(P) OMV PETROM dovedește prin Tabăra Meseriașilor că #sepoate ca elevii din școlile profesionale să aibă șansa unui viitor în România
Peste 1200 de elevi au trecut în ultimii cinci ani prin Tabăra Meseriașilor din Țara lui Andrei, proiectul OMV Petrom, în care au învățat practic ce înseamnă meseria aleasă, munca în echipă, asumarea responsabilităților, scrierea unui CV și a unei scrisorii de intenție și susținerea unui interviu în fața angajatorului.
Când vor fi extrase primele gaze din Marea Neagră?
Paradoxul din Educație: Performanță în învățământul de stat gratuit, cu bani din donații
Repartitoarele de căldură vor fi obligatorii de la 1 ianuarie 2025
Care este legătura dintre studii și nivelul de trai
Băsescu, despre un război nuclear: Putin nu-mi dă impresia că a plecat din lumea asta / Cine crede că Rusia va ceda teritoriu se înșală
Președintele Klaus Iohannis va fi chemat în Parlament (surse)
Primele reacții ale lui Simion și Piedone după înregistrarea audio în care ce se alintă cu „Satana” și „Sătănel”
Amendă uriașă: 45.000 de lei pentru un timișorean care a dat foc deșeurilor în spatele curții
Rafael Nadal s-a retras
Dezvoltată ca un model, Tabără Meseriașilor reunește în fiecare an formatori, mentori, specialiști care au rolul de a-i ajuta pe elevi să se dezvolte atât profesional, cât și personal și a căror misiune pe termen lung este de a readuce în prim plan importanța meseriilor și de a găsi soluții pentru a contribui la îmbunătățirea învățământului profesional și tehnic din România, astfel încât, la finalizarea studiilor, absolvenții să poată fi mai bine pregătiți pentru piața muncii.
„Ceea ce a început în urmă cu cinci ani ca un proiect – pilot, Tabăra Meseriașilor, se dovedește că este, de fapt, un model eficient pe care am vrea să-l vedem implementat și în sistemul educațional public pentru ca tinerii care își doresc să facă o meserie să învețe atât partea practică în ateliere moderne, de la specialiști, dar să aibă parte și de sprijinul unor experți în dezvoltarea personală, a inteligenței emoționale, abilităților de comunicare, lucru în echipă – aspecte care completează formarea elevilor și îi pregătesc atât pentru piața muncii, cât și pentru societatea actuală”, spune Mona Nicolici, Manager Sustenabilitate OMV Petrom.
Dincolo de soluțiile propuse pentru formarea elevilor din școlile profesionale și tehnice, Tabăra Meseriașilor urmărește și dezvoltarea profesorilor. Astfel, în baza unor propuneri de proiecte pentru dezvoltarea învățământului profesional sunt selectați profesori care participă în Tabără la cursuri de scriere și management de proiect și îmbunătățirea procesului educațional prin metode, tipuri de intervenții pentru copiii cu dificultăți de învățare.
La finalul Taberei, în fiecare an, cele mai bune inițiative ale profesorilor primesc până la 40.000 de euro, în total, pentru implementare. Iar 40 dintre cei mai implicați elevi și cu o evoluție deosebită în cadrul Taberei primesc burse de studiu în valoare de 500 de lei, pe parcursul următorului an școlar.
Cum a fost ediția din 2019
Împărțiți în două serii, respectiv Seria Mecanicilor (180 de elevi) și Seria Electricienilor (62 de elevi), aceștia au simulat un program real de lucru în cadrul unor ateliere practice alături de profesori și mentori.
În fiecare săptămână au participat câte 60 de elevi care au avut de pus în practică un proiect specific meseriei alese, prin care și-au demonstrat evoluția lor în Tabăra Meseriașilor.
Anul acesta elevii mecanici au recondiționat 90 de scaune rulante pentru persoane cu dizabilități, iar elevii electricieni au realizat o instalație electrică pentru a promova, prin soluții inovatoare, cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale Organizației Națiunilor Unite.
Proiectele elevilor din Tabăra Meseriașilor – o lecție despre meserie ca mijloc de a avea un impact pozitiv în societate
Proiectele ambelor serii au avut rolul de a-i ajuta pe elevi să-și îmbunătățească abilitățile necesare exercitării meseriei alese. Dincolo de acest aspect practic, elevii au învățat și că meseria lor este importantă, că prin munca lor pot ajuta alți oameni sau îmbunătăți anumite aspecte sociale.
Prin urmare, în ediția din acest an, cei 180 de absolvenți, viitori mecanici, au recondiționat 90 de scaune rulante, dintre care 60 pentru adulți și 30 pentru copii sub îndrumarea mentorului Gabriel Onofrei, Președintele Asociaţiei Române de Drift.
30 de scaunele rulante pentru copii vor fi donate Asociației Dăruiește Viața, care le va pune la dispoziția Spitalului de Copii Marie Curie din București, în timp ce 60 de scaune destinate adulților cu probleme de mobilitate vor fi donate de către Fundația Motivation viitorilor beneficiari.
Pentru proiectul seriei de electricieni, cei 62 de elevi, coordonați de mentorii Claudiu Butacu și Mihai Toader-Pasti, inițiatorii proiectului EFdeN, au realizat o machetă ce reprezintă cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale ONU, 6 dintre aceste obiective fiind reprezentate vizual și funcțional. Cele 17 obiective redate sub forma unor cuburi sunt interconectate printr-o instalație electrică, astfel elevii au avut posibilitatea de a pune în practică abilitățile de electricieni.
Cele șase obiective care au fost reprezentate funcțional sunt:
-
Agricultură Urbană – cubul realizat include o micro seră, o demonstrație că agricultura sustenabilă poate fi practicată eficient, indiferent de climat, anotimp și mediu;
-
Educație de calitate – cubul evidențiază complementaritatea dintre educația digitală și cea tradițională;
-
Energie accesibilă și curată – obiectiv pus în practică de elevi prin realizarea unui cub cu panouri fotovoltaice cu sistem de stocare care să deservească o locuință izolată, o unitate medicală mobilă sau un consumator punctual de energie unde nu există alimentare de la rețea;
-
Orașe și comunități durabile – un oraș ideal, sustenabil și durabil, în miniatură, este soluția pentru cel de-al patrulea obiectiv pus în practică prin realizarea cubului;
-
Consum și producție responsabile – în economia circulară termenul „deșeu” este văzut ca „material refolosibil”. Soluția elevilor: un cub cu un „mărunțitor” de hârtie pentru a obține materia primă pentru crearea unor corpuri de iluminat;
-
Acțiune asupra schimbărilor climatice – ultimul obiectiv pus în practică de elevii electricieni a avut o componentă demonstrativă prin care au arătat care este rezultatul concret al încălzirii globale: cubul conține macheta globului pământesc care se învârte, pe rând, în două direcții opuse: într-un sens globul este luminat să reproducă pământul la ora actuală, iar în sens opus iluminatul ilustrează zonele deșertificate și inundate, consecințe ale încălzirii globale.
#sepoate – un crez care se răspândește în fiecare an
Dacă rezultatele după cinci ani de implementare pot fi măsurate la nivel cantitativ, respectiv peste 1200 de copii, 240 de profesori, 180 de bursieri și peste 22 de ateliere, la nivel calitativ rezultatele se văd în fiecare elev. Profesorii văd această transformare care se întâmplă pe parcursul taberei și la care atitudinea e diferită, elevii sunt mai dedicați, dornici să schimbe lucrurile din jurul lor, să găsească soluții și să lucreze în echipă. Mulți dintre ei odată ce devin majori, se întorc în Tabără ca voluntari.
Motivul pentru care se întorc e același pentru toți: vor să dea mai departe ce au învățat în Tabără, să transmită atitudinea #sepoate.
Motivați că dacă învață constant, au încredere în ei, pun pasiune în tot ceea ce fac, elevii pleacă în fiecare an din Tabăra Meseriașilor cu gândul că #sepoate să devină meseriași și să facă din România o țară mai bună, în fiecare zi.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News