Live

Povestea din „Black Mirror” care a scos în stradă vedetele de la Hollywood. Grevă istorică a actorilor: „Nu avem nevoie de AI”

Data publicării:
Actrița Salma Hayek apare în primul episod al noului sezon din serialul „Black Mirror”, ce reflectă destul de mult ce se întâmplă în realitate, în prezent. Foto: Profimedia Images

Actorii de la Hollywood s-au alăturat grevei scenariștilor, pentru prima dată în ultimii 43 de ani, ceea ce a dus la oprirea activității cinematografice și de televiziune din SUA, parțial din cauza temerilor legate de impactul inteligenței artificiale (AI), transmite BBC.

Sindicatul actorilor americani SAG-AFTRA nu a reușit să ajungă la un acord pentru o mai bună protecție împotriva AI pentru membrii săi și a avertizat că „inteligența artificială reprezintă o amenințare existențială la adresa profesiilor creative”. 

Duncan Crabtree-Ireland, negociatorul-șef al sindicatului SAG-AFTRA, a criticat producătorii pentru propunerile lor de până acum cu privire la inteligența artificială. 

El a declarat că studiourile au cerut să poată scana fețele artiștilor de fundal pentru plata unei zile de muncă, pentru ca apoi să poată deține și folosi imaginea lor „pentru tot restul eternității, în orice proiect doresc, fără consimțământ și fără compensații”. 

Dacă sună ca un episod din serialul „Black Mirror” al lui Charlie Brooker, asta pentru că așa este. 

Presa americană s-a grăbit să sublinieze că în primul episod din recentul sezon 6 - „Joan Is Awful”, vedeta de la Hollywood Salma Hayek se confruntă cu descoperirea faptului că imaginea ei generată de algoritmii inteligenței artificiale (AI) poate fi folosită de o companie de producție cinematografică fără știrea ei. 

Și nu doar SAG-AFTRA este îngrijorată de așa-numita „clonare a interpretării”.

Actorii de la Hollywood s-au alăturat grevei scenariștilor, pentru prima dată în ultimii 43 de ani, ceea ce a dus la oprirea activității cinematografice și de televiziune din SUA, parțial din cauza temerilor legate de impactul inteligenței artificiale. Foto: Profimedia

Liam Budd, de la sindicatul britanic al actorilor Equity, a declarat: „Vedem că această tehnologie este folosită într-o serie de lucruri, cum ar fi cărțile audio automatizate, narațiunea sintetizată, avatarurile digitale pentru videoclipuri corporative sau, de asemenea, în deepfake-uri care sunt folosite în filme”.

Actorii de la Hollywood s-au alăturat grevei scenariștilor, pentru prima dată în ultimii 43 de ani, ceea ce a dus la oprirea activității cinematografice și de televiziune din SUA, parțial din cauza temerilor legate de impactul inteligenței artificiale. Foto: Profimedia

Budd spune că există o „teamă care circulă” printre membrii Equity și că sindicatul încearcă să îi educe cu privire la înțelegerea drepturilor lor în această lume care evoluează rapid. 

Regizoarea, scenarista și actrița Justine Bateman, care a vorbit anterior în 2023 la emisiunea „Tech Life” de la BBC, a declarat că nu crede că industria de divertisment are nevoie de AI. 

„Tehnologia ar trebui să rezolve o problemă și nu există nicio problemă pe care cei care folosesc IA o rezolvă. Nu ducem lipsă de scriitori, nu ducem lipsă de actori, nu ducem lipsă de regizori - deci nu avem nevoie de IA”, a spus ea. 

„Problema pe care o rezolvă este pentru corporațiile care simt că nu au marje de profit suficient de mari, pentru că, dacă poți elimina nevoia de a plăti pe toată lumea, poți liniști Wall Street și poți avea rapoarte de venituri mai mari. 

