Live

Prima navă de marfă care a plecat miercuri din Ucraina, în ciuda amenințărilor rusești, a sosit în apele Turciei

Data actualizării: Data publicării:
Prima navă de marfă care folosește noi căi de transport maritim la Marea Neagră a părăsit portul sudic Odesa pe 16 august 2023. „Prima navă se deplasează de-a lungul coridoarelor temporare stabilite pentru navele civile către și dinspre porturile Mării Negre”, a declarat ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, într-un comunicat. Sursa foto: X

ACTUALIZARE Prima navă civilă de marfă care a plecat din Ucraina după ieşirea Rusiei din Acordul cu cereale de la Marea Neagră a sosit, joi seară, în apele Turciei, în pofida blocadei ruse, relatează Le Monde, potrivit News.ro. 

Știrea inițială

Nava civilă de marfă a părăsit portul Odesa și a călătorit pe coridorul temporar înființat, spre Bosfor, după ce Moscova s-a retras din acordul cu cereale de la Marea Neagră susținut de ONU, informează The Guardian.

Nava a părăsit portul sudic al Ucrainei, Odesa, a transmis Kiev, în ciuda avertismentelor din partea Rusiei că marina sa ar putea viza navele care folosesc centrele de export din Marea Neagră.

Anunțul indică un impas al navelor de război rusești, după ce Moscova s-a retras luna trecută dintr-un acord cheie negociat de ONU și Turcia, care a garantat trecerea în siguranță a transporturilor de cereale din trei porturi ucrainene.

Ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a declarat că Joseph Schulte, sub pavilion Hong Kong, a plecat miercuri dimineață din portul Odesa, fiind una dintre cele trei nave care sunt parte din acordul de export de cereale, acum abandonat.

Nava Joseph Schulte, sub pavilion Hong Kong, era blocată la Odesa din februarie 2022

Joseph Schulte este prima navă care pleacă din port, după 16 iulie, potrivit lui Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministrul Ucrainei. Nava era blocată la Odesa din februarie 2022.

Ambarcațiunea de marfă călătorea pe un coridor temporar pe care Ucraina l-a cerut Organizației Maritime Internaționale (IMO) să îl ratifice. Având în vedere că asigurarea navelor ar putea fi ridicată pentru operatori, Ucraina a spus OMI că va „oferi garanții de despăgubire pentru daune”.

Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a salutat evoluția: „Ucraina tocmai a făcut un pas important către restabilirea libertății de navigație în Marea Neagră”, a spus el pe rețelele de socializare.

Joseph Schulte se află în largul coastei României, în drum spre Turcia, a arătat joi dimineața un site de urmărire maritimă.

De la ieșirea Rusiei din acordul cu cereale în iulie, aceasta a intensificat atacurile asupra infrastructurii și instalațiilor portuare ucrainene de la Marea Neagră pe care Kievul le folosește pentru a exporta cereale pe Dunăre.

Posibilitatea unui atac rusesc asupra navelor de marfă din Marea Neagră a crescut

Guvernatorul regiunii Odesa a declarat miercuri că dronele rusești de atac au avariat depozite de cereale într-un port fluvial de lângă granița cu România. Între timp, forțele aeriene au declarat că au doborât 13 drone rusești deasupra Odesei și a regiunii vecine Mykolaiv.

Incidentul a stârnit indignare în România, membră a UE, acum un centru cheie pentru exporturile ucrainene de cereale în străinătate, după prăbușirea acordului de export.

„Condamn cu fermitate atacurile continue rușilor asupra oamenilor nevinovati, a infrastructurii civile, inclusiv a silozurilor de cereale din porturile Reni si Izmail”, a declarat ministrul român de externe Luminița Odobescu.

Zelenski, de asemenea, a condamnat atacurile, adăugând că „fiecare atac rusesc asupra lor este o lovitură pentru prețurile mondiale la alimente, este o lovitură pentru stabilitatea socială și politică din Africa și Asia”.

„Este inacceptabil”, a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA, Vedant Patel. „Lui Putin pur și simplu nu-i pasă de securitatea alimentară globală.”

Joseph Schulte transportă peste 30.000 de tone de marfă, cu 2.114 containere, inclusiv produse alimentare

Posibilitatea unui atac rusesc asupra navelor de marfă din Marea Neagră a crescut după ce Moscova a declarat că a tras focuri de avertizare de la o navă de război asupra unei nave de marfă care se îndrepta spre Izmail săptămâna trecută.

Cu toate acestea, analiștii spun că transporturile maritime din Marea Neagră au rămas în general stabile de la sfârșitul acordului de cereale, în ciuda ratelor mai mari de asigurare, dar transporturile din Ucraina au scăzut.

Joseph Schulte transportă peste 30.000 de tone de marfă, cu 2.114 containere, inclusiv produse alimentare, potrivit lui Kubrakov. Nava este cea mai mare navă dintre cele 60 care sunt încă blocate în Ucraina de la începutul războiului, potrivit lui John Stawpert, senior manager pentru mediu și comerț pentru Camera Internațională de Transport Național, care reprezintă 80% din flota comercială a lumii.

El a menționat că apropierea politică a Chinei de Rusia a contribuit probabil la plecarea navei. Este puțin probabil să urmeze alte nave, a spus el, fie din cauza pavilionului lor, fie din cauza locațiilor din Ucraina.

Editor : M.I.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

De nicăieri! A urcat în ring imediat după ”lupta secolului” și i-a spus în față lui Usyk: ”Pentru jaful de data trecută” VIDEO

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Echipajul ucrainean al unui tanc Abrams dezvăluie cum a supraviețui în urma unui atac masiv de drone. „Imposibil într-un tanc sovietic”

Scenariile FMI: Când ar putea să se încheie războiul din Ucraina

Mesajele soldaților ruși către cei dragi, înainte să moară. „Există deja un munte de cadavre înalt de doi metri, lângă adăpost”

Ucraina a atacat pentru prima oară trupele ruse doar cu sisteme terestre robotizate, fără soldați

Partenerii noștri