24 Minute
„Vorbim despre informatizarea secțiilor de votare. Vom avea în fiecare secție o tabletă care va fi legată într-o rețea națională și care va interoga datele tuturor alegătorilor din România. Când alegătorul se va prezenta la vot se va solicita buletinul, se va scana doar partea de jos a cărții de identitate, de unde va fi preluat CNP-ul, și așa avem garanția că veți vota o singură dată. Se va intra pe urmă în procedura de votare normală. Beneficiile sunt multiple, alegătorii vor avea garanția că nu votează nimeni în numele lor și că votul lor este unic. De asemenea, viteza procesului de votare va crește pentru că sistemul va identifica și locul pe care vă aflați pe lista alegătorilor, media și cetățenii vor avea acces la date privind prezența la vot în timp real în toate secțiile de votare din țară. Acele personaje pe care le suspectam că votează multiplu vor dispărea”, a spus Marian Muhuleț.
Alegătorii sunt obligați să respecte aceste noi reguli, respectiv să permită scanarea codului numeric personal din buletin.
„Trebuie să respecte aceste reguli. Aplicația permite și tastarea CNP-ului în cazul în care avem un alegător cu o carte de indentitate veche, de dinainte de 1989. Există cazuri în care buletinul este murdar și nu se poate scand și CNP-ul este tastat de operator. Nu e neapărat nevoie să se scaneze. Aceste date culese din secțiile de votare sunt destinate exclusiv pentru procese electorale. Republica Moldova are un astfel de sistem și cetățenii de acolo nu au avut plângeri”, a explicat vicepreședintele AEP.
Dacă o persoană votează de două ori, sistemul informatic identifică cealaltă secție de votare unde respectivul cetățean și-a exprimat opțiunea prima dată.
„Dacă se constată că o persoană a votat de două ori se declanșează o procedură de verificare în ambele secții. Informația ajunge la președintele secției de votare care va lua decizia cu privire la acea persoană. În primul rând, poate suna la cealaltă secție de votare, pentru că sistemul îți arată unde s-a mai votat, și dacă se confirmă poate inștiința organele de poliție care încep o anchetă”, a explicat Marian Muhuleț.
Vicepreședintele AEP a explicat că a durat atât de mult implementarea acestui sistem informatic deoarece a fost „nevoie de o decizie politică” care a apărut abia anul trecut.
Aplicația nu a costat bani deoarece a fost dezvoltată de Sistemul de Telecomunicații Speciale (STS).
„STS este partenerul AEP ca și INS în acest proiect. Se ocupă cu dezvoltarea alicației. Aplicația nu a costat niciun ban, STS a creat-o și asigură transmisiuni de date securizate pe rețele securizate pentru a nu fi alterate datele. Vom avea rezultate direct din secțiile de votare raportate prin acest sistem informatic. Suntem pregătiți și pentru eventuale avarii”, a spus vicepreședintele AEP.
De asemenea, Marian Muhuleț a atras atenția că AEP caută voluntari pentru ziua de 5 iunie, activitate care se recompensează cu 350 de lei.
Vicepreședintele Autorității Electorale Permanente (AEP) a explicat că noul sistem informatic care va fi folosit în secțiile de votare pe 5 iunie va preveni turismul electoral și votul multiplu. De asemenea, fiecare cetățean va avea acces în timp real la date privind prezența la vot la toate secțiile de votare din țară și românii din Diaspora vor putea verifica dacă cineva din țară a votat în numele lor.