Dacă utilizarea IA se răspândește, se va destrăma întreaga structură a acestei afaceri a industriei de divertisment”, a mai adăugat aceasta.

AI a fost folosită pentru a-l „întineri” pe Harrison Ford în cel mai nou Indiana Jones: Dial of Destiny. Foto: Profimedia Images

Poate că este doar o chestiune de timp până când ChatGPT sau Bard vor reuși să inventeze un scenariu de film inovator sau să transforme o idee într-un scenariu de succes. 

Unii spun că AI va fi întotdeauna lipsită de umanitatea care face ca un scenariu de film să fie grozav, dar există îngrijorări legitime că va lăsa scriitorii fără slujbă. 

Writers' Guild of Great Britain (WGGB) - un sindicat care reprezintă scriitorii de televiziune, film, teatru, cărți și jocuri video din Marea Britanie - are mai multe motive de îngrijorare, printre care: 

- Dezvoltatorii de inteligență artificială folosesc munca scriitorilor fără permisiunea lor și le încalcă drepturile de autor; 

- Instrumentele de inteligență artificială nu identifică în mod corespunzător cazurile în care a fost folosită inteligența artificială pentru a crea conținut; 

- Utilizarea sporită a inteligenței artificiale va duce la reducerea oportunităților de angajare pentru scriitori; 

- Utilizarea inteligenței artificiale va reduce salariile scriitorilor.

- AI va dilua contribuțiile aduse de industria creativă la economia și identitatea națională a Regatului Unit.

Actorii de la Hollywood s-au alăturat grevei scenariștilor, pentru prima dată în ultimii 43 de ani, ceea ce a dus la oprirea activității cinematografice și de televiziune din SUA, parțial din cauza temerilor legate de impactul inteligenței artificiale. Foto: Profimedia

WGGB a formulat o serie de recomandări pentru a contribui la protejarea scriitorilor, inclusiv ca dezvoltatorii de inteligență artificială să folosească munca scriitorilor doar dacă aceștia au primit permisiunea explicită și ca dezvoltatorii de inteligență artificială să fie transparenți în ceea ce privește datele folosite pentru a-și antrena instrumentele. 

Secretarul general adjunct al WGGB, Lesley Gannon, a declarat: „Ca în cazul oricărei tehnologii noi, trebuie să punem în balanță riscurile și beneficiile și să ne asigurăm că viteza de dezvoltare nu depășește sau deturnează protecția pe care scriitorii și forța de muncă creativă în general se bazează pentru a-și câștiga existența”. 

„Reglementarea este în mod clar necesară pentru a proteja drepturile lucrătorilor și pentru a proteja publicul de fraudă și dezinformare”. 

Dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale din ultimul an a dus la complicarea conceptului de proprietate. 

Atunci când cineva își introduce chipul într-o aplicație de portrete generate de AI, precum DrawAnyone, DALL-E sau chiar Snapchat, imaginile rezultate sunt acum în domeniul public și pot fi folosite liber de oricine. 

Noua imagine nu este protejată de legea drepturilor de autor. 

Mathilde Pavis, avocat specializat în tehnologii de clonare digitală, a declarat pentru BBC că legile britanice privind drepturile de autor trebuie să se schimbe. 

„Mi se pare ciudat că fața și vocea ta sunt mai puțin protejate decât mașina ta, laptopul tău, telefonul tău, casa ta sau cărțile tale - dar aceasta este situația legii în prezent. 

Iar asta pentru că nu ne-am gândit că vom fi atât de vulnerabili pe cât suntem în ceea ce privește reutilizarea și imitarea cu ajutorul tehnologiilor de inteligență artificială”, a spus ea. 

„Dacă nu preluăm controlul acestei situații de la acești megalomani lacomi, vom fi cu toții amenințați că ne pierdem mijloacele de trai” 

Greva celor două bresle, primul efort comun de acest fel din ultimii peste 60 de ani, adăuga la prejudiciile economice provocate deja de greva scenariștilor care a început pe 2 mai și mărește presiunile cu care se confruntă industria de multe miliarde, ce se luptă cu schimbările din domeniu, potrivit Reuters.

