Industria zahărului a finanţat cercetări medicale care să arate că sunt mai nocive grăsimile
Data actualizării: Data publicării:
Foto: Gulliver / Getty Images
În anii 60, industria zahărului ar fi finanțat cercetări care să arate că grăsimile reprezintă un pericol mai mare pentru sănătate decât consumul de glucide, potrivit unui articol publicat de o revistă americană de specialitate, JAMA Internal Medicine.
Getty Images
Articolul citează documente interne care arată că mai mulți industriași grupați într-o fundație (Sugar Research Foundation, SRF) doreau să fie demontate îngrijorările privind un posibil rol al zahărului în bolile de inimă. În consecință, SRF a sponsorizat cercetători de la Harvard care să facă exact acest lucru. Rezultatele studiului au fost publicate în 1967 în New England Journal of Medicine, fără a se menționa că cercetarea a fost finanțată chiar de industria zahărului.
Studiul oamenilor de știință de la Harvard punea la îndoială toate cercetările anterioare pe tema zahărului și ajungea la concluzia că reducerea consumului de grăsimi din dieta americanilor este cea mai bună modalitate de a limita afecțiunile coronariene.
Dacă americanii puteau fi convinși să mănânce alimente cu mai puține grăsimi – ca să se păstreze mai sănătoși – firesc, ar fi încercat să înlocuiască grăsimile cu altceva. Cum începuseră să apară studii că zahărul este o sursă de calorii mai puțin „bună” decât alți carbohidrați, atunci a apărut ideea unui studiu care să demonteze aceste critici.
În ultima jumătate de secol, industria zahărului a încercat să influențeze dezbaterea științifică referitoare la riscurile pe care le presupune consumul de zahăr și grăsimi. Iar publicarea studiului respectiv într-o revistă de medicină atât de prestigioasă a fost o strategie deșteaptă, pentru că a influențat dezbaterea științifică la nivel global.
Nu sunt dovezi că SRF a editat direct manuscrisul publicat în 1967, dar sunt dovezi „circumstanțiale” că cel puțin concluziile studiului au fost influențate de industria zahărului, susțin autorii articolului publicat în JAMA Internal Medicine, care au avut acces la numeroase documente.
Studiul cercetătorilor de la Harvard a costat aproape 50.000 de dolari în banii de astăzi, iar unul dintre cercetători era chiar președintele Departamentului de Nutriție de la Harvard, care a fost făcut ad hoc vicepreşedinte al fundaţiei înfiinţate de industriaşi.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.