Vlad-Cristian Soare: "Existenţa actuală a sectoarelor municipiului Bucureşti este neconstituţională"
"Cearta dintre Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea și Președintele PSD, Liviu Dragnea, a readus în discuție o temă mai veche și anume, oportunitatea existenței sectoarelor Municipiului București", scrie avocatul Vlad-Cristian Soarea, colaborator în cadrul Facultății de Drept, Universitatea din București. Acesta atrage atenţia că răspunsul la disputa dintre cei doi lideri PSD "îl găsim în Constituție". Textul integral, mai jos.
"Trecând peste atitudinea celor doi, caracteristică unor monarhi absoluți din secole demult trecute, voi prezenta o opinie juridică, personală, apreciată ca fiind singura de acest fel din doctrina de drept administrativ.
Nu voi intra într-o explicație prea tehnică, dar pe cei interesați de aprofundarea acestui subiect, îi voi invita sa citească teza de doctorat a subsemnatului, care urmează a fi publicată și care cuprinde probleme chiar mai interesante decât aceasta.
Prin urmare, în timp ce doamna Firea susține că e sabotată de domnul Dragnea care vrea să dea o ordonanță de urgență prin care sectoarele municipiului să fie transformate în orașe, vom arăta că existența actuală a sectoarelor este neconstituțională.
Analizând art. 3 din Constituție, vom observa că unitățile administrativ-teritoriale sunt: comuna, orașul și județul. Sectorul nu este unitate administrativ-teritorială. Conform, art. 121 din Constituție, municipiile își pot constitui subdiviziuni administrativ-teritoriale.
În aceste condiții, orice municipiu, poate să își constituie subdiviziuni administrativ-teritoriale. În România, singurul municipiu care și-a constituit subdiviziuni administrativ-teritoriale a fost Municipiul București.
Dacă prin absurd, dumneavoastra ați fi primarul Municipiului Cluj-Napoca și ați fi interesat de crearea unor subdiviziuni administrativ-teritoriale, ar trebui să căutați răspunsul la întrebarea “cum se constituie aceste subdiviziuni administrativ-teritoriale?”
Răspunsul îl găsim în Constituție. Astfel, conform art. 121 alin. (3) din Constituție, “autorităţile prevăzute la alineatul (1) se pot constitui şi în subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor”. Observăm că în viziunea constituantului, în subdivizuni administrativ-teritoriale se constituie autoritățile prevăzute la alineatul (1). În acel alineat, singurele autorități enumerate sunt „consiliile locale alese şi primarii aleşi”. Astfel, Constituția acordă consiliilor locale și primarilor, competența pentru constituirea subdiviziunilor administrativ-teritoriale.
Reținem faptul că orice act normativ intern este inferior Constituției și astfel, o reglementare care ar stabili o regulă contrară celei prevăzute în Constituție, ar fi neconstituțională.
Legea nr. 215/2001, nu numai că stabilește o regulă contrară Constituției, ea dă naștere sectoarelor Municipiului București prin art. 78 care prevede că “Municipiul Bucureşti este organizat în 6 subdiviziuni administrativ-teritoriale, numite sectoare.”
Pe scurt, Constituția acordă competența pentru constituirea oricăror subdiviziuni administrativ-teritoriale, consiliilor locale și primarilor, însă sectoarele Municipiului București (subdivizuni administrativ-teritoriale și ele), au fost constituite prin efectul legii și nu conform regulii constituționale.
Cu alte cuvinte, orice alt municipiu, își va putea constitui subdiviziuni administrativ-teritoriale conform regulii stabilite în art. 121 alin. (3) din Constituție, în schimb, Municipiul București “s-a trezit” cu cele 6 sectoare prin efectul Legii 215/2001.
Concluzia logică pe care trebuie să o tragem și pe care organismele politice nu doresc să o recunoască, este aceea că, actuala existență a sectoarelor Municipiului București este neconstituțională. Nu înseamnă că ele nu pot exista, ci pur si simplu, regula stabilită de constituant este aceea că subdiviziunile administrativ-teritoriale, oricare ar fi acestea, se înființează de către consiliile locale și primarii de municipii și sunt subordonate unităților administrativ-teritoriale care le-au constituit. Subdiviziunile administrativ-teritoriale nu pot fi constituite prin efectul legii, așa cum este cazul sectoarelor.
Pe de altă parte, încercarea lui Liviu Dragnea de a transforma niște subdiviziuni administrativ-teritoriale în unități administrativ-teritoriale este la fel de neconstituțională ca existența actuală a sectoarelor din București.
În schimb, și doamna Firea, mai bine lasă această „sabotare istorică” și ar începe să se documenteze în interesul bucureștenilor, cu scopul de a face ceva util pentru aceștia. În fond și la urma urmei, este printre puținele dăți în istorie când același partid deține puterea în Capitală, în toate sectoarele, în Guvern și în Parlament. Dacă acum este sabotată, când are posibilitatea să facă tot ce își dorește, ce ar mai fi spus în situația în care ar fi fost primar fără o majoritate în Consiliul General, fără un Guvern format din colegi de partid și fără un Parlament ce se bucură de o majoritate confortabilă?"
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News