Actorii de la Hollywood s-au alăturat grevei scenariștilor, pentru prima dată în ultimii 43 de ani, ceea ce a dus la oprirea activității cinematografice și de televiziune din SUA, parțial din cauza temerilor legate de impactul inteligenței artificiale. Foto: Profimedia

La New York și Los Angeles, actorii au pichetat în fața birourilor Warner Bros, Paramount și ale altor studiouri importante, scandând și fluturând pancarte. 

„De fapt, câștig mai puțini bani lucrând în cinematografie decât în anul 1990”, a declarat Andrea Salloum, o actriță care s-a alăturat zecilor de persoane ce pichetau birourile Netflix din Los Angeles. „Este cu adevărat înfricoșător cu inteligența artificială”. 

Sindicatele din SUA au avut poziții mai ferme în negocierile pentru salarii și beneficii mai bune, de la angajații din domeniul feroviar și piloții de avion, la angajații Amazon și Starbucks. Cel mai mare sindicat al muncitorilor din industria auto din SUA și angajații UPS se află, de asemenea, în mijlocul unor negocieri contractuale.

Atât SAG-AFTRA, sindicatul actorilor și totodată cel mai mare de la Hollywood, cât și Ghilda Scenariștilor din America (WGA) cer creșteri ale salariului de bază și ale drepturilor reziduale, sau plata onorariilor din streaming, plus asigurări că munca lor nu va fi înlocuită de inteligența artificială (AI).

Actorii de la Hollywood s-au alăturat grevei scenariștilor, pentru prima dată în ultimii 43 de ani, ceea ce a dus la oprirea activității cinematografice și de televiziune din SUA, parțial din cauza temerilor legate de impactul inteligenței artificiale. Foto: Profimedia

Deși în rândurile SAG-AFTRA se află cele mai faimoase și mai bogate vedete de cinema de la Hollywood, la pichetarea de vineri au fost prezente fețe mai puțin cunoscute, care constituie majoritatea celor 160.000 de membri ai sindicatului. 

Mulți au spus că este mai greu să își câștige existența decât în urmă cu câțiva ani. 

Actrița și scenarista Tatum Price s-a aflat printre sutele de actori de film și televiziune care pichetau birourile vecine din Los Angeles ale Sony și Amazon. Cele mai mari îngrijorări ale ei sunt legate de scăderea drepturilor reziduale, deoarece tot mai multe producții au ajuns pe servicii de streaming precum Hulu și Netflix. 

„Mulți oameni își vor urmări episoadele preferate la nesfârșit, dar nu mai primim aceleași drepturi reziduale pe care le primești de la emisiunile de televiziune și de la reclame”, a spus Price. 

Sindicatul actorilor a anunțat greva după ce nu a reușit să ajungă la un acord cu studiourile, inclusiv Walt Disney Co și Netflix Inc. 

Sistarea activității WGA s-a extins în California și nu numai, afectând furnizorii de catering, furnizorii de recuzită și alte persoane care depind de producțiile de la Hollywood. Este de așteptat ca pagubele economice să se extindă odată cu actorii aflați acum pe liniile de pichetare.

Fran Drescher, fostă vedetă a serialului „The Nanny” și președinte al SAG-AFTRA, a declarat că oferta de contract din partea studiourilor este foarte departe de cererile actorilor, adăugând că studiourile au irosit o prelungire de 12 zile a negocierilor. Ea a legat lupta actorilor de o creștere mai amplă a activității sindicatelor în Statele Unite.

Actrița și președintele SAG-AFTRA, Fran Drescher. Foto: Profimedia Images

„Dacă nu preluăm controlul acestei situații de la acești megalomani lacomi, vom fi cu toții amenințați că ne pierdem mijloacele de trai”, a declarat Drescher de pe linia de pichetare din fața birourilor Netflix. 

