Lungă de 12 kilometri, centura de ocolire a Timişoarei pare, mai degrabă, un drum sătesc. Pe aici, șoferii nu au voie să circule cu mai mult de 20 de kilometri pe oră, în condițiile în care, pe unele porțiuni ale drumului, cratele au o adâncime chiar și de câțiva metri.
Asta deși fiecare dintre cei 12 kilometri a costat nu mai puțin de 9 milioane de euro.
Lucrarea este încă în garanție până în septembrie, iar constructorul s-a mulțumit să monteze limitatoare de viteză în loc să facă reparații.
Pe de altă parte, centura Caransebeşului va rămâne închisă și în următoarele două luni. Constructorii au nevoie de timp pentru a repara un pod de pe traseu. Centura a fost inaugurată în decembrie 2011 și primele probleme și primele gropi au apărut la doar o zi de la deschiderea traficului.
Lucrări întrerupte în Brașov, alunecări de teren la Cluj
Probleme sunt şi în Transilvania. Lucrările la centura Braşovului au fost întrerupte după ce constructorul a intrat în faliment. Șantierul a intrat în conservare până când va fi găsit un alt constructor. Lucrările începuseră în martie 2012 și ar fi trebuit să fie gata în mai 2013, valoarea totală a contractului fiind de 129 de milioane de lei.
În ceea ce priveşte centura oraşului Cluj-Napoca, pe o porţiune de câteva sute de metri se circulă pe un drum tehnologic din cauza unei alunecări de teren.
În primăvară, ministrul Dan Șova a vizitat șantierul centurii și a declarat că va fi finalizată până la sfârșitul acestui an. Mai mult, ministrul a declarat ca lucrările la tronsonul neterminat vor fi finalizate și finanțate de la bugetul de stat.
Astfel, Guvernul a alocat 70 de milioane de lei în acest sens. Centura are 24 de kilometri. Lucrarea a fost licitată în 2006, la costul de 65 de milioane de euro, pretul crescând până acum de 3 ori.
Reparații la Iași
Ruta ocolitoare pentru traficul greu din Iași, unul dintre cele mai scumpe proiecte de infrastructură din ţară, este realizată în proporție de 80%. Circa 14 kilometri au fost finalizați, iar pe lucrări s-au cheltuit 50 de milioane de euro.
Acum șoseaua este plină de reparații ale fisurilor care au apărut pe cea mai mare parte din stradă, motiv pentru care șoferii evită să o folosească.
De asemenea, în judeţul Iaşi ar fi trebuit să fie demarate lucrările pentru varianta ocolitoare destinată traficului uşor. Construcţia acestei variantei ar urma să fie finanțată de Ministerul Transporturilor, însă cel mai probabil, acest lucru se va întampla la următoarea rectificare bugetară.
Cu toate acestea, lucrările sunt programate să înceapă până la sfârșitul acestui an, termenul-limită pentru finalizare fiind 2016.
Proiecte există și pentru alte orașe mari ale Moldovei. În Vaslui, există o rută ocolitoare, dar dezvoltarea orașului a facut să existe acum case și blocuri de ambele părți ale drumului, iar o altă șosea ocolitoare este doar la stadiul de proiect.
În Suceava, lucrările sunt într-un stadiu avansat și se apropie de finalizarea celor peste 13 kilometri de drum, iar in Bacău exista un proiect de două decenii, însă nu s-au găsit încă fonduri.