Mai multe federaţii europene ameninţă FIFA că nu vor participa la turneul final din 2018 dacă Sepp Blatter rămâne la conducerea organizaţiei. În plus, ele sunt nemulţumite de modul în care au fost alese ţările care vor organiza Campionatele Mondiale din 2018 şi 2022.
„Vom avea o reuniune la Berlin, săptămâna viitoare, şi există şi astfel de discuţii. Vom vedea ce au de spus asociaţiile naţionale din Europa. Este o discuţie importantă. Eu nu pot lucra înconjurat de tot ceea ce se întâmplă acum. Sunt probe clare care demonstrează că există ceva care nu funcţionază cum trebuie, cu toate aceste arestări”, a declarat Michel Platini, preşedintele UEFA.
Pe lângă ameninţările UEFA, FIFA se mai confruntă cu o problemă cât se poate de serioasă. Este abandonată de tot mai mulţi sponsori tradiţionali pentru competiţiile pe care le organizează, ca urmare a scandalului de corupţie. VISA a anunţat deja, printr-un comunicat, că este profund dezamăgită şi îngrijorată de acţiunile federaţiei. La rândul lor, companiile Coca Cola şi Adidas s-au declarat îngrijorate în legătură cu acuzaţiile de fraudă.
Şi Naţiunile Unite urmăresc cu atenţie scandalul de la FIFA. „Ne uităm cu mare atenţie la parteneriatele existente şi la evoluţia situaţiei. Este doar la început, dar suntem foarte atenţi”, a spus Stephene Dujarric, purtătorul de cuvânt al ONU.
Declaraţiile dure venite din partea sponsorilor şi partenerilor sunt îngrijorătoare în condiţiile în care majoritatea veniturilor FIFA vin din drepturile de marketing. Pentru perioada 2011-2014, organizaţia a câştigat de pe urma sponsorilor aproximativ 5,7 miliarde de dolari. De exemplu, pentru a-şi menţine statutul de principal sponsor al FIFA, şase companii de top, printre care Visa, Adidas şi Coca-Cola, cotizează anual cu sume care pleacă de la 24 de milioane de dolari şi pot depăşi 36 de milioane de dolari.
Experţii spun că multe dintre aceste companii se tem acum că vor pierde bani dacă sunt percepute de către fani că se asociază cu o instituţie coruptă.
„Este o situaţie complicată deoarece consumatorii nu trebuie să aştepte o decizie a justiţiei. Ei pot să voteze cu portofelele. În special generaţia tânără este interesată nu numai de ce vinde o companie, dar şi cum acţionează şi cum se comportă”, a declarat Allen Adamson, directorul unei firme de consultanţă.