Între timp, presa germană scrie că procurorii au lansat o anchetă preliminară împotriva Audi, necesară pentru a stabili dacă este nevoie de începerea procedurilor formale. Iar un membru din conducerea gigantului auto Volkswagen, care deţine şi funcţia de ministru al Economiei în landul Saxonia Inferioară, a declarat pentru BBC că persoanele care au decis montarea softurilor trucate pe maşini au acţionat criminal şi trebuie să-şi asume responsabilitatea.
Conducerea grupului Volkswagen precizează că nu a ştiut nimic despre softurile trucate, montate pe maşinile sale încă din 2007. „Am aflat de aceste probleme în ultima întâlnire a conducerii, cu puţin timp înainte ca vestea să ajungă în presă. Vreau să fiu sincer. Trebuie să aflăm de ce conducerea nu a fost informată mai devreme despre problemele care se ştiau în Statele Unite de mai bine de un an”, a declarat Olaf Lies, membru în conducerea Volkswagen.
Volkswagen încearcă acum să vadă cum poate înlocui softurile trucate care păcălesc testele de mediu la cele 11 milioane de maşini pe care sunt montate. Este vorba despre cinci milioane de autovehicule Volkswagen, 2,1 milioane Audi, 1,2 milioane Skoda, 700.000 de maşini Seat şi 1,8 milioane de dube.
Conducerea gigantului auto nu a estimat încă la cât se va ridica nota de plată pentru modificările aduse celor 11 milioane de maşini şi nici câţi bani vor fi necesari pentru a acoperi eventualele pagube pe care le va avea de achitat în urma proceselor.
“Angajaţii sunt neliniştiţi, nu ştiu ce le rezervă viitorul. Doar în Germania Volkswagen are 300.000 de angajaţi, fără a-i include pe subcontractori. Vorbim de o companie care are reputaţie la nivel internaţional care a fost grav afectată. Acum trebuie să aflăm cine este vinovat, cine a ştiut şi când a aflat”, a mai spus Olaf Lies.
Între timp, directorul executiv al Volkswagen a mers la Bruxelles pentru a da explicaţii în scandalul Dieselgate comisarului european pentru Industrie.
„Comisia vrea fapte şi să descopere adevărul. Ne aşteptăm ca Volkswagen să colaboreze deplin cu autorităţile naţionale şi să respecte regulile Uniunii Europene”, a spus Ricardo Cardoso, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.
După Statele Unite, Canada şi Elveţia, şi Spania a anunţat că opreşte vânzarea noilor modele dotate cu softul care păcăleşte testele.