Fondator al "Mişcării Dezvoltarea Moldovei": Am ajuns un fel de colonie a unui Teleorman, ca grupuri de putere
O Românie, două ţări diferite. Estul a rămas izolat, privat de investiţii şi, implicit, de dezvoltare economică. Vestul, mai conectat cu Occidentul atrage investiţii străine şi se vede cu ochiul liber cum regiunea se dezvoltă social şi economic.
PSD-PNL-USR-UDMR au o nouă rundă de negocieri. Neînțelegeri privind împărțirea ministerelor
Stolojan: E ultima şansă pe care o au aceste partide pro-europene de a forma o majoritate. Următorul guvern are un corset financiar
Noi proteste ale pensionarilor vor avea loc astăzi la Palatul Victoria
Guvernul nu exclude creșterea taxelor pentru reducerea deficitului bugetar
Ciolacu vrea o a treia întrebare la referendumul lui Nicușor Dan
Minerii protestează la Palatul Victoria, nemuțumiți de legea pensiilor
Guvernul vrea să plafoneze adaosul comercial pentru alimentele românești înainte de alegeri
Ciolacu vrea ca toți pensionarii să primească un document oficial care să le spună că nu le scade pensia
România trece la salariul minim european
Între est și vest diferențele sunt mari din perspective economice. Dacă în vestul țării s-au concentrat multe investiții și zona a cunoscut o dezvoltare mai rapidă, județele din est rămân izolate, pentru că nu avem nici o autostrada care să treacă munții. Autostrada Unirii A8 Târgu Mureș - Iași - Ungheni, a rămas doar un proiect pe hârtie, iar firmele au costuri ridicate pentru a opera în județele Moldovei. Oricum la acest capitol știm cât de în urmă a rămas România, cu puțin peste 800 de kilometri de autostrada în atâția ani.
Efectele se văd în investiții. Judeţul Timiş este pe primul loc la atragerea de investitori străini în afară de judeţul Ilfov şi municipiul Bucureşti, cu peste 3,5 miliarde de euro. În top sunt și alte județe din regiune, Cluj cu peste 1,6 miliarde de euro sau Arad cu peste un miliard de euro.
Complet altfel stau lucrurile în est, investițiile străine sunt mult reduse, vorbim despre puţin sub 500 de milioane de euro în Iași, de exemplu, iar în lipsa lor puterea economică a acestor judeţe este mult diminuată.
Locuitorii acestor regiuni ajung de obicei să plece, de multe ori chiar peste granița, în căutarea unui loc de muncă.
Sau rămân fără ocupație, cu un nivel de trăi scăzut. Se vede asta în cifre. Pentru anul 2017 aveam o rată a șomajului de peste 10% în Vaslui, peste 4% în Iași, în timp ce în vest vedem puțin peste un procent sau două procente rată în Cluj.
Falia dintre zone se observă și dacă vom compară dechiderea către Uniunea Europeană. În estul țării sunt puțini cei care au încredere în Uniunea Europeană, în nord-est 49% din cetățeni cred că este un lucru rău. În vest peste 46% privesc spre Occident cu încredere. Foarte recent, în ultimii doi ani in Iași s-au concentrat câteva firme de IT, care au creat un mic centru de dezvoltare, însă mai este nevoie de investiții mari pentru a relansa cu adevărat producția locală la adevăratul potențial al zonei.
Fondator al „Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei": Luăm foarte serios în considerare darea în judecată a guvernului român pentru neonorarea promisiunilor făcute Moldovei
„Luăm foarte serios în considerare darea în judecată a guvernului român pentru neonorarea promisiunilor făcute Moldovei, pentru nepunerea în practică a proiectelor aprobate. Avem unul privind Autostrada Unirii, aşteptăm bugetul. Dacă guvernul nu alocă banii necesari pentru studiul de fezabilitate în acest an şi în 2020, îi dăm în judecată”, a declarat la Digi24 Florin Dobrincu, membru fondator al „Mişcării pentru Dezvoltarea Moldovei".
„Vrem ca probleme majore ale regiunii noastre să fie puse pe agenda naţională pentru că avem o viziune pentru această regiune, dar şi lucruri de oferit pentru România în ansamblu. România are nevoie de descentralizare, ca marele duşman al regiunilor, responsabilul principal de situaţia catastrofală în care suntem e legată de concentrarea prea multor puteri într-un singur loc.
Am ajuns un fel de colonie a unui Teleorman, mă refer la grupuri de putere care sunt foarte departe de Moldova şi complet dezinteresate de nevoile regiunii. Cel mai bun exemplu e bugetul din 2018. Moldova a primit doar 2,3% din bugetul ministerului Transporturilor”, a precizar Florin Dobrincu.
Aproximativ 100 de persoane, reprezentanţi ai societăţii civile din zona Moldovei, s-au întâlnit luni la Iaşi pentru a lua parte la lansarea Asociaţiei ''Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei''.
Iniţiatorii acestui demers sunt reprezentanţii asociaţiilor "Moldova vrea autostradă" şi "Împreună pentru A8", care au militat pentru construirea autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News