Numai importurile de bitum pentru drumuri au ajuns la aproape 300 de milioane de euro. De acum 10 ani, rafinăriile româneşti produceau această materie primă pentru asfalt la foc continu. Între timp, trei dintre ele s-au închis, iar altele au renunţat să mai producă, sufocate de importuri.
„Noi la momentul actual aducem bitum și din Ungaria, și din Austria. (n.r. - De ce nu și din țara noastră?) Nu cred că ne poate fi garantată o cantitate suficientă”, spune Adriano Catena, șef de șantier.
Nici nu ar avea cum. O singură rafinărie mai produce bitum la noi.
„Vorbim de o cantitate cuprinsă între 12 şi 12,5 tone de asfalt pe kilometru. Dacă ne referim la bitum, vorbim despre 700-800 kilograme pe kilometru”, spune Marco Grinovero, manager proiect lotul IV din autostrada Orăştie-Sibiu.
Tot de peste hotare vine și o treime din oțelul-beton folosit la construcția de autostrăzi, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței.
Până la finalul anului autoritățile promit că vor tăia panglica și pe încă 100 de kilometri de autostradă. Pe primul lot dintre Lugoj și Deva lucrările sunt aproape gata.
Cei 27 de kilometri de autostradă au costat nu mai puțin de 154 de milioane de euro, iar constructorii susțin că 70% din această sumă a fost cheltuită pe materialele de construcții necesare ridicării șoselei rapide.
Și pe mare parte din Orăștie-Sibiu se va putea circula până la finalul lui decembrie, promit autoritățile.
Top 3 ţări de la care România importă bitum
Ungaria: 217.568 tone
Polonia: 120.706 tone
Italia: 97.393 tone
Total importuri: 558.531 tone
sursa: INS
Cercul vicios al prețurilor mici
În România, producția de bitum s-a redus considerabil din 2008 încoace. Anul trecut s-au produs puțin peste 44.000 de tone de bitum, adică de cinci ori mai puțin ca în 2008.
De vină pentru importurile masive de bitum şi otel-beton este şi Compania de Drumuri, spun producătorii români, deoarece le cer drumarilor la licitaţii preţuri cât mai mici. Iar cum tona de bitum unguresc este şi cu 40 de euro mai mică decât cea românescă, nu este de mirare că în asfaltul turnat pe şosele ajung doar importuri.
Patronatele din construcţii atrag, însă, atenţia că mai ieftin înseamnă de multe ori şi de proastă calitate. Acesta ar fi şi o explicatie pentru care ajungem să reparăm autostrăzi proaspăt inaugurate.