Producții afectate

Marile filme în curs de producție, inclusiv continuările la „Avatar” și „Gladiatorul”, riscă să fie afectate de grevă, potrivit BBC. 

Evenimentele de promovare, cum ar fi premierele cu covor roșu, vor fi, de asemenea, afectate. Evenimente precum premiile Emmy și Comic-Con ar putea fi reprogramate sau restricționate. 

Cât timp are loc greva, actorii nu pot apărea în filme și nici măcar nu pot promova filme pe care le-au făcut deja. 

Printre alte producții care ar putea fi afectate se numără „Deadpool 3”, cu Ryan Reynolds și Hugh Jackman în rolurile principale, precum și continuarea „Beetlejuice”, de Tim Burton, și o adaptare cinematografică a musicalului „Wicked”. 

De asemenea, este posibil ca serialul de televiziune „House of the Dragon" de pe HBO să fie afectat de grevă, alături de cel de-al doilea sezon al serialului „The Sandman” de pe Netflix, dar și „Family Guy” și „The Simpsons” de la Fox. 

Televiziunile americane au reacționat prin extinderea cantității de „conținut fără scenariu”, precum „The Masked Singer”, „The Amazing Race”, „Survivor” și „Kitchen Nightmares”, în grilele lor de toamnă. 

Phil Clapp, directorul executiv al Asociației cinematografelor din Marea Britanie, a declarat pentru BBC News că nu crede că greva va cauza prea multe perturbări pentru cinefili. 

„Cu excepția cazului în care actuala grevă nu va fi una de lungă durată, suntem încrezători că în cinematografe vom vedea puține sau chiar deloc perturbări în viitorul apropiat.” 

Actorii Cillian Murphy, Matt Damon și Emily Blunt au părăsit joi seară premiera filmului „Oppenheimer” al lui Christopher Nolan, la Londra, în momentul în care a fost declarată greva.

Matt Damon, Emily Blunt, Cillian Murphy și Florence Pugh la premiera filmului „Oppenheimer” din Londra. Foto: Profimedia Images

Regizorul filmului, Christopher Nolan, a declarat publicului din cinematograf că aceștia „au plecat să își scrie pancartele de pichetare”, adăugând că îi susține în lupta lor. 

Pentru filmele aflate în producție, greva înseamnă că o mare parte din muncă va deveni imposibilă. Chiar și în cazurile în care filmările au fost deja finalizate, actorii nu vor fi disponibili pentru filmări suplimentare și alte elemente esențiale ale procesului de realizare a filmelor. 

Emisiunile de televiziune care sunt încă în curs de filmare vor trebui, de asemenea, să se oprească în mare parte, deși, în unele cazuri, ar putea fi încheiate înțelegeri colaterale între actori și producători pentru a permite continuarea activității. 

Mai mulți actori s-au postat pe Instagram pentru a-și exprima sprijinul pentru grevă, printre care Bob Odenkirk, starul din „Better Call Saul”, Cynthia Nixon din „Sex and the City” și veterana de la Hollywood Jamie Lee Curtis. 

Starul din „Succession”, Brian Cox, a declarat pentru BBC Newscast că „ar putea vedea (greva) continuând până la sfârșitul anului”. 

El a adăugat că inventarea serviciilor de streaming „a schimbat cu adevărat dinamica puterii, în special a dramelor TV” și a spus că sursele de venit pentru actori s-au schimbat. 

„În SUA, nu avem un serviciu național de sănătate, ceea ce înseamnă că trebuie să ai o asigurare privată de sănătate și, bineînțeles, veniturile tale reziduale, de care depinzi pentru a-ți plăti sănătatea, devin din ce în ce mai dificile", a explicat el. 

Veniturile reziduale sunt plățile făcute către actori din reluările filmelor și programelor în care au jucat. În mod obișnuit, drepturile reziduale se plăteau atunci când se difuzau reluări ale programelor pe canalele de televiziune clasice, însă streamingul a complicat acest aranjament. 

Pentru a răspunde preocupărilor legate de utilizarea inteligenței artificiale, marile studiouri au oferit ceea ce ele numesc o „propunere revoluționară” care ar proteja imaginea digitală a actorilor și ar solicita consimțământul acestora atunci când sunt folosite replici digitale în interpretări sau când se fac modificări. 

Dar sindicatul a respins oferta făcută de Alianța producătorilor de filme și televiziune (AMPTP). 

Duncan Crabtree-Ireland, director executiv național și negociator-șef al SAG, a declarat că aceasta este inacceptabilă. 

„Ei propun ca artiștii noștri de fundal să poată fi scanați, să fie plătiți pentru o zi de salariu, iar compania lor ar trebui să dețină acea scanare a imaginii lor, a asemănării lor, și ar trebui să o poată folosi pentru tot restul veșniciei”, a spus el. „Dacă credeți că este o propunere revoluționară, vă sugerez să vă mai gândiți o dată.” 

Pe lângă creșterea drepturilor reziduale, una dintre cererile actorilor față de serviciile de streaming este să primească un salariu de bază mai mare. 

Greva include zeci de mii de actori care primesc un salariu semnificativ mai mic pentru roluri minore decât colegii lor aflați pe lista favoriților.

Actorii de la Hollywood s-au alăturat grevei scenariștilor, pentru prima dată în ultimii 43 de ani, ceea ce a dus la oprirea activității cinematografice și de televiziune din SUA, parțial din cauza temerilor legate de impactul inteligenței artificiale. Foto: Profimedia

„În vechiul model, ei primesc remunerații reziduale în funcție de succes", a declarat pentru BBC Kim Masters, redactorul-șef al Hollywood Reporter. „În noul model, ei nu ajung să afle ce se întâmplă în spatele scenei, pentru că cei care fac streaming nu împărtășesc.” 

Fran Drescher, președintele SAG, a declarat că greva a venit într-un „moment foarte important” pentru actorii din industrie. 

„Ceea ce ni se întâmplă nouă se întâmplă în toate domeniile de muncă”, a spus ea, „atunci când angajatorii fac din Wall Street și din lăcomie prioritatea lor și uită de colaboratorii esențiali care fac ca mașinăria să funcționeze.” 

Greva actorilor s-ar putea muta peste Atlantic dacă societățile de producție din SUA își mută filmările în Marea Britanie din cauza acțiunii întreprinse de omologii lor americani, a declarat vineri sindicatul britanic Equity. 

Organismul, care reprezintă peste 47.000 de actori din Marea Britanie, afirmă că sindicatul este solidar cu actorii americani care sunt în grevă. 

O grevă separată a celor 11.500 de membri ai Writers Guild of America, care cer salarii și condiții de muncă mai bune, este în desfășurare din 2 mai. 

Unii scenariști s-au orientat către proiecte care nu sunt acoperite de contractul dintre breaslă și Alianța producătorilor de film și televiziune. 

„Dubla grevă” a celor două sindicate este prima din 1960, când SAG era condusă de actorul Ronald Reagan, cu mult înainte de a intra în politică și de a deveni președintele SUA. Ultima grevă a actorilor a avut loc în 1980.

Editor : A.C.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

ChatGPT devine motor de căutare asemănător Google. Și alţi giganţi ai tehnologiei au lansat servicii similare în 2023 şi 2024

Jamie Foxx a fost rănit după ce a fost lovit în față cu un pahar chiar la o petrecere de ziua sa

Ce putem face dacă inteligența artificială devine conștientă. Planul cercetătorilor pentru a evita scenariul „Frankenstein”

Denunțătorul unor practici considerate ilegale ale companiei OpenAI a fost găsit mort într-un apartament din San Francisco

Partenerii noștri