Derapaj în conflictul Teodosie-Bănescu: „Juisarea intelectualist-utopică este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe”
Polemica dintre arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, și purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, a intrat în faza atacului la persoană. După ce purtătorul de cuvânt BOR l-a făcut „ignorant teologic” pe Teodosie, arhiepiscopul Tomisului i-a replicat „talentatului scriitor” Vasile Bănescu că „juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii «de budoar» este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe”. Ultima dispută dintre cei doi a pornit de la mesajul lui ÎPS Teodosie, care a spus că femeile aflate la ciclul menstrual și bărbații care fumează nu au voie să bea agheasmă.
Arhiepiscopia Tomisului a venit miercuri cu o serie de preciză, după ce presa a relatat despre declarațiile ÎPS Teodosie, „în special pe tema incompatibilității dintre fumatul activ și consumul Aghesmei Mari”.
Arhiepiscopia transmite într-un comunicat că ÎPS Teodosie „își menține cu fermitate atitudinea de militant anti-fumat”, pe baza „nenumăratelor studii medicale, avertismente și măsuri luate atât pe plan mondial cât și național, dar și pe experiența de peste trei decenii de sprijin oferit celor grav (și nu de puține ori mortal) afectați de acest viciu”.
Sursa citată face trimitere la date ale Organizației Mondiale a Sănătății, care arată că fumatul este cauza principală a morții anuale a peste 7 milioane de persoane care fumează activ și a peste 1,3 milioane de persoane afectate indirect (prin „fumatul pasiv”).
Făcând analogie cu sinuciderea, ÎPS Teodosie susține că nici fumătorul, „care în mod voluntar își ucide lent organismul”, nu are drept la comuniunea cu Dumnezeu.
„În perfectă consonanță cu îngrijorarea exprimată în toate forurile lumii față de creșterea alarmantă a numărului de victime ale acestui viciu, accepțiunea canonică și duhovnicească ortodoxă prevede că atât sinucigașul cât și persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morții cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie, prin Taina Sfintei Împărtășanii, apoi prin consumul aghesmei și a anaforei). Prin urmare, fumătorul, care în mod voluntar își ucide lent organismul și în mod involuntar participă la uciderea semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuși înafara comuniunii cu Dumnezeu (care are loc în și prin Biserică)”, se arată în comunicat.
Teodosie: Bănescu „juisează intelectualist-utopic”
În același comunicat, ÎPS Teodosie îi dă și un răspuns purtătorului de cuvânt al BOR, Vasile Bănescu, care îi contrazisese teoriile, spunând că „cel luptat de o patimă” are şi el nevoie de ajutorul lui Hristos, iar fiziologia nu este sinonimă cu necurăţia şi nici agheasma cu Sfânta Împărtăşanie.
Teodosie îl atacă pe Bănescu folosind cuvinte dure și spune despre purtătorul de cuvânt BOR că „juisează intelectualist-utopic”.
„Talentatului scriitor Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române pe pagina personală de pe o rețea de socializare, căruia îi adresăm un sincer și tolerant «La mulți ani!», îi transmitem că juisarea intelectualist-utopică pe gama redusă a unei terminologii (inclusiv teologice) «de budoar» este principala sursă de încurajare a ideologiilor cristofobe, având în subsidiar, desigur, și «ignoranța inclusiv teologică, trântită zgomotos pe taraba ritualismului religios». Această săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică «femeia cu fiziologie normală» (așa cum apare în «comunicatul» talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei, se dovedește, din nou și din nou, una nefericită, călcătoare, nepermis de des, a principiului: «Orice împărăţie care se dezbină în sine se pustieşte, orice cetate sau casă care se dezbină în sine nu va dăinui» (Matei 12, 25)”, se încheie comunicatul Arhiepiscopiei Tomisului.
Editor : Bogdan Păcurar
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News