Motivarea angajaţilor cu beneficii tradiţionale, cum ar fi salariu de bază, eventual şi un pachet de sănătate şi, poate, şi tichete de masă, este o strategie care trebuie regândită.
„Noua generaţie vrea să fie în control, vrea să-şi aleagă propriile beneficii. Este o modalitate fantastică de a le oferi angajaţilor ceea ce-şi doresc”, a precizat directorul BenefitOnline, Adrian Sârbu.
„Angajatorii caută să nu mai dea cash către angajaţi. Odată ce le dai sub o altă formă, angajatul va ţine minte acel beneficiu pe o perioadă mai lungă. Banii îi cheltuieşti imediat”, a adăugat directorul BenefitOnline, Stelian Bogza.
Adrian Sârbu şi Stelian Bogza sunt doi tineri care au înţeles că acest tip de gândire al managerilor de resurse umane crează oportunitatea unei afaceri. După ce au ocupat diferite poziţii în firme din România, cei doi şi-au deschis propria afacere cu o platformă care oferă celorlalte firme exact beneficii extrasalariale.
„Clienţii noştri cei mai buni sunt din domeniile unde este greu să-ţi găseşti şi să-ţi motivezi angajaţii. Vorbim aici de companiile de IT, vorbim aici de companiile de servicii”, a subliniat Adrian Sârbu.
Platforma funcţionează ca un magazin online. Spre exemplu, Andrei a primit drept beneficiu de la patronul său o sumă virtuală drept premiu. De fapt a primit un cont, cu user şi parolă, iar el cheltuie banii cum şi când vrea.
„Mi-am ales un curs pe domeniul de designer. Faptul că-ţi poţi alege ceea ce doreşti din bugetul respectiv, poţi să-l păstrezi, să-l cumulezi, să-l cheltui absolut cum vrei, e un avantaj, faţă de un beneficiu fix oferit de firmă”, a explicat un grafic designer la Vola.ro, Andrei Urse.
Acum sunt 15.000 de angajaţi din România care primesc prime de acest fel, iar patronii lor au posibilitatea negocierii unor bugete cu reduceri foarte mari în acest fel.
„Este foarte important ca un angajator să-şi dea seama că oamenii sunt diferiţi şi nevoile acestora sunt evident, diferite. Media de vârstă fiind destul de tânără, oamenii se orientează către turism intern, către dezvoltare personală şi profesională”, a explicat HR managerul la Vola.ro, Simona Lăutaru.
Opțiunile diferă în funcție de vârstă. Spre exemplu, dacă angajaţii până în 40 de ani se orientează mai ales către transport sau vacanţe, ceilalţi, cu cât înaintează în vârstă, cu atât mai mulţi aleg pensii private.
Mai toţi angajatorii permit angajaţilor ca suma, dacă nu este cheltuită parţial sau total, să se reporteze pe luna următoare. Beneficiile se schimbă, în medie, o dată la două luni. În general, aproximativ jumătate dintre angajaţi îşi aleg beneficiile în fiecare lună, restul economisesc banii.
„Angajatul are posibilitatea să nu cheltuiască o lună, două, trei bugetul, după care, să-l folosească pe tot, pe-o vacanţă”, a declarat Stelian Bogza.
În timp ce bucureştenii vor mai mult vacanţe şi cursuri, cei din provincie caută mai mult decât cei din Capitală decontarea transportului şi pensii private. În 2014, companiile au cheltuit pentru beneficii extrasalariale flexibile peste un milion de lei.