5 To Go. Cum se fac milioane cu o cafea de 5 lei
În România sunt şi poveşti de succes, construite prin muncă asiduă şi hotărâre. Sunt ale oamenilor care nu s-au lăsat descurajaţi de eşecuri. Reuşitele lor înseamnă că şi România face paşi înainte. Oamenii de succes sunt eroii campaniei Digi24 „România Fast Forward”, din care vă prezentăm un nou episod.
Povestea celui mai mare lanţ românesc de cafenele este povestea noastră de astăzi. Și începe de la o bancnotă. O bancnotă de 5 lei. Ce legătură are această bancnotă cu afacerea despre care vorbim ne spune Radu Savopol, fondator „5 To Go”.
Sergiu Voicu, reporter Digi24: Ce legătură are 5 To Go şi 5 lei?
Radu Savopol, fondator 5 To Go: 5 lei a fost motorul studiului pe care l-am făcut în 2014. Am vrut să schimb puţin zona de horeca, business-ul pe care îl am din 2001 în zona horeca şi am vrut să vin cu ceva nou, ceva nou pentru piaţa din România, pentru că zona de fix price nu este ceva nou pentru zona europeană sau zona Americii, este deja implementată, dar în zona României nu exista la un nivel dezvoltat. Și atunci studiile din zona cafelei, să spun aşa, a pieţei de cafea, ne-au arătat că se poate vinde o cafea la un preţ de 5 lei, o cafea bună, preparată corect, în nişte magazine care să arate civilizat şi să fie mai altfel decât existau la ora aceea pe piaţă.
Unul dintre cofondatorii rețelei de cafenele 5 To Go este Lucian Bădilă. Are 24 de ani.
Reporter: Salut. Cum a început totul?
Lucian Bădilă, fondator 5 To Go: Totul a început acum 2 ani jumătate, când aveam 21 de ani, foarte tânăr. A început în iarna lui 2014, când la masă cu Radu discutam despre spațiul pe care îl aveam în Lahovari și aveam niște studii despre piața de cafea din București. Aveam ideea că piața de to go e subdezvoltată la noi și am zis să facem ceva pe cafea. Ulterior, a venit ideea de orice produs la 5 lei. Știam puțin din ce am citit pe net că bancnota de 5 lei e cea mai folosită din România și am zis hai să punem orice la 5 lei.
La 24 de ani a ajuns să lanseze 50 de cafenele.
Reporter: Cum e să devii antreprenor la 21 de ani și deja la 24 să ai o rețea de aproape 50 de cafenele?
Lucian Bădilă: Pentru mine e wow, încă nu cred că realizez exact ce înseamnă asta. E frumos să fii antreprenor, e greu să fii antreprenor, trebuie să riști și să îi asumi multe responsabilități, mai ales când te ocupi de aproape 50 de cafenele. Chiar ai niște responsabilități enorme.
Reporter: Până să ajungem la un business atât de mare şi dezvoltat atât de mult, ce ai făcut înainte? Când au fost primii tăi bani câştigaţi, cum ai început viaţa asta de antreprenor?
***
Radu Savopol: Anteprenoriatul a început destul de devreme, a început imediat după anii 90, când aveam 15-16 ani. Împreună cu un prieten al meu din copilărie, cumpăram şireturi albe şi le vopseam cu vopseluri textile de la tatăl lui, de la fosta fabrică Suveica, şi le ambalam frumos, le împachetam şi duminica le vindeam în târgul din Colentina. Acolo a fost primul contact cu antreprenoiatul: şireturi şi şnururi de ochelari colorate.
Reporter: Are cafeaua pe care voi o preparaţi acum, are caimaicul necesar, simţi că e norocul în cafeaua ta?
Radu Savopol: Da, eu sunt aşa, pot să spun că în familie, când ne reunim cu verişoare, le mai ghicesc şi în cafea.
Reporter: Ăsta e un secret de-al tău...
Radu Savopol: Da, da.
***
Reporter: Dacă ne uitam un pas și mai în spate, când ai făcut tu primii bani?
Lucian Bădilă: Primii bani i-am făcut pe la 16 ani, când am început clasa a IX-a și în vara aia m-am angajat picol tot la Radu, la un pub din Sinaia, unde am fost picol toata vara. Cu primii bani țin minte că mi-am cumpărat atunci două tricouri și o pereche de teniși.
Reporter: Ce faci cu banii pe care îi câștigi din cafenele?
Lucian Bădilă: Banii se cam reinvestesc...Nu am mașină, nu mi-am cumpărat apartament, îmi place să reinvestesc și cred că la 24 de ani nu e cea mai bună opțiune să cumpăr o mașină, nu vreau să blochez banii în lucruri fizice, în apartament sau în mașină. Încă stau în chirie în București și cu banii pe care îi fac, încerc să îi strâng și să fac alte cafenele.
5 To Go a devenit în doar doi ani cel mai mare lanț de cafenea românească, fiind întâlnit în București, Iași, Constanța, Cluj, Ploiești, Pitești, Craiova, iar planurile de extindere se îndreaptă pentru perioada imediat următoare spre Braşov şi Sibiu. Următorul pas este ieşirea pe pieţele externe, Polonia şi Cehia.
Radu Savopol: În prima zi, în ianuarie 2015, am vândut de 275 de lei, astăzi vindem undeva la 15 mii de euro, cea mai bună zi. Marjele de profit sunt între 20-30% la acest business.
Brandul a crescut rapid şi datorită unei conjuncturi favorabile. În primele luni de la lansare, TVA a fost redusă de la 24% la 9%, iar impactul a fost semnificativ. Odată cu profitul a venit şi interesul pentru marcă.
Reporter: Când aţi dat primul magazin? Când l-aţi francizat ?
Lucian Bădilă: Undeva în luna mai 2015, la 2-3 luni de la deschidere. După ce am deschis a doua locaţie, pe Pache Protopopescu, am avut prima cerere de franciză şi sincer să fiu cu tine, ne-am cam blocat puţin. Nu ne gândisem la francizare.
Franciza a avut cam 15 cereri în primele 48 de ore şi în doi ani a devenit cea mai cerută pe teritoriul țării.
Fiecare dintre coffee shop-uri vinde lunar în jur de 23-24 de kilograme de cafea, dublu față de media din barurile și restaurantele din România.
***
Lucian Velicu are 30 de ani, iar de cinci luni este antreprenor.
Reporter: Salut, ai avut vreo tangenţă cu domeniul afacerilor înainte să te apuci de cafenea ?
Lucian Velicu: Să fiu sincer, nu!
Reporter: Au încercat ai tăi să te ajute în decursul anilor ?
Lucian Velicu: Pe la 20 de ani simţeam că nu mă regăsesc în corporaţii şi am vrut să îmi deschid un business al meu. La vremea respectivă aveam nişte prieteni care făceau covrigi, au spus că îmi vor da reţetele furnizorii. A venit tata, mi-a pus banii pe masă, dar am fost foarte reticent. Nu am vrut să risc în momentul respectiv. Nu am vrut să risc banii lui. Înainte să deschid lucram într-o multinaţională, o companie mare de telecomunicaţii. Mi se părea că lucrez pentru visul altora. Şi am vrut să încep să îmi clădesc propriul vis.
A investit 15 mii de euro în franciză pentru a deschide o cafenea.
Lucian Velicu, proprietar cafenea: Cu cât stai mai mult să îţi faci griji, cu atât o să-şi fie mai frică. Asta ne lipseşte nouă tinerilor, curajul şi încrederea. După ce începi, e mai uşor.
Alina Pandrea, patron cafenea: „Ei ne-au pus la dispoziţie expresorul, practic cea mai scumpă aparatură pe care o ai într-o astfel de cafenea este expresorul, unde vorbeşti de mii de euro. Iar faptul că ei ni l-au dat în custodie şi nu plătim pentru el, ne-a ajutat să ne dezvoltăm împreună şi a fost un mare avantaj.
Lucian Bădilă, fondator cafenea 5 To Go: Este o singură regulă principală: omul sfinţeşte locul. Cine are o franciză trebuie să fie prezent în spaţiu. Noi recomandăm minim 4-5 ore pe zi. Ideal este ca francizatul să fie şi barista.
Reporter: O astfel de cafenea aduce suficient profit pentru a te putea susţine şi să nu mai ai nevoie şi de un alt venit ?
Alina Pandrea, patron cafenea: Dacă îţi doreşti să fii şi barista, este profitabilă. Dacă îţi doreşti să şi coordonezi business-ul, dar să nu fii barista opt ore pe zi, atunci trebuie să ai 2-3 astfel de cafenele. Profitabile sunt toate, dar depinde de ce nivel de profit vrei.
Reporter: Aveţi în plan să vă extindeţi?
Alina Pandrea: Da, scopul meu este să ajung la cinci cafenele. Acolo cred eu că este pragul optim pentru ce îmi doresc eu.
Lucian Bădilă, fondator cafenea 5 To Go: Ca să poţi să câştigi, trebuie să ai undeva la 140 - 150 de clienţi pe zi, pentru a câştiga undeva la 1.300 - 1.400 de euro profit net.
Radu Savopol, fondator cafenea 5 To Go: Cam după un an și jumătate maximum se amortizează investiția.
Reporter: După atâţia ani de comerţ, aţi avut magazin de cartier, ştiaţi cu ce se mânâncă afacerile. De ce nu aţi ales să faceţi o cafenea şi să nu luaţi o franciză?
Lucian Ştefan, proprietar cafenea: Pentru că a-ţi face o cafenea e uşor. În cazul nostru, brandul vinde foarte mult.
Un brand în care orice produs, fie el cafea, fresh, răcoritoare sau produs de patiserie, are preț unic, 5 lei. Şi unică este şi fiecare cafenea în parte, al căror design este conceput chiar de fondatorul Radu Savopol.
Radu Savopol: Îmi place foarte mult arta. Sunt dintr-o familie de artiști, tatăl meu e pictor, bunicul e pictor.
Tot din dragostea pentru artă, Radu şi Lucian au introdus pentru prima dată pe piața din România personaje pe paharele de cafea 5 To Go.
Lanţul de cafenele a vândut din 2015 şi până în prezent peste 1,8 milioane de cafele, pentru 2,5 milioane de clienţi.
„Sunt Radu Savopol, sunt designer, coproprietar al brandului 5 To Go. Sunt bucureștean, am trăit 15 ani în Sinaia și îmi place foarte mult arta. Sunt dintr-o familie de artiști, tatăl meu pictor, bunicul pictor și ceea ce fac acum fac cu mare plăcere și mă bucur că am dezvoltat un brand românesc în care am implicat români și în care am dezvoltat împreună un lanț de cafenele care concurează cu lanțurile internaționale”. Este prezentarea pe care și-o face un tânăr care a cunoscut succesul în afaceri în România.
Întreg grupul a încheiat 2016 cu o cifra de afaceri de 1,2 milioane euro şi estimează că în 2017 va ajunge la 2 milioane euro.
(Reportaj realizat de Sergiu Voicu)
- Etichete:
- antreprenori
- cafenele
- idei de afaceri
- afaceri romanesti
- cariere de succes
- 5 to go
- radu savopol
- lucian badila
- lucian velicu
- romani cu afaceri de succes
- cum sa reusesti in afaceri
- lant de cafenele
- tineri reusita afaceri
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News