră în euro, în lei româneşti sau în coroane suedeze pe teritoriul UE, banca nu vă poate percepe o taxă mai mare decât cea aplicabilă unei tranzacții naționale echivalente. Chiar și băncile care au sediul în țările UE din afara zonei euro trebuie să respecte această regulă.
Este vorba, printre altele, despre:
-
transferurile dintr-un cont în altul în țări diferite din UE
-
retragerile de numerar de la bancomate în țările din UE
-
plățile cu cardul de debit sau de credit oriunde în UE
-
operațiunile de debitare directă
Exemplu. dacă banca vă percepe un comision de 1 euro de fiecare dată când retrageți numerar, în țara de origine, de la un bancomat care nu face parte din rețeaua băncii, nu va putea să vă perceapă un comision mai mare dacă retrageți bani de la un bancomat din altă țară din UE.
Taxe pentru utilizarea cardului. Când efectuați o plată în UE cu cardul de credit sau de debit, comercianții și băncile nu vă pot percepe taxe suplimentare doar pentru utilizarea unui anumit card. Această regulă se aplică tuturor achizițiilor cu cardul (în magazin sau on-line) efectuate în țara de origine sau în altă țară din UE.
Excepție. Cardurile de credit sau de debit emise de sisteme terțe (de exemplu, American Express și Diners Club) și cardurile de credit profesionale sau de întreprindere, în cazul cărora factura este plătită de angajator, nu de posesorul cardului, nu sunt acoperite de normele UE privind serviciile de plată. Prin urmare, este posibil să vi se perceapă taxe suplimentare dacă utilizați aceste carduri.
Menționăm că, dacă plătiți în monede UE altele decât euro, s-ar putea ca furnizorul cardului să vă perceapă un comision de conversie monetarăatunci când utilizați cardul în altă țară.
Caz real. Nu trebuie să vi se perceapă taxe suplimentare pentru utilizarea cardului. Clara din Austria a dorit să cumpere bilete de avion pe internet. A selectat zborurile pe site-ul companiei aeriene și a vrut să plătească. Totuși, când a introdus datele cardului de credit, compania a adăugat o sumă suplimentară de 10 euro, ca taxă pentru utilizarea cardului de credit VISA. Clara a contactat centrul european al consumatorilor, care a înaintat o plângere către compania aeriană. Aceasta i-a returnat Clarei cei 10 EUR și și-a modificat normele pentru a elimina perceperea de suprataxe ilegale pe durata procesului de rezervare.
Frauda în materie de carduri și plăți. Normele UE limitează suma pe care trebuie s-o plătiți dacă sunteți victima unei fraude, adică în situația în care cardul sau contul vă este debitat fără permisiunea dumneavoastră. În toate cazurile, suma care vi se poate percepe este de maximum 50 euro. Totuși, nu va trebui să plătiți nimic în cazul în care nu sunteți conștient de pierderea, furtul sau deturnarea de fonduri (contul a fost atacat de hackeri sau cardul a fost clonat ori debitat fără știrea dumneavoastră). Banca sau furnizorul de card ar trebui să acopere toate costurile. Această regulă se aplică și în cazul în care pierderea a fost cauzată de un angajat al băncii.
Bani blocați pe card. Uneori, când faceți o rezervare (de exemplu, la un hotel sau la o companie de închirieri auto) vi se poate cere să introduceți datele cardului pentru a garanta rezervarea. Comerciantul poate cere blocarea unei sume de bani de pe cardul dumneavoastră atunci când faceți rezervarea. El reține astfel o parte din limita de credit sau din suma existentă în cont pentru a acoperi eventuale cheltuieli pe care le-ați putea acumula: room service într-un hotel, posibile daune provocate unei mașini închiriate etc.
Comerciantul trebuie să vă informeze dacă intenționează să vă blocheze o anumită sumă pe card, iar dumneavoastră trebuie vă dați consimțământul pentru acest lucru și pentru suma exactă care urmează să fie blocată.
De îndată ce efectuați plata reală (de exemplu, când plecați de la hotel și plătiți cu cardul sau când returnați mașina închiriată și plătiți factura finală), banca trebuie să deblocheze imediat suma reținută de pe cardul de credit.
Caz real. Sumele reținute trebuie deblocate de îndată ce plătiți. Boris din Ungaria și-a petrecut un week-end cu prietena la Veneția. La sosire, angajații hotelului i-au luat datele de pe cardul de credit. Ei l-au informat pe Boris că intenționează să blocheze suma de 500 EUR pentru a acoperi rezervarea și alte eventuale servicii de restaurant și minibar la care ar putea apela pe durata șederii. Boris a fost de acord.
Înainte de a pleca de la hotel, și-a plătit factura cu cardul. O săptămână mai târziu, Boris a încercat să cumpere niște bilete de avion și a constatat că suma de 500 EUR e încă blocată pe cardul său de credit. A sunat la hotel, iar angajații acestuia și-au cerut scuze pentru greșeală și i-au deblocat banii imediat.
Debitări directe. Dacă ați prevăzut debitări directe din contul dumneavoastră, este posibil să se efectueze o plată din greșeală sau să se debiteze o sumă greșită – de exemplu, atunci când anulați un contract cu un furnizor, iar debitarea se face după încheierea contractului. În astfel de situații, aveți dreptul la rambursare în termen de 8 săptămâni. Această regulă se aplică tuturor debitărilor directe, atât în țara de origine, cât și în context transfrontalier pe teritoriul UE.
Ce trebuie să faceți dacă aveți o problemă. Dacă întâmpinați probleme cu efectuarea plăților în UE, contactați banca sau furnizorul cardului. Trebuie să vi se răspundă la plângere, în scris, în termen de 15 zile (sau până la 35 de zile în anumite circumstanțe excepționale). Banca sau furnizorul cardului trebuie să pună la dispoziția consumatorilor o procedură oficială pentru înaintarea plângerilor.
Dacă aveți nevoie de ajutor pentru a obține recunoașterea drepturilor dumneavoastră, contactați rețeaua FIN-NET pentru probleme cu furnizorii de servicii financiare sau rețeaua ECC-Net pentru probleme cu comercianții.
Cecuri. Normele UE privind comisioanele bancare aplicabile plăților internaționale și naționale nu sunt valabile în cazul cecurilor. Uneori, taxele percepute pentru încasarea unui cec provenind din altă țară a UE pot fi foarte ridicate. În multe țări, cecurile nu mai sunt acceptate ca mijloc de plată.
Mai multe detalii sunt disponibile aici.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News