Istoria stațiunii Mamaia. Ce rol au avut cele 35 de vile selecte din jurul castelului Reginei Maria
Inițial a fost un mic sat pescăresc, bătut de vânturi și plin de dune de nisip, înalte de 4-5 metri. La începutul secolului al XX-lea, autoritățile au intuit potențialul locului, așa că au conceput un plan de dezvoltare a zonei. Și au avut dreptate: stațiunea Mamaia a devenit, în scurt timp, perla litoralului românesc.
Klaus Iohannis amână desemnarea premierului. „Coaliția pro-europeană continuă negocierile. Sunt optimist”
George Simion a mers la Palatul Cotroceni, pentru consultări, dar a anunțat că nu intră: „AUR nu recunoaște legitimitatea lui Iohannis”
Consultări la Palatul Cotroceni. Coaliția a stat sub 20 de minute. Partidele extremiste AUR, POT și SOS au refuzat să meargă
Ploi și lapoviță, în aproape toată țara. Meteorologii anunță și temperaturi de până la -15°
Elena Lasconi, după consultările cu Iohannis: „Am fost să îi transmitem că mandatul lui s-a încheiat şi că trebuie să-şi dea demisia”
Circul continuă în Parlament: Becali spune cum a făcut facultatea fără prezență. Șoșoacă jignește jurnaliștii. AUR îl atacă pe Iohannis
Influencerul Makaveli, amenințări din Parlament cu limbaj suburban: „Ascundeți-vă soțiile. Fiți cuminți, mergeți pe vârfuri”
Surse: Liberalii strâng semnături pentru a-l propune pe Crin Antonescu candidat comun la prezidențiale. PSD nu l-ar refuza
VIDEO: Incendiu puternic la Piața Matache din București
Mamaia a apărut din necesitatea ca orașul Constanța să aibă o plajă. În anul 1905, primarul Ion Bănescu ia hotârârea să transforme micul sat pescăresc într-o zonă modernă, unde oamenii să se relaxeze și să poată profita de razele soarelui. Inițiava edilului naște controverse.
Doina Păuleanu, critic de artă: Spre stupefacția tuturor a folosit această zonă de dune dintre lac și mare, a nivelat-o, dunele erau foarte înalte, a adus pământ din Constanța, distrugând în acest sens o colină.
După mai bine de un an, planurile primarului au prins contur.
În stațiune a fost ridicat un pavilion de băi. Mai exact niște construcții din lemn, pe post de cabine.
Doina Păuleanu, critic de artă: Pentru a deservi aceasta plajă s-a făcut un edificiu cu o serie întreagă de cabine de băi, de-a dreapta și de-a stânga. Acesta era și punctul terminus al căii ferate, dar era și zona în care oamenii coborau și pe urmă se separau pe sexe și se duceau către baie.
Câțiva ani mai târziu, calea ferată a fost scoasă din uz, iar acolo a fost ridicat un edificiu de notorietate pentru zona litorală.
La Mamaia ajungeau oamenii cu stare din Capitală, care-și cheltuiau banii la Cazino. În stațiune s-au construit 35 de vile selecte, situate în jurul castelului Reginei Maria.
Doina Păuleanu, critic de artă: La început, plaja era o zonă a elitelor. La început era greu de ajuns aicea, se venea de altfel cu mult entuziasm, trebuiau bani și pentru cazare și pentru toate cele și atunci sigur că nu era o plajă sau o baie populară.
Primul hotel a fost construit între anii 1936-1938, după care stațiunea a fost ocupată de militari.
Constantin Cheramidoglu, arhivist: Au fost trupele germane care au ocupat vilele, toate construcțiile din Mamaia. După ce au plecat trupele germane, în '44, au venit cele sovietice care la fel le-au folosit. Până în jur de '47. În vara lui '47 s-a permis prima oară ca locuitorii să folosească plaja din nou.
După ce trupele societice au plecat, în Mamaia s-au construit din ce în ce mai multe hoteluri. În doar câţiva ani stațiunea a ajuns să fie preferată atât de turiștii români, cât și de cei străini, care petreceau aici vacanțe de neuitat.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News