Video Primăria din Timișoara, notificată de municipalitatea din Viena că trebuie să-și repare un pod
Vienezii ne notifică să ne reparăm podurile. Se întâmplă la Timișoara unde, unui pod construit în urmă cu mai bine de 100 de ani i-a expirat garanția și necesită reparații. Vestea nu a venit de la Primăria Timișoara, ci de la municipalitatea din Viena. Podul a fost construit pe vremea Austro-Ungariei, iar autoritățile au ținut până în zilele noastre, în arhive digitalizate, aceste acte. Cum la noi nu există așa ceva, oamenii au uitat de existența unei garanții puse la bătaie de austrieci pentru acest pod.
Legenda turnului Bisericii Evanghelice din Bistrița
Numele Budapestei, pe Arcul de Triumf de la București
Cum pot fi salvate Băile Herculane
CTP: Dl. Fritz de la Timișoara are „eiron”
Bătaie între jandarmi într-un restaurant din București. Unul dintre ei a ajuns în comă la spital
Accident grav pe un șantier din Capitală. O placă de beton a căzut peste un utilaj în care ar fi o persoană
Reacția lui Boloș după ce Fitch a revizuit perspectiva ratingului României
Culisele discuțiilor dintre PSD, PNL, UDMR și USR
Podul de fier a fost consolidat pentru prima dată în 1898 și făcea legătura între cartierul Cetate și Piața Maria din Timișoara. După câțiva ani, a fost mutat în actualul amplasament, unde a deservit timișorenii 100 de ani, și după destrămarea Imperiului Austro-Ungar.
Legedele țesute în jurul acestui pod au ajuns până la Paris. În vremurile trecute mulți oameni spuneau că însuși Gustav Eiffel ar fi desenat acest pod. Bineînțeles, cum istoricii nu au confirmat acest lucru de-a lungul timpului, s-au dovedit a fi doar niște povești.
„Ceea ce este adevărat este că inginerul Gustav Eiffel, ca să facă turnul Eiffel, a venit în Țara Românească la un inginer care inventase un nou sistem de prelucrare a oțelului”, spune istoricul Ioan Hațegan.
Timișoara, 2021. La peste 120 de ani distanță, a fost nevoie ca autoritățile vieneze să ne atragă atenția că podul necesită reparații capitale.
Cum știe Primăria din Viena, după 100 de ani, că a expirat garanția podului din Timișoara
„De obicei exista un exemplar original la Timișoara și unul la Budapesta sau la Viena, cum era normal. Ăia de acolo au zis: domnule, podul ăsta are o durată de fiabilitate de 100 de ani, ați depășit-o, ce faceți? Îl reparați? Că noi nu mai garantăm pentru el”, explică istoricul Ioan Hațegan.
Primăria Timișoara nu are un sistem digital ca cel din Viena de păstrare a documentelor arhivate. Așa că, cel mai probabil, nimeni nu a știut faptul că garanția podului a expirat.
„În sensul ăsta, putem să luăm un exemplu foarte bun de la Viena, care e o primărie care după 100 de ani știe că a expirat o garanție pe un obiectiv pe care nu îl mai adminisrează de 80 de ani, mai bine de 80 de ani”, recunoaște Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei.
Un pod pe care doar s-au pus flori, care se fură
De la amplasarea podului în cartierul timișorean, acesta nu a mai beneficiat de reparații. În ultimii ani, autoritățile au găsit oportun să îl cosmetizeze cu jardiniere din care uneori florile sunt furate.
„Duminică, ziua, la ora 12:00! Numai că de una singură mi-e rușine să strig: Nu fura! Braț de flori o smuls, o umplut plasa și o avut tupeu să întrebe cum să meargă la gară”, povestește o localnică martoră la un astfel de furt.
„Păcate de el, oricum. Îl știu de copil, circulam pe aici. E frumos, măcar arhitetctura să se mai îmbunătățească”, spune un alt timișorean.
„Eu stau aproape, de atâtea ori regretele astea, domnule, nu pot să fie nu știu câte tone de vopsea de protecție a metalului?”
Podul este clasat ca monument istoric și are o greutate de 120 de tone.
Editor : Luana Pavaluca
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News