Navele de ultimă generație cumpărate pentru misiuni de salvare pe mare nu pot fi folosite pentru că nu se găsesc oameni specializați
Navele de ultimă generație ale pompierilor, cumpărate pentru misiuni de salvare pe mare, zac nefolosite în port. Deși ele au fost lansate la apă anul trecut, până acum ele nu au fost folosite. Problema este că Inspectoratul pentru Situații de Urgență nu a găsit oameni pe care să îi angajeze.
Un mal de pământ s-a prăbușit peste patru muncitori
Incendiu puternic într-un bloc din Sectorul 3 al Capitalei. Două persoane au fost evacuate
România, codașă la numărul de contracte de muncă part-time
Incendiu puternic în interiorul fabricii Moldomobila din Iași
O ambarcațiune a fost cuprinsă de flăcări pe Dunăre
Pericolul de pe acoperiș: trei din 10 case ard din cauza hornurilor defecte sau necurățate
Internetul s-a umplut de glume despre ciclonul care n-a mai fost
Tragedie în Suceava. Un bărbat a murit în timp ce săpa o fântână
Pericol în localitățile de lângă Dunăre. Arafat, avertisment înainte de viitură: Oamenii să se pregătească dacă e nevoie de evacuare
Este o situație dificilă pentru că aceste două nave cumpărate de pompieri ar putea să salveze sute de oameni care ar putea avea nevoie de ajutor pe mare.
Navele au fost cumpărate și livrate anul trecut. Au costat 40 milioane de euro și sunt printre cele mai moderne ambarcațiuni folosite pentru salvare. Au o lungim de 51 de metri, lățime de 10 metri și pot atinge viteza de 40 km pe oră.
La bord pot fi amplasate spitale mobile.
Problema e că acum nu există echipaj pentru aceste două nave. Pompierii au încercat să găsească personal, au cerut la armată sau la poliția de frontieră, au fost trimise solicitări, dar MApN și Poliția de Frontieră au refuzat detașarea unor marinari susținând că și aceste instituții au nevoie de oameni, transmite reporterul Digi24 Valentin Stan. E nevoie de 160 de oameni pentru aceste două nave, iar pompierii nu ar avea nici 10 membri ai echipajului, potrivit unor surse Digi24.
Planul e ca până la finalul anului să fie angajați 20 de oameni, astfel încât măcar o navă să poată fi trimisă în misiuni.
Raed Arafat, șeful Departamenului pentru Situații de Urgență a declarat că are deja o parte din personalul care va lucra pe două nave și a început pregătirea, însă până acum nu există nici un sfert din necesarul de 160 de oameni.
Raed Arafat: "La acest moment avem 43 de subofițeri în curs de alocare la nave, pentru ofițeri noi noi avem deja studenți la Academia Navală. E foarte greu să deschizi concuesuri, să angajezi oameni pe poziții de nișă. Navele și elicopterele nu sunt ca ambulanțele. Astea în 10 zile funcționează. În toate sistemele noastre este criză de personal, nu avem suficient personal. Mai ales cei ultraspecializați cum sunt comandanți de nave. Piața este restrânsă. Pregătirea este începută înainte să ajungă navele".
IGSU: Pentru ca navele să devină funcţionale, trebuie încadrat personal de specialitate pe 160 de posturi
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) precizează că, pentru ca navele de căutare-salvare achiziţionate să devină funcţionale, ar trebui încadrat personal de specialitate pe 160 de posturi şi că a făcut demersuri pentru ca acest lucru să se întâmple. Astfel, organigrama ISU Constanţa a fost suplimentată cu o nouă subunitate - Detaşamentul Special Naval.
"Procentul de încadrare cu personal, la acest moment, este de aproximativ 28%, iar acesta va continua, astfel încât, în cel mai scurt timp, posturile prevăzute să fie încadrate cu personal care să permită executarea misiunilor cu acest tip de ambarcaţiune. Facem precizarea că în momentul în care vom avea angajaţi doi ofiţeri comandanţi de navă, cu personalul existent vor putea fi executate misiuni pe mare", arată IGSU.
"Încă din data 27 iulie 2023, IGSU a întreprins demersuri pentru modificarea structurii organizatorice a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă «Dobrogea» al judeţului Constanţa, sens în care organigrama a fost suplimentată cu o nouă subunitate, respectiv Detaşamentul Special Naval, care asigură îndeplinirea atribuţiilor stabilite în sarcina Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă «Dobrogea» al judeţului Constanţa pentru stingerea incendiilor şi salvarea persoanelor la navele aflate în porturi şi în apele teritoriale române, respectiv la platforme maritime de foraj şi extracţie. Pentru ca cele două nave să devină funcţionale şi să poată executa misiuni de stingere şi căutare-salvare pe mare, încă din anii trecuţi am manifestat preocupare pentru încadrarea cu personal de specialitate pentru cele 160 de posturi necesare pentru ambele ambarcaţiuni (20 de persoane/4 ture/2 nave)", a explicat sursa citată, potrivit news.ro.
Reprezentanţii IGSU au arătat că, pe lângă personalul specializat de stingerea incendiilor, în componenţa echipajului se regăsesc categorii specializate de personal navigant (comandant de navă, electrician, motorist, şef mecanic etc.) pentru care sunt necesare proceduri specifice de recrutare din rândul instituţiilor aparţinând sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Potrivit IGSU, modalităţile prin care se realizează selecţia/procedurile de ocupare a posturilor vacante pentru ultima categorie menţionată sunt: transfer, mutare (la cerere sau în interesul serviciului pentru posturile vacante de conducere şi de execuţie) ori recrutare din rândul absolvenţilor Academiei Navale ”Mircea cel Bătrân” Constanţa, promoţiile 2024-2027.
"De asemenea, pentru eficientizarea procesului de selecţie în vederea ocupării personalului care va încadra aceste ambarcaţiuni, IGSU a făcut demersuri pentru promovarea unui memorandum care să permită organizarea concursurilor din sursă externă. Mai mult, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă al judeţului Constanţa a desfăşurat interviuri pentru ocuparea posturilor de execuţie vacante din cadrul componentei de intervenţiei a navei multirol, fiind identificate 43 de cadre militare care şi-au exprimat intenţia de participare la selecţia organizată în acest sens. Pentru finalizarea acestui proces, în perioada următoare vor fi demarate procedurile de mutare a subofiţerilor, în mod etapizat, pentru asigurarea capacităţii de răspuns la nivelul structurilor de intervenţie", a adăugat IGSU.
Totodată, înainte de recepţionarea navelor multirol, studenţi din anii terminali ai Academiei Navale ”Mircea cel Bătrân” şi absolvenţii promoţiei 2023 de maiştri militari repartizaţi la IGSU au urmat stagii de pregătire/instruiri de profil, pe serii, în şantierele navale din Olanda şi din România aparţinând Damen.
"Procentul de încadrare cu personal, la acest moment, este de aproximativ 28%, iar acesta va continua, astfel încât, în cel mai scurt timp, posturile prevăzute să fie încadrate cu personal care să permită executarea misiunilor cu acest tip de ambarcaţiune. Facem precizarea că în momentul în care vom avea angajaţi doi ofiţeri comandanţi de navă, cu personalul existent vor putea fi executate misiuni pe mare. Asigurăm opinia publică de faptul că dotarea cu tehnică performantă de intervenţie rămâne prioritatea 0 a instituţiei noastre şi că vom depune în continuare eforturile necesare pentru ca mijloacele performante să asigure succesul misiunilor derulate în sprijinul cetăţeanului, inclusiv pe mare", a mai transmis IGSU.
Cele două nave multirol au fost lansate la apa în vara anului trecut.
Editor : G.M.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News