Alegeri europarlamentare. Câți bani au cheltuit partidele pentru publicitatea pe Facebook
Mâine au loc alegerile europarlamentare și referendumul pentru justiție, între orele 7:00-21:00, iar partidele au alocat sume importante de bani pentru campanie. Bani care au venit într-o majoritare covârșitoare din bani publici, prin legea finanțării partidelor. O parte dintre acești bani s-au dus în reclamele pe Facebook.
- Digi24 TV și Digi24.ro așteaptă de la voi, participanții la votul de duminică, fotografii, video și mărturii în legătură cu modul de desfășurare a alegerilor. Mesajele pot fi trimise pe conturile noastre de Facebook, WhatsApp (0771.100.304) și Twitter și vor fi prezentate în cadrul edițiilor speciale la Digi24 și în materialele realizate de Digi24.ro.
Rețeaua de socializare Facebook a început să fie mai transparentă în ceea ce privește reclamele, după declanşarea scandalului Cambridge Analytica, care luat datele personale a aproximativ 87 de milioane de utilizatori, fără consimţământul acestora, și le-a folosit pentru a influența rezultatul mai multor alegeri, precum cele prezidențiale americane din 2016 sau referendumul pentru Brexit.
Acum, rețeaua de socializare afișează în dreptul oricărei reclame și cine a plătit pentru ea. Mai mult, a lansat și „Ad Library Report”, unde orice persoană poate să consulte câți bani au cheltuit partidele pentru reclame.
Este și cazul celor din România, care și-au făcut reclamă pentru alegerile europarlamentare de mâine. Potrivit acestui serviciu, începând din martie 2019 au fost plătite 8.449 de reclame, în schimbul sumei totale de 2.278.939 lei.
Digi24.ro prezintă mai jos o analiză a sumelor cheltuite de fiecare partid în începând cu luna martie și până în data de 22 mai 2019. Menționăm că sunt incluse doar reclamele pentru filialele centrale și care au fost plasate cu menționarea sursei de finanțare.
PSD – 461,752 lei
Alianța 2020 USR PLUS - 362,840 lei
PNL - 234,284 lei
ALDE - 70,386 lei
UDMR - 37,277 lei
Pro România - 9,234 lei
O precizare foarte importantă: multe alte reclame au fost plătite de către filialele județene, de către candidați sau membri ai fiecărui partid.
De exemplu - PSD Galați a plătit 41.000 de lei pentru reclame, sau USR și PLUS, care au cumpărat reclame și separat. De asemenea, foarte multe reclame, contra unor sume mai mici, au fost plătite fără indicarea sursei de finanțare, iar aceste sume nu au fost luate în calocul la analiza de mai sus.
Câți bani au cheltuit partidele în campania pentru alegerile europarlamentare
Situația contribuțiilor electorale depuse de competitorii electorali pentru finanțarea campaniei electorale aferentă alegerilor membrilor din România în Parlamentul European, 2019: Total contribuții electorale: 39.807.657 lei.
PSD – 14.855.150
PNL - 7.712.413
Alianța 2020 USR PLUS - 7.022.198
- USR - 6.419.490
- PLUS - 602.708
ALDE - 4.716.941
Pro România - 3.455.360
PMP - 1.368.789
UDMR - 500.000
UNPR – 41.500
Finanțarea partidelor la data de 21 mai 2019
Autoritatea Electorală Permanentă precizează că nu se pot face cheltuieli pe campanie decât după ce suma a fost declarată la AEP. Iată ce cheltuieli au fost declarate.
PSD - 25,3 milioane lei
- finanțare publică: 24 milioane lei
- finanțare privată: 1,3 milioane
PNL – 12 milioane lei
- finanțare publică: 9 milioane lei
- finanțare privată: 3 milioane lei
USR - 6,4 milioane lei
- finanțare privată;
PLUS - 8,8 milioane lei
- finanțare privată;
ALDE – 5.157.000 lei
- finanțare publică: 1 milion lei
- finanțare privată: 4 milioane lei
Pro România - 6,8 milioane lei
- finanțare privată;
UDMR - 500.000 lei
- finanțare privată;
UNPR – 48 000 de lei
- finanțare privată;
PMP - 2,8 milioane lei
- finanțare privată;
Gregoriana Tudoran – 2.000 de lei
Pentru referendumul pentru justiție, doar PNL a depus o sumă de 1 milion de lei. Competitorii electorali care au depășit 3% la alegeri vor fi rambursați